هاینون: دیدار «آمانو» از پارچین بازرسی نبود

۰۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۳ کد : ۱۹۵۲۲۲۷ سرخط اخبار

«اولی هاینونن» رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است دیدار«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارچین «بازرسی» محسوب نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل هفته جاری در سفری که به تهران داشت با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. همچنین با حضور در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ گفت.

گفته می شود که آمانو در این نشست با سوالات سختی از سوی نمایندگان پارلمان ایران که در حال بازبینی توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ است، مواجه شد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در جریان این سفر دیداری از تاسیسات نظامی پارچین در شرق تهران داشت که در این دیدار «وارجورانیتا» معاون وی و مسئول بخش راستی آزمایی آژانس آمانو را همراهی می کرد.

در پی دیدار آمانو از سایت نظامی پارچین که به نوشته برخی رسانه ها عبور از خط قرمزهای ایران بوده است، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیدار وی را از سایت نظامی پارچین، «دیداری تشریفاتی» خواند.

پروفسور «اولی هاینونن» معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص این موضوع به خبرنگار مهر گفت: من هم تمایل دارم با آقای کمالوندی موافقت کنم و این دیدار را دیداری تشریفاتی بنامم. دلیل این موضوع این است که این دیدار جنبه «بازرسی» نداشته است.

به گزارش مهر، آمانو بعد از بازدید از پارچین اعلام کرده بود که آژانس قادر است انسجام روند نمونه برداری و اصالت نمونه های گرفته شده در محل پارچین را تایید کند.‎

آمانو گفته بود که روند نمونه برداری زیر نظر آژانس صورت گرفته و نمونه ها برای تجزیه و تحلیل توسط کارشناسان آژانس به وین آورده شده اند.

هاینونن در خصوص چرایی ارائه گزارش توسط آمانو از این دیدار نیز تصریح کرد: البته مسلم است است که بازدیدکنندگان مشاهدات خود را بیان کنند اما به هر حال بازرسی و ارزیابی های بعدی مستلزم رهیافتهای جامع و مجموعه های کارشناسی و تخصصی است.

استاد مدرسه کندی دانشگاه هاروارد در ادامه و در خصوص فرآیند نمونه برداری توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و نمونه برداری توسط کارشناسان ایرانی نیز تصریح کرد: مواردی وجود دارد که اپراتورها نمونه ها را تحت نظارت و راهنمایی بازرسان و با حضور آنها انجام می دهند. اما نمونه های آغشته با مواد رادیواکتیو شدیدی نیز وجود دارند که نیازمند عملیاتهای با تجهیزات پیشرفته است. به هر حال نمونه های اخذ شده از پارچین در این طبقه بندی اخیر قرار نمی گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: تنظیمات در پارچین موجب شکل گیری تردیدهای غیر ضروری در روند شفاف سازی می شود، روندی که می تواند ساده و رو به جلو باشد.

رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی بخشهای پنهان در پارچین شد و گفت: به اعتقاد من این به نفع ایران است که بخش های پنهان را به اطلاع عموم رسانده و ابهامات غیرضروری در این رابطه را رفع کند. ایران در سال ۲۰۰۷ و در چارچوب «ورک پلن» (Work Plan) این کار را انجام داد که البته اقدم خوبی بود.

کلید واژه ها: پارچین آمانو نمونه برداری


نظر شما :