عذرخواهی احمدی نژاد از مردم نیویورک

۰۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۰۷۳۱۶ سرخط اخبار

رییس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سوالی در خصوص استمرار تحریم های دولت آمریکا علیه دولت و ملت کوبا گفت: تحریم ها یک نوع انتقام از مردم یک کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه سلسله گفت و گوهای خود با رسانه های مختلف جهان در نیویورک، در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه محاصره اقتصادی کوبا ازسوی آمریکا با وجود مخالفت و محکومت مجمع عمومی سازمان ملل گفت:دولت های متوالی آمریکا طی سال های مختلف،خود را برتر از سایر کشورها می دانند و از ابزارهای غیرانسانی برای پیشبرد اهدافشان استفاده می کنند.

وی تحریم یک کشور را تحریم ملت آن دانست و گفت:تحریم ها یک نوع انتقام از ملت یک کشور است زیرا مسئولان کشور در تامین نیازهای خود با مشکلی مواجه نمی شوند.

وی ادامه داد: اگر اختلاف سیاسی و فکری در این زمینه است، باید با روش خود این مساله را برطرف کرد زیرا انتقام از دولت با فشار آوردن بر مردم روش درستی نیست.

خبرنگاری در ادامه با بیان اینکه رسانه های دنیا واقعیت های ایران را به درستی منتشر نمی کنند، این سوال را پرسید که ایران برای رفع این مشکل چه راهکاری دارد؟

رییس جمهوری در پاسخ، با بیان اینکه بخش مهمی از رسانه های بین المللی مانند امپراتوری عمل می کنند، گفت: این مساله را باید در چارچوب روابط ایران و آمریکا تحلیل کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را برای بیان واقعیت ها به کار می برد و در این زمینه توانسته طی رقابت 33 سال گذشته به موفقیت نیز دست یابد.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد که روزی برسد هیچ رسانه ای در بیان حقایق تحت فشار نباشد تا اخبار غیرواقعی را منتشر کند.

خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز پرسید: چرا ایران اقدامی برای رابطه با آمریکا نمی کند؟

رییس جمهوری پاسخ داد: طی 33 سالی که رابطه ایران و آمریکا قطع شده است، آمریکا خود به طور یک طرفه اقدام به قطع روابط کرد.

احمدی نژاد افزود: در طی 60 سال اخیر میان دو کشور مسایلی رخ داده که فاصله ها را افزایش داده است. وی این پرسش را مطرح کرد که دولتی که برای آزادی و حق انتخاب انقلاب کرد، چرا باید دولت های متوالی آمریکا را در برابر خود ببیند؟

وی ادامه داد: با این وجود بارها اعلام کردیم که در شرایط عادلانه و براساس احترام متقابل،برای حل مسایل آماده گفت و گو هستیم.

رییس جمهوری بایادآوری اینکه، از طرف دولت ایران کوچکترین اقدامی علیه ملت آمریکا انجام نداده است، افزود:برعکس این مساله، اقدامات زیادی علیه ملت ایران از سوی دولت آمریکا صورت گرفته است.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه ایران از حملات اینترنتی و ویروسی به تاسیسات هسته ای خود به سازمان ملل شکایت کرده، ایا مشکلاتی به این تاسیسات وارد شده است؟، گفت: میزان صدمات وارده به این تاسیسات مهم نیست بلکه آنچه از اهمیت برخوردار است، تجاوز به حریم دیگران است.

وی افزود: کسانی که به طور دایم از حقوق ملتها و آزادی و ارزش های انسانی دم می زنند، به تاسیسات هسته ای قانونی یک کشور حمله می کنند که این مساله نقض همه قوانین بین المللی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر نرم افزاری دارای تخصص بالایی است و قادر به دفع حملات سایبری است.

رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین دستاوردهای حضور هشت ساله رییس جمهوری در سازمان ملل و نیز آیا موضوعی بوده که شما پشیمان باشید؟، گفت: برداشت من آن است که در طی این مدت سرعت پیشرفت ایران در زمینه های علمی و فناوری و اقتصاد و صنعت چند برابر شده است.

وی افزود: تنها پشیمانی من آن است که ساعات شب را نیز صرف کار و خدمت برای ملت ایران نکردم.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقتصادی ایران نیز گفت: تصور نکنید وضعیت اقتصادی ایران خراب است؛ بلکه از وضعیت اقتصادی اروپا نیز بهتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا که در حال فروپاشی است، بهتر است یا ایران؟

وی یادآور شد: درآمدهای نفتی ایران سبب بزرگ شدن حجم اقتصادی ایران طی سالهای اخیر شده است؛ ضمن آنکه رتبه اقتصادی ایران از 22 به 17 ارتقا یافت و درآمد سرانه نیز چهار هزار دلار افزایش یافته است.

رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات ایران برای ایجاد ثبات در سوریه نیز گفت: مساله سوریه موضوع بسیار مهمی است که اکنون پیچیده تر شده است.

وی اظهار داشت: تنها دو راه حل مشترک مشخص برای برون رفت از وضعیت کنونی در سوریه وجود دارد، ادامه جنگ یا انجام مذاکرات.

وی افزود: بافت اجتماعی سوریه ظرفیت آن را ندارد که برخی طوایف با جنگ به قدرت برسند و جنگ های بعدی را به دنبال خواهد داشت.

وی تنها راه ممکن برای برون رفت بحران سوریه را تفاهم ملی از طریق گفت و گو دانست و گفت: آزادی حق انتخاب ، حق مسلم مردم سوریه است و همه ملتها از عدالت و احترام و انتخاب برخوردارند.

وی تاکید کرد: با گفت و گو و تفاهم ملی، طرفهای درگیر در سوریه می توانند به وضعیت پایدار و بهتری دست یابند.

وی با یادآوری اینکه در حال تشکیل گروه تماسی برای ایجاد گفت و گوی ملی از دو طرف درگیر در سوریه هستیم، افزود: کسانی که بر طبل جنگ در سوریه می کوبند، بهتر است شرایط سوریه را درک کنند تا با گفت و گو و تفاهم به رفع مشکل آنها کمک کنیم نه آنکه دخالت کنیم.

رییس جمهوری در ادامه به پرسش خبرنگاری درباره رابطه ایران و مصر و آینده این روابط پرسید که احمدی نژاد پاسخ داد: دو کشور ایران و مصر دارای سابقه فرهنگی و تمدنی گسترده ای هستند با این حال روابط دو کشور تاکنون خوب بوده و با گسترش مناسبات، می توان از ظرفیت های آن برای منافع دو ملت و منطقه استفاده کرد.

احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ˈهدف آمریکا از سیاسی کردن مساله هسته ای ایران چیست؟، گفت: اهداف آمریکا علیه ملت ایران طی 33 سال اخیر هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: درحالی آمریکا با ادعای ایجاد دموکراسی به کشورها لشکرکشی کرده و سرزمین ها را اشغال می کند که به دلیل اقدام ملت ایران در کنار زدن دیکتاتوری و به دست آوردن آزادی و حق انتخاب ، به دشمنی با ملت ایران پرداخته است.

وی همچنین درباره پرسش مطرح شده مبنی بر وجود زندانیان سیاسی در ایران نیز گفت: نظر من آن است که هیچ زندانی در جهان وجود نداشته باشد زیرا از زندانی شدن هیچ کس خوشحال نمی شوم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در ایران مستقل است و طبق قوانین خود عمل می کند و ما دخالتی در تصمیمات آنها نداریم.

خبرنگاری از دیدار مقامات ایران و آرژانتین برای رفع سوء تفاهم های میان دو کشور پرسید که احمدی نژاد گفت: دو کشور ایران و آرژانتین علاقه مند به گسترش روابط خود هستند.

وی با بیان اینکه دخالت های برخی کشورها سبب ایجاد سوء تفاهم میان دو کشور شد، افزود: اعلام آمادگی کردیم برای بحث و بررسی و یافتن حقیقت ، گروهی تشکیل شود که خوشبختانه آرژانتین از این مساله استقبال کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که وزرای خارجه دو کشور بتوانند برنامه ریزی لازم را برای انجام این کار انجام دهند.

خبرنگار پرسید که بهترین خاطره رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک چه بوده است؟ احمدی نژاد پاسخ داد: همه موضوعات در سفر به نیویورک خوب بوده است؛ در این سفر دیدارهای مختلفی با رسانه ها و تشکل ها و ..انجام شد که همگی خاطرات خوبی هستند.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مامور سابق اف.بی.آی که ادعا می شود در ایران مفقود شده است، گفت: اقدامات لازم برای سفر خانواده این فرد به ایران انجام شد و حتی دستگاه های اطلاعاتی ایران و آمریکا دراین زمینه همکاری کردند.

وی ادامه داد: کارهای مشترکی از سوی ماموران اطلاعاتی دو کشور انجام شد که در حال حاضر از آخرین وضعیت اطلاعی ندارم.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رسانه ها اعلام کرده اند ایران حاضر به تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در صورت لغو تحریم شده است، گفت: این موضوع جدیدی نیست؛ سال گذشته نیز اعلام کردم، اما نه به ازای تعلیق غنی سازی 20 درصدی، زیرا اورانیوم غنی سازی 20 درصدی برای 800 هزار بیماری که در ایران به این دارو نیاز دارند، ضروری است و نمی توان غنی سازی را متوقف کرد.

وی گفت: ما مجبور شدیم برای تولید اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی سرمایه گذاری جدیدی کنیم درحالی که پیش از آن گفته بودم که آن را با قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهند. اکنون نیز اگر به قیمت مناسب به ما بدهند، ضرورتی به تولید اورانیوم 20 درصدی نمی بینیم.

** تشکر از پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا و عذرخواهی از مردم نیویورک

رییس جمهوری در ادامه افزود: مردم آمریکا نیز همانند سایر مردم جهان خوب و صمیمی هستند. از مردم نیویورک به خاطر زحمات و مشکلاتی که به دلیل ترافیک برای آنها طی حضور دراین شهر ایجاد شد، عذرخواهی می کنم و همچنین از نیروهای امنیتی و پلیس نیز که زحمات زیادی را متحمل شدند، تشکر می کنم.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه احمدی نژاد


نظر شما :