سردبیر القدس العربی:

ایران لیبی نیست آقایان

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۰۸۰۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا مسئولان ایرانی آن اندازه منتظر می‌مانند تا موشک‌های اسرائیلی