درخواست آمانو از ایران درباره پارچین

۲۰ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۰۶۶۴۴ سرخط اخبار

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار دسترسی بدون تاخیر بازرسان این آژانس به سایت نظامی پارچین شد.

به گزارش فارس، دیلی استار به نقل از رویترز نوشت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از ایران خواست تا به بازرسانش اجازه دهد از یک سایت نظامی که آژانس می گوید ممکن است در آن انفجارهای مرتبط با تولید سلاح هسته ای انجام شده باشد، بازرسی کنند.

بنابراین گزارش، یوکیا آمانو، مدعی شد که فعالیت های انجام گرفته در سایت نظامی پارچین بر توانایی بازرسی بازرسان آژانس در صورت دسترسی به سایت مزبور، تاثیر منفی می گذارند. منظور آمانو از آنچه فعالیت های انجام گرفته در پارچین خوانده است، ادعای آژانس در گزارش اخیرش مبنی بر انجام پاکسازی در یک ساختمان در پارچین است.

ایران ماه گذشته طی نامه ای به آژانس اعلام کرد که ادعای این نهاد مبنی بر فعالیت های هسته ای در پارچین بی اساس است. آمانو در سخنان خود به این نامه ایران نیز اشاره کرده است.

به ادعای آمانو، «به هر حال، فعالیت های مشاهده شده در پارچین ارزیابی ما را در خصوص لزوم دسترسی بدون معطلی به این سایت در راستای راستی آزمایی، بیشتر تقویت می کند.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ابراز داشت که دیدارهای انجام شده بین مقامات ایرانی و مقامات آژانس که از ماه ژانویه شروع شد، نتیجه مشخصی نداشته است و افزود: «این ناامیدکننده است. به نظر ما برای ایران ضروری است که بدون معطلی در خصوص نگرانی های آژانس با ما همکاری کند. ایران در حال انجام همکاری لازم با ما نیست تا بتوانیم نتیجه بگیریم که مواد هسته ای در ایران در مسیر صلح آمیز به کار می روند.»

آمانو در حالی خواستار دسترسی به پارچین شده است که این سایت هسته ای نبوده و طبعا نباید تحت نظر آژانس باشد.

کلید واژه ها: پارچین آمانو


نظر شما :