انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

کشوری که اوباما و رامنی بر سر آن توافق دارند

همانطور که جنگ در افغانستان به پایان خود نزدیک و زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیکتر می شوند، روابط ایالات متحده و پاکستان هم بحث انگیز باقی می ماند.
کشوری که اوباما و رامنی بر سر آن توافق دارند

دیپلماسی ایرانی : روابط ایالات متحده و پاکستان و موفقیت در افغانستان از زمان آغاز جنگ آمریکا علیه تروریسم در سال 2001 به هم پیوند خورده است. دولت پاکستان در بازداشت مظنونان تروریستی به ایالات متحده کمک کرد، و پس از آغاز جنگ در افغانستان، پاکستان به عنوان یک مسیر تدارکاتی اصلی برای نیروهای متفقین به شمار می آمد.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین، که تا دیروز  از سوی پاکستانی ها قابل قبول به نظر می رسید و در آسیب رساندن به شبکه های شبه نظامیان موثر بود، امروزه  به حرکتی ناقض استقلال ارضی و عامل کشتار غیرنظامیان از سوی دولت پاکستان تعبیر می شود.

 در ماه می  2011، شناسایی اسامه بن لادن رهبر القاعده  در خانه امنی در پاکستان و سپس کشتن وی موجب افزایش بیشتر تنش ها شد. روابط ایالات متحده و  پاکستان در اواخر سال 2011 پس از اینکه حمله هوایی ناتو به پاکستان موجب مرگ 24 سرباز این کشور در مرز با افغانستان گردید متشنج تر شد.

همانطور که جنگ در افغانستان به پایان خود نزدیک و زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیکتر می شوند، روابط ایالات متحده و پاکستان هم بحث انگیز باقی می ماند. اوباما به دنبال ترمیم روابط با پاکستان به ویژه به خاطر مسیرهای تجارت و کمک به شکار تروریست ها بوده است. نظرات کاندیدای جمهوری خواهان  در این رابطه اما مبهم باقی مانده است. میت رامنی نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان گفت: روابط نیاز به بهبود و تعریف بهتر دارند، به خصوص اینکه اگر ایالات متحده و متحدان آن در افغانستان موفق اند، اما هنوز جزئیاتی در مورد تفاوت سیاست هایش در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور ارائه نداده است.

lcj2crn78ipm1azkgxul.jpg

باراک اوباما/نامزد دموکرات ها، همراه انتخاباتی: جو بایدن

  • پایان اعطای چک سفید امضا

در مارس 2009، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، استراتژی اولیه خود موسوم به آف-پاک را به تصویب رساند که افزایش تمرکز بر هدف قرار دادن پناهگاه های امن تروریست ها در پاکستان را در پی داشت و در عین حال وی خواستار افزایش نیروهای نظامی در افغانستان به عنوان بخشی از استراتژی ضدشورش ایالات متحده شد. دولت اوباما خواستار اجماع بر سر امنیت منطقه ای و اقتصاد با یک گروه کاری سه جانبه متشکل از ایالات متحده و پاکستان و افغانستان و غلبه بر آنچه که "کمبود اعتماد" می نامید، شد.

اوباما در دسامبر 2009 گفت: مردم پاکستان باید بدانند که آمریکا تا مدت ها پس از ساکت شدن تفنگ ها، یک حامی قدرتمند امنیت و رفاه پاکستان باقی خواهد ماند، به طوری که پتانسیل عظیم این کشور به منصه ظهور برسد.

در عین حال، اما دولت اوباما حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را تحت نظر سازمان سیا برای کشتن رهبری القاعده در افغانستان و پاکستان تشدید کرد. در اوایل سال 2012 اوباما از  استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتار شبه نظامیان مظنون القاعده در مناطق قبیله نشین نزدیک مرزهای افغانستان- پاکستان دفاع کرد و گفت که روش های دیگر، مداخله نظامی بیشتری در پی خواهد داشت و اینکه چنین حملاتی "باعث تلفات زیاد در میان غیرنظامیان نشده است".

