انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

از هویج دادن های اوباما تا چماق میت رامنی

واشکافی موضع‌گیری‌های باراک اوباما و میت رامنی در مقابله با پرونده هسته ای کره شمالی
از هویج دادن های اوباما تا چماق میت رامنی

دیپلماسی ایرانی : افزایش خصومت با کره جنوبی در پی دو آزمایش هسته ای کره شمالی از سال 2006 و سوالات بر سر انتقال رهبری پیونگ یانگ همه باعث افزایش نگرانی ایالات متحده از بی ثباتی در شبه جزیره کره شده است. در ژانویه 2011 رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق امریکا گفت: کره شمالی ظرف 5 سال قادر خواهد بود با موشک های بالستیک قاره پیمای خود به ایالات متحده حمله کند.
دولت اوباما موفق شد تحریم های مالی و محدودیت های تسلیحاتی علیه کره شمالی را از طریق شورای امنیت گسترش دهد و در کنار آن تحریم های ایالات متحده علیه این کشور را چندین بار افزایش داده است. در اکتبر سال 2011 دولت اوباما مذاکرات با کره شمالی را برای بازگشت به مذاکرات 6 جانبه از سر گرفت و دو فرستاده رده بالا را برای موضوع کره شمالی منصوب کرد.
با این حال آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی در آوریل سال 2012 تحت رهبری کیم جونگ اون استراتژی تعامل را تضعیف کرد. میت رامنی، رقیب جمهوری خواه اوباما از تلاش های وی برای تعامل با کره شمالی انتقاد کرده و قول داد تحریم های شدیدتری را علیه این کشور تحمیل و با همکاری چین کره شمالی را از ادامه توسعه برنامه هسته ای اش منصرف کند.

ffvdjxbkgnt27tyosmmm.jpg

باراک اوباما / کاندیدای دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن
• ناامیدی از وارث کیم جونگ ایل

اوباما در اولین کمپین انتخاباتی خود خواستار تعامل مستقیم با کره شمالی شد. با این حال چند ماه پس از ورود اوباما به کاخ سفید در اوایل آوریل 2009، کره شمالی یک راکت با پتانسل استفاده در موشک های دوربرد را امتحان کرد. پس از اینکه اوباما این اقدام را محکوم کرد، کره شمالی دومین آزمایش هسته ای خود را در 25 می 2009 انجام داد و واشنگتن را وادار ساخت تا به سوی وضع تحریم ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل حرکت کند.
اوباما در سخنرانی سالیانه خود در سال 2010 گفت که تلاش های دولت وی موجب شده است که کره شمالی با "انزوای بیشتر و تحریم های شدیدتری" روبرو شود. در سخنرانی سال 2011 هم قول داد در کنار کره جنوبی بایستد "و مصرانه از کره شمالی خواست تا برنامه تسلیحات هسته ای خود را رها کند." دولت وی متعهد شد تا با همکاری با شرکایش و از طریق گفتگوهای 6 جانبه کره شمالی را خلع سلاح هسته ای کند.
در فوریه 2012 دولت اوباما اعلام کرد در پی موافقت کره شمالی با بازرسی جدید سازمان ملل از برنامه هسته ای آن و توقف آزمایش موشکی این کشور محموله غذایی کمکی را به کره شمالی ارسال می کند. اما بعد از پرتاب ناموفق ماهواره در ماه آوریل ، دولت اوباما با توجه به پایبند نماندن پیونگ یانگ به توافقنامه ارسال محموله کمکی غذایی به این کشور را لغو کرد.

6eeu4qkhpb4e9yusozff.jpg

میت رامنی / کاندیدای جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان
• تقبیح اوباما، تشدید تحریم ها

وی  کره شمالی را کشوری طغیانگر می داند که در کنار ایران، کوبا و ونزوئلا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی به حساب می آیند! رامنی گفت که وی با کمک متحدانش روی تحریم های سخت تر علیه پیونگ یانگ کار خواهند کرد از جمله برخورد با موسسات مالی که به کره شمالی خدمات ارائه می دهند و تحریم شرکت هایی که حمل و نقل دریایی را به داخل و خارج از این کشور ترتیب می دهند.
رامنی در دسامبر 2011 در واکنش به مرگ کیم جونگ ایل به فاکس نیوز گفت: بهترین کاری که ما می توانیم در قبال کره شمالی انجام دهیم این است که به دلیل سیاست های این کشور تحریم های اقتصادی سخت تری را علیه شان وضع کنیم و مطمئن شویم تکنولوژی آنها به نقاط دیگر دنیا صادر نشود تا علیه ما و یا علیه دوستان ما در تمام دنیا مورد استفاده قرار گیرد.
رامنی به CNN گفت که کره شمالی در زمان کیم بی پروا به دنبال سلاح هسته ای بوده است، تکنولوژی و موشک های هسته ای به کشورهای دیگر فروخته است و علیه کره جنوبی، متحد امریکا اقدام نظامی انجام داده است. وی [کیم جونگ ایل] اینها را فراموش نخواهد کرد.
رامنی در سال 2009 در ایمیلی به حامیانش ضعف سیاست خارجی دولت اوباما در قبال ایران و کره شمالی را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت که چین را نیز برای استفاده از اهرم هایش برای راضی کردن کره شمالی به خلع سلاح تشویق خواهد کرد و "به چین اظمینان خواهد داد که در برخورد با مسائل بشردوستانه و امنیتی که با متلاشی شدن کره شمالی بوجود خواهد آمد تنها نخواهد بود."
رامنی تلاش آوریل 2012 برای پرتاب ماهواره را محکوم کرد و اوباما را مسئول رفتار نادرست کره شمالی در برابر اراده بقیه کشورهای جهان دانست.
رامنی اضافه کرد: اوباما به جای اینکه از موضع قدرت با کره شمالی برخورد کند با ارسال کمک های غذایی به این کشور به دنبال دلجویی از این رژیم است .

کلید واژه ها: کره شمالی میت رامنی باراک اوباما


نظر شما :