طوفان در روابط آنکارا – واشنگتن

اردوغان دیگر اوباما را دوست خود نمی‌داند

۱۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۹۰۷۶۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
«در روز 5 سپتامبر در شبکه تلویزیونی سی ان ان اردوغان به روشنی اوباما را توبیخ کرد که در بحران سوریه بسیار بد عمل کرده و نسبت به آن با بی‌برنامه است.
اردوغان دیگر اوباما را دوست خود نمی‌داند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که طوفانی بزرگ در انتظار روابط حسنه امریکا و ترکیه به دلیل بحران موجود در سوریه است. بحرانی که ترکیه به عنوان یک طرف ماجرا وارد آن شده است. واشنگتن تمایل دارد بیشتر منتظر بماند تا سرنوشت اسد و نظام وی مشخص شود در حالی که آنکارا می گوید با توجه به بحران جاری در این کشور نباید بیش از این منتظر ماند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، روابط نزدیک موجود میان باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سال های گذشته سبب شده است تا روابط واشنگتن با آنکارا بیش از پیش تقویت شود و امریکا رابطه ای مهم و عمیق با یکی از مهم ترین و بزرگترین کشورهای مسلمان خاورمیانه داشته باشد. دو طرف با یکدیگر تا کنون در پرونده های مختلفی همکاری داشته اند که بارزترین آنها نزدیکی روابط برای استقرار و ثبات در عراق است.

سونر کاگتبای، مدیر برنامه های پژوهشی ترکیه و پژوهشگر فعال در مرکز مطالعات سیاسی خاور نزدیک در واشنگتن در این باره به روزنامه واشنگتن پست می گوید که تحولات نظامی ای که اخیرا میان سوریه و ترکیه حادث شده که باعث شلیک خمپاره ای به خاک دو کشور شده است، بر روابط ترکیه با امریکا تاثیر گذاشته است.

سونر همچنین می گوید: «در خلال بحران سوریه که تا کنون بیش از 18 ماه است که به طول انجامیده آنکارا باور داشت که با ایالات متحده بر سر تغییر نظام در سوریه توافق دارد اما اکنون می بیند که به روشنی با واشنگتن اختلاف دارد.»

وی تاکید می کند، کاخ سفید به ریاست اوباما برای تعامل در برابر بحران سوریه به دلایل متعددی با تردید عمل می کند یکی از این دلایل این است که امریکا نمی داند که عواقب دخالت آن در بحران سوریه چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور می گذارد به خصوص که مردم امریکا دیگر از جنگ خسته شده اند. اما اردوغان معتقد است که این مساله سرپوشی است برای این که امریکا به مشکل سوریه اهمیت ندهد، مشکلی که اکنون ترکیه را با چالش مواجه کرده است.

سونر برای شاهد اظهارات خود به توبیخی که اردوغان اخیرا خطاب به اوباما انجام داده است، اشاره می کند و می گوید: «در روز 5 سپتامبر در شبکه تلویزیونی سی ان ان اردوغان به روشنی اوباما را توبیخ کرد که در بحران سوریه بسیار بد عمل کرده و نسبت به آن با بی برنامه است. این نخستین بار است که اردوغان که اوباما را دوست مخلص خود می داند این گونه وی را به باد انتقاد می گیرد. تا کنون بسیار نادر بوده که اردوغان این چنین اوباما را مورد انتقاد و تخطئه قرار دهد.»

سونر همچنین می گوید: «اردوغان احساس بدی می کند، رجب طیب اردوغان همیشه با رهبران جهان به عنوان یک دوست رفتار می کرده است، اما وقتی که می بیند که دوستش کنارش نیست ناراحت و عصبانی می شود. در مورد سوریه نیز همین اتفاق افتاده است، واشنگتن نظری مغایر با نظر آنکارا در مورد سوریه دارد این موضوع سبب شده است تا مضطرب شود و این گونه تصور کند که اوباما رغبتی برای حمایت سیاسی از او ندارد.»

وی در ادامه می افزاید: «واشنگتن پیش بینی می کند که سوریه پایان آرامی داشته باشد و ممکن باشد همه چیز به آرامی پایان یابد و امیدوار است که گروه های درگیر معارض در شکست اسد موفق شوند تا بهانه لازم برای مداخله نظامی فراهم نیاید، واشنگتن بر این باور است که انتخاب گزینه نظامی می تواند باعث ایجاد هرج و مرج تمام عیار شود. آنکارا نیز مایل است که امور با آرامش پایان بگیرد اما می خواهد که این اتفاق به سرعت رخ دهد. به خصوص با توجه به تحولات نظامی اخیری که اتفاق افتاده است، احساس می کند که بحران نزدیک دروازه های کشورش شده است. اردوغان احساس می کند که همه چیز حاکی از آن است که زمان به نفع او نیست.»

سونر همچنین به فشارهای علوی ها اشاره می کند و می گوید: «علوی های ترکیه از این که کشورشان درگیر امور داخلی سوریه شده است، خشنود نیستند. آنها که عموما در جنوب ترکیه متمرکز هستند در طول تابستان چندین بار تظاهرات در حمایت از نظام اسد و در مخالفت با سیاست های کشورشان برگزار کرده اند و همچنین مانع ورود پناهندگان سوری سنی به مناطقشان در جنوب ترکیه شده اند.»

وی تاکید می کند، آنکارا از این که درگیری های سوریه به یک جنگ طایفه ای منجر شود به هیچ وجه خرسند نیست به خصوص که اسد به کردها نزدیک شده و به آنها اجازه داده است که از خاک سوریه علیه ترکیه عملیات خود را پیگیری کنند، این در حالی است که ترکیه در مبارزه با کردها تا کنون مشکلات بسیاری را متحمل شده است.

کلید واژه ها: ترکیه و امریکا ترکیه و سوریه


نظر شما :