کمی بیش از یک ماه پس از اینکه اسامه بن لادن در مخفیگاهش در ابوت آباد پاکستان شناسایی و کشته شد، اوباما دوباره برای بازتعریف روابط آمریکا و پاکستان تلاش کرد با تعهد به اینکه پاکستان نشانی پناهگاه های تروریست ها در انجا را در اختیار امریکا گذارد. وی در سخنرانی سال 2011 خود گفت: ما برای ریشه کن کردن سرطانی به اسم افراط گرایی خشونت آمیز با دولت پاکستان همکاری خواهیم کرد و خواستار این هستیم که پاکستان به تعهدات خودش پایبند بماند.

در مارس 2012 در کنفرانس ضد گسترش سلاح های هسته ای در سئول، اوباما در دیدار با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان به پیچیدگی در روابط آمریکا و پاکستان اذعان کرد. وی گفت: هر دوی ما به امنیت هسته ای علاقه داریم و حضورمان در اینجا گواهی بر این موضوع است. و از انجایی که هر دو علاقه مند به یک افغانستان و یک منطقه با ثبات و امن هستیم - که نه تنها به نفع پاکستان است بلکه کل جهان است- با هم همکاری کرده ایم.

اوباما در حاشیه اجلاس سران ناتو در ماه مه 2012 در شیکاگو با آصف علی زرداری، رئیس جمهور دیدار کرد. وی در کنفرانس خبری بعد  از این دیدار گفت: ما فکر می کنیم که پاکستان باید بخشی از راه حل افغانستان باشد و این در جهت منافع ملی ما است که شاهد یک پاکستان دموکراتیک، موفق و پایدار باشیم، که بتوانیم مبارزه با دشمن مشترک در میان افراط گرایان را که نه تنها در افغانستان بلکه در داخل پاکستان هم وجود دارند را به اشتراک بگذاریم و به همین دلیل است که نیاز داریم روی برخی از تنش ها که به ناچار پس از ده سال حضور نظامی ما در آن منطقه بوجود آمده است کار کنیم.

ayp0mlcj6fq8f5rtn679.jpg

میت رامنی/ نامزد جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان

  • تایید سیاست های رقیب

در مناظره نوامبر 2011، رامنی گفت که هدف امریکا باید این باشد که "پاکستان را به قرن بیست و یکم بیاورد" و ششمین کشور بزرگ جهان را در تجارت و تبادل نظرات برای تشویق مدرنتیه در این منطقه به طور کلی دخالت دهد.

رامنی در وب سایت مبارزات انتخاباتی خود، سرنوشت ماموریت آمریکا در افغانستان را به رابطه امریکا با پاکستان گره زده است، و می گوید: به عنوان رئیس جمهور، با هر دو دولت کار می کند تا اطمینان حاصل کند که دو کشور به طور کامل به موفقیت در افغانستان کمک می کنند. او همچنین گفت ایالات متحده باید با پاکستان در مورد آنچه که نیاز دارد رو راست باشد و از استفاده از اهرم های قابل ملاحظه اش نترسد. رامنی اضافه کرد: پاکستان باید درک کنند که هر گونه ارتباط بین نیروهای شورشی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان باید قطع شود.

رامنی در مورد ورود به پاکستان برای قتل بن لادن گفت که اگر وی در آن شرایط رئیس جمهور بود "دقیقا همان کارها را انجام می داد."

رامنی در مناظره اولیه جمهوری خواهان گفت وی از اینکه برای شکار تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شده است راضی بوده به خصوص اینکه ایالات متحده قرارداد مناسبی برای انجام این کار منعقد کرده است.

رامنی در سفر خارجی خود در جولای 2012 گفت که در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در میان کشورهای دیگر، این دو درباره پاکستان بحث و گفتگو کرده اند اما در مورد جزئیات این گفتگوهای چیزی اعلام نکرد.

کلید واژه ها: پاکستان انتخابات ریاست جمهوری امریکا ميت رامني باراک اوباما


نظر شما :