دسترسی آمانو و «تیم»وی به پارچین، مهم است

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۵۲۱۹۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه، حضور مدیر کل آژانس بین المللی و «تیم» همراه وی در سایت پارچین را «مهم» ارزیابی کرد اما گفت که حضور بازرسان آژانس در این سایت را تأیید یا تکذیب نمی کند.

به گزارش فارس، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه به سوالات خبرنگاران درباره مسائل مختلف از جمله موضوع هسته ای ایران پاسخ داد.

«کربی» در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا از نتایج بازدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت پارچین رضایت دارد گفت: «بله راضی هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره موضع  دولت آمریکا، مبنی بر عدم حضور فیزیکی بازرسان آژانس در هنگام نمونه برداری های محیطی از سایت نظامی پارچین نیز اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او به سوال «مت لی»، خبرنگار آسوشیتدپرس در همین زمینه اینطور پاسخ داد: «مت، نظر شما را به حرفی که مدیر کل (آژانس) زد جلب می کنم که گفت فعالیت های راستی آزمایی در پارچین مطابق با روش های پادمانی استاندارد آنها انجام شده است. بنابراین خود مدیر کل، این نکته را روشن کرد که از فرایند راستی آزمایی رضایت دارد و این فرایند در راستای ترتیبات مقرر شده با ایران بوده است.»

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از بازگشت از ایران گفت که پیشرفت قابل توجهی در مباحث پیرامون پرونده هسته ای ایران صورت گرفته است. او همچنین خاطرنشان کرد روند نمونه برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.

«کربی» در ادامه در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا مشکلی با عدم حضور فیزیکی بازرسان آژانس در محل نمونه برداری ندارد، گفت: «وارد جزئیات این فرایند نمی شوم. این دیگر به ترتیبات محرمانه بین ایران و آژانس مربوط می شود، بنابراین من اینکه بازرس ها در آنجا بوده اند یا خیر را تأیید یا تکذیب نمی کنم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با نقل اظهاراتی از آقای آمانو خاطرنشان کرد فرایند بازرسی تنها به ایران محول نشده است.

کربی گفت: «توجه شما را به این واقعیت جلب می کنم که آمانو قبلاً این موضوع را روشن کرده و امروز هم به تلویح آن را گفت که در این فرایند، ایران از خودش بازرسی نمی کند.»

پیش از این خبرگزاری آسوشتیدپرس با انتشار متنی که مدعی بود یکی از توافقات محرمانه بین ایران و آژانس است مدعی شده بود فرایند گرد آوری نمونه های محیطی از سایت نظامی پارچین به ایران محول شده است؛ موضوعی که از نگاه منتقدان «برجام» به «خود بازرسی» ایران تعبیر شد.

پس از آسوشیتدپرس، خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی مدعی شد نمونه برداری ها از سایت پارچین توسط کارشناسان ایران اما با حضور و تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود.

 «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فارس خبرهای رسانه های غربی درباره نمونه برداری از سایت پارچین تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را تکذیب کرد و گفت: «ما به هیچ بازرس آژانس اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه برداری یا نظارت بر نمونه برداری را نداده ایم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری روز دوشنبه دسترسی مدیر کل آژانس به پارچین را موضوع با اهمیتی دانست. او گفت: «اینکه آژانس و شخص مدیر کل - نمی دانم که آیا اسم این را می توانیم دیدار تشریفاتی بگذاریم یا نه - اما همینکه او و تیمش به پارچین دسترسی داشتند، موضوع کم اهمیتی نیست.»

«کربی» از پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا منظور از «تیم آمانو» تنها فرد همراه او در بازدید از پارچین بوده، خودداری کرد.

کربی در ادامه همچنین گفت: «ما معتقدیم اینکه ایران برای اولین بار در تاریخ این موضوع، اجازه دسترسی به پارچین را داده، مهم است.»

کلید واژه ها: پارچین نمونه برداری سایت پارچین


نظر شما :