واکنش کمالوندی به فضاسازی امریکایی ها

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۸ کد : ۱۹۶۰۳۳۳ سرخط اخبار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعای اخیر روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر فعالیت های نظامی ایران در مباحث هسته ای گفت: این فضاسازی های رسانه ای از روی استیصال است و ارزش پرداختن ندارد.

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ارتباط تلفنی با خبر 21 در واکنش به ادعای اخیر روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر فعالیت های نظامی ایران در مباحث هسته ای اظهار داشت: این فضاسازی های رسانه ای از روی استیصال است و ارزش پرداختن ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: این اقدامات واهی با اغراض سیاسی دنبال می شود و از ابتدا پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) پرونده ای سیاسی بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به بازدیدهای مدیرکل آژانس انرژی اتمی و معاون وی از پارچین و نمونه برداری نقاط مورد ادعایی آنها در پارچین اشاره و خاطرنشان کرد: این نمونه برداری ها آنالیز شد و آژانس، گزارشی تهیه کرد و این گزارش در شورای حکام مطرح و در نهایت پرونده پی ام دی بسته شد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی مدعی شده که ذرات کشف شده اورانیوم که در نمونه برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین کشف شده است احتمالا مرتبط با فعالیت های ایران در گذشته برای ساخت سلاح هسته ای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی در تناقض است. 

این روزنامه گزارش داد، آثار اورانیوم ساخت انسان که در سایت پارچین در جنوب شرق تهران توسط بازرسان آژانس کسف شده بخشی از مسیر تحقیق و بازرسی در چارچوب توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است.

وال استریت ژورنال مدعی است که دولت باراک اوباما درباره موضوع اورانیوم که در گزارش ماه دسامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن اشاره شده بود چیزی نگفت. اما مقامات فعلی و پیشین آمریکا در مصاحبه های جدید خود می گویند که این ذرات اورانیوم کشف شده مرتبط با فعالیت های ایران برای ساخت سلاح هسته ای بوده که ایران بیش از یک دهه پیش آن را دنبال می کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آژانس همچنین گزارش داد که بین ماه های جولای تا دسامبر ایران به آژانس اجازه نداده است تا با دانشمندان هسته ای ارشد این کشور که به ادعای آژانس مرتبط با فعالیت های نظامی هسته ای بودند، مصاحبه کند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در ماه اکتبر به بازرسان آژانس اجازه داده است تا از سایت پارچین نمونه برداری و نمونه ها را برای وجود اورانیوم مورد آزمایش قرار دهد از قول مقامات آمریکایی و سازمان ملل مدعی شد، آژانس دو مورد اورانیوم ساخت انسان در این نمونه ها کشف کرده است. با این حال این روزنامه می گوید که نمونه ها آنقدر کوچک بودند که آژانس نتوانسته به طور یقین نتیجه گیری کند که مواد هسته ای در این پایگاه نظامی وجود داشته است.

کلید واژه ها: پارچین نمونه برداری


نظر شما :