تحلیلگر برجسته دانشگاه تلاویو:

غرب از جنگ با بشار اسد می‌ترسد

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۷۵۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
اسد از قدرت کافی برای برخورد با هر گونه دخالت خارجی برخوردار است و این مساله باعث شده تا غربی‌ها گزینه نظامی علیه اسد را از مغز خود خارج کنند.
 غرب از جنگ با بشار اسد می‌ترسد

دیپلماسی ایرانی: پروفسور ایال زیسر، تحلیلگر اسرائیلی در نشستی که در دانشگاه تلاویو درباره سوریه برگزار شده بود، درباره تحولات جاری در سوریه سخن گفت و اظهار داشت، جهان غرب به خصوص از دخالت نظامی در سرزمین شام به شدت می ترسد و ارتش سوریه تا همین الآن همچنان در کنار دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ایستاده است. این به آن معنا است که اسد از قدرت کافی برای برخورد با هر گونه دخالت خارجی برخوردار است و این مساله باعث شده تا غربی ها گزینه نظامی علیه اسد را از مغز خود خارج کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، پروفسور زیسر همچنین گفت که جامعه جهانی اوضاع سوریه را با همین وضعیت فعلی رها خواهد کرد با این امید که نظام سوریه خودش ضعیف شود و سقوط کند.

وی همچنین گفت: «اگر سوری ها بنا باشد همچنان روی دیوار بنشینند و وارد میدان نشوند، سقوط اسد هیچ وقت تحقق نخواهد یافت و وی با قدرت به حکومت خود ادامه خواهد داد.»

این کارشناس اسرائیلی درباره رفتار غرب نیز گفت: «غربی ها همچنان با پول و اسلحه و حمایت های نظامی به کمک خود به مخالفان اسد ادامه خواهند داد تا به طور غیر مستقیم در سرنگونی اسد مشارکت داشته باشند تا بار دیگر ثابت کنند که از حق حمایت نمی کنند بلکه با بی اخلاقی تمام از زور حمایت می کنند، چرا که آن چه دنیای امروز را به پیش می برد مصالح و فقط مصالح مثل کنترل بر نفت و دیگر مصالحی است که به سیاست خارجی کشورهای جهان، اول از همه غرب مربوط است.»

وی در ادامه به نقاط ضعف و قوت نظام اسد پرداخت و گفت: «اعتراض ها در ابتدا از طبقه کشاورز و فقیر شروع شد، طبیعتا اعتراض ها مسالمت آمیز بودند، اهداف آن فقط مسائل اجتماعی بود، پس از آن به اطراف گسترش یافت و تنها مناطق محدودی را شامل شد. پس از آن دامنه اعتراض ها گسترش یافت و مناطق اطراف مرکز کشور را نیز فرا گرفت. در وضعیت فعلی اعتراض ها بیش از آن که به اعتراض شبیه باشد شبیه به جنگ است، جنگی میان جریان های مسلح که خود را معارضه می نامند با نیروهای امنیتی و ارتش سوریه. در حال حاضر اعتراض ها علیه نظام است و به یک معرکه تمام عیار تبدیل شده است. چیز هایی درباره دستاوردهای معارضه و کنترلش بر مناطق مرزی می شنویم، همچنین می شنویم که فرمانده ای از سازمان امنیت یا دایره نزدیک به اسد کشته شده است، حقیقت این است که روند حوادث دائما تغییر می کند. در این میان نظام نقاط ضعفی نیز دارد، ارتش سوریه پراکنده و در سراسر کشور گسترده است، برای همین کنترل بر آن واقعا سخت شده است، حتی ارتش از خیر برخی مناطق مثل مناطق مرزی گذشته و تمرکز خود را بر شهرهای اصلی قرار داده است که از همه آنها مهم تر حلب و دمشق هستند. جدای از این حرف ها و به رغم این که نشانه های روشنی که دلالت بر فروپاشی نظام می کند، وجود دارد، حقیقت این است که قضیه به همین سادگی هم نیست. اگر از منظر دیگری به بحران بنگریم در می یابیم که مراکز اصلی نظام همچنان ثابت و بدون تزلزل باقی مانده اند از جمله اقلیت ها، ارتش و سازمان بروکراتیک نظام.»

وی سپس تاکید کرد، اقلیت ها همچنان از اسد حمایت می کنند، دروزی ها و مسیحیان تا کنون هیچ اقدامی علیه اسد انجام نداده اند، این طایفه ها همچنان از اسد حمایت می کنند چرا که از جانشین آن می ترسند. مسیحی ها می خواهند که نظام اسد باقی بماند، به خصوص که اوضاع برادران دینی خود در مصر و عراق را پس از به قدرت رسیدن جریان های اسلامی جدید به خصوص از طریق بهار عربی می بینند. مرکز دیگری که همچنان از اسد حمایت می کند، بخش متوسط و متوسط رو به بالای جامعه است، بیشتر آنها در شهرهای بزرگ سوریه زندگی می کنند، آنها در هیچ کدام از تلاش های مخالفان مشارکت نکرده اند، سخت است که بگوییم واقعا در مراکز شهرهایی نظیر حلب و حمص اعتراضاتی وجود دارد. این مساله نشان می دهد که معرکه همچنان ادامه دارد.

وی سپس به مقایسه سوریه با مصر پرداخت و گفت: «انقلاب میدان التحریر مصر از مرکز شهرها مثل قاهره شروع شد و سپس به شهرهای اطراف سرایت کرد اما در سوریه وضعیت کاملا روند عکس دارد. در مرکزی مثل دمشق هیچ اعتراضی صورت نگرفته است که بخواهد به اطراف سرایت کند، برای همین بر خلاف انقلاب های تونس و مصر در سوریه انقلابی نیست که جریان داشته باشد بلکه انقلاب شبکه های اجتماعی فیسبوک است که این معرکه را موجب شده است.»

وی درباره شکاف هایی که در ارتش سوریه وجود دارد نیز گفت: «در میان ارتش نیز جدایی های مفصلی و موثری در کادر اصلی رهبری ارتش رخ نداده است. مثلا اگر می بینیم که مناف طلاس از ارتش جدا شد عمویش همچنان با نظام باقی مانده است.»

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد دولت سوریه


نظر شما :