انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

از تعجیل اوباما تا محافظه کاری رامنی

واکاوی موضع گیری های دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در خصوص جنگی که از جمهوری خواهان به دموکرات ها به ارث رسید:افغانستان
از تعجیل اوباما تا محافظه کاری رامنی

دیپلماسی ایرانی : ایالات متحده چندین ماه پس از حمله 11 سپتامبر افغانستان را مورد تهاجم قرار داد تا تهدیدی به نام القاعده را سرکوب و رژیم طالبان حاکم بر افغانستان را که پناهگاهی برای شبکه های ترور بود را سرنگون کند. بر اساس برآوردهای کنگره تا ماه اگوست 2012، بیش از 3000 سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده اند و هزینه های جنگ برای امریکا به بیش از 440 میلیارد دلار رسیده است. در ماه های آتی ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و تا اواسط سال 2013 نقش نظامی خود را به آموزش دهنده تغییر خواهد داد. و پس از آن تا پایان سال 2014 تمام مسئولیت های امنیتی را به نیروهای نظامی افغانستان خواهد سپرد. در می سال 2012 دو کشور برای تعیین چارچوب همکاری های پس از جنگ توافقنامه ای استراتژیک را به امضا رساندند.

با تمرکز قریب به اتفاق مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در مورد اقتصاد، برخی تحلیلگران عدم مباحثه در مورد جنگ افغانستان را که به طور فزاینده در میان امریکایی منفور شده را مورد انتقاد قرار داده اند. انتقاد اصلی میت رامنی ، نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواهان از سیاست های اوباما در افغانستان به سرعت کاهش نیروهای نظامی برمی گردد. کمپین رامنی تلاش کاخ سفید برای تعیین جدول زمانی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و نیز حذف آن را محکوم کرد. حرکتی "سیاسی" که رامنی معتقد است: " بی توجهی به مشاوره های فرمانده های ارشد ارتش است."

dq7ih33p9k3viq1z70.jpg

باراک اوباما / نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن

  • پایان بن لادن،آغاز عقب نشینی

از نظر اوباما افغانستان به عنوان جبهه مرکزی در جنگ با ترور محسوب می شود. در ماه مارس سال 2009، او استراتژی موسوم به آف-پاک، که تمرکز بر هدف قرار دادن پناهگاه های امن تروریست ها در پاکستان را افزایش می داد به تصویب رساند. او همچنین تصمیم به افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان به 33000 نفر را به عنوان بخشی از یک طرح ضد شورش گرفت.  اوباما در ژوئن سال 2011 اعلام کرد که تا پایان همان سال 10000 نیروی امریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد و تا پایان سال 2014 دیگر نیروی نظامی امریکایی در افغانستان وجود نخواهد داشت.

پس از اینکه اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان توسط سربازان امریکایی مستقر در افغانستان کشته شد، اوباما به این نکته اشاره کرد که مرگ بن لادن یکی از نتایج حذف حمایت طالبان از وی بوده است. اوباما در اکتبر 2011 در دهمین سالگرد جنگ افغانستان موفقیت امریکا در افغانستان را اعلام کرد. وی گفت: " ما طالبان را برای خروج از سنگرهای کلیدیشان تحت فشار قرار داده ایم، نیروهای امنیتی افغان قوی تر شده اند و مردم افغانستان فرصت تازه ای دارند تا آینده خود را بسازند." لئون پانتا، وزیر دفاع دولت اوباما ضمن اعلام اینکه ماموریت نظامی این کشور در افغانستان در اواسط سال 2013 به پایان خواهد رسید، گفت که تغییر نقش امریکا به همکاری امنیتی برای افغانستان تسریع پیدا خواهد کرد.

اوباما در سفر ماه می خود به افغانستان توافقنامه همکاری استراتژیکی با این کشور را به امضا رساند که شامل تعهد 10 ساله امریکا به پشتیبانی امنیتی و حمایت از توسعه افغانستان بعد از خروج کامل نیروهای نظامی امریکا در پایان سال 2014 بود. اوباما در مراسم امضای این توافقنامه گفت: "همانطور که پیش از این گفته ام ما به دنبال منابع و یا خاک افغانستان نیستیم. ما با ماموریتی بسیار روشن به اینجا آمدیم: نابودی القاعده."

در اگوست سال 2012 اوباما به رغم افزایش حملات، مجددا بر طرح انتقالی پنتاگون در افغانستان از جمله نقش مشاوره و اموزش نیروهای محلی توسط نیروهای نظامی امریکا تاکید کرد. نیروهای افغان 9 نظامی امریکایی را 10 روز قبل از ان کشتند.  رئیس جمهور گفت: "ما برای اموزش موثر نیروهای افغان در تماس بسیار نزدیکی هستیم. در درازمدت، ما با اجرای طرح انتقالی و اطمینان از اینکه موثرترین نیروهای امنیتی را در افغانستان تربیت کرده ایم شاهد تلفات کمتری در نیروهای امریکایی و نیروهای متحدانمان در این کشور خواهیم بود. اما باید این کار ‍[تربیت نیروهای افغان] را طوری انجام دهیم که به نیروهای خودمان آسیبی وارد نشود."

ggc4khg2ry9d9n3ycia.jpg

میت رامنی/ نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان

  • خط کشی برای کرزی ، تاکید بر بازسازی

کمپین انتخاباتی رامنی در سند منتشره خود در اکتبر 2011 گفت که رامنی برای حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان روشن خواهد کرد که تعهد امریکا برای غلبه بر شورشیان افعان، " باید با تلاش های متقابل برای سرکوب فساد در دولت وی، احترام به انتخاب آزاد و منصفانه بر اساس قانون اساسی افغانستان و هماهنگی با ایالات متحده در مبارزه با تجارت مواد مخدر که منبع مالی شورشیان است همراه باشد."

رامنی از تعیین تاریخ خروج نیروهای آمریکا در افغانستان انتقاد کرده است و گفت: این کار اطلاعات زیادی را برای دشمن فراهم می کند. با این حال وی علائمی از زمان مورد نظر خود برای خروج از افغانستان را نشان داده است. رامنی در مناظره نوامبر 2012، گفت که "جدول زمانی مناسب" برای خروج کامل نبروهای امریکایی از افغانستان تا پایان سال 2014 است. او بارها گفته است که تصمیم وی بر پایه مشاوره با فرماندهانی است که در افغانستان حضور دارند. رامنی گفت: "انتقال تدریجی برای انتقال کامل مسئولیت ها به نیروهای امنیت افغانستان ضروری است. تلاش ما در آنجا این است که از تبدیل شدن افغانستان به نقطه شروع ترور علیه ایالات متحده جلوگیری کنیم."

رامنی در فوریه 2012 در فاکس نیوز گفت که ایالات متحده باید بر روی کمک به افغانستان برای بازسازی ارتش و نیروهای امنیتی اش تمرکز کند تا از این طربق بتواند به آنها برای حفظ حاکمیت از حملات طالبان کمک کند. وی اضافه کرد: ما نمی خواهیم ببینیم افغانستان بار دیگر به یک کشور طالبان تحت تسلط القاعده برگردد.

پاول رایان معاون نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان در آگوست 2012 در نیوهمشایر چندین انتقاد را متوجه طرح ایالات متجده برای ترک افغانستان کرد. وی گفت: "عقب نشینی در میانه یک نبرد وقتی که ما هنوز به ارتش ماموریت های یکسانی می دهیم، رخ داده است!؛ ما نمی خواهیم کاری انجام دهیم که آنها [ارتش امریکا] را در معرض خطر قرار دهیم. حدس می زنم طرح اوباما بیشتر سیاسی باشد. " وی ادامه داد: "ما از ارتش می خواهیم ماموریت خود را تمام و کمال در امن ترین حالت ممکن انجام دهد و این به نظر من یعنی بر اساس آنچه به نفع کشور و امنیت ملی است تصمیم بگیری."

رامنی هم در این کمپین دیدگاه های خود درباره ماموریت امریکا در افغانستان را اعلام کرد. وی گفت که وی هر آنچه در توان دارد را برای تسهیل فرایند انتقال مسئولیت های ارتش امریکا به نیروهای افعان انجام خواهد داد. اگرچه وی جزئیات خاصی از اینکه طرح وی چه تفاوتی با سیاست دولت فعلی دارد ارائه نکرد. رامنی همچنین اوباما را به دلیل اینکه زیاد در مورد پیشرفت جنگ صحبت نمی کند مورد انتقاد قرار داد.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا ميت رامني باراک اوباما افغانستان


نظر شما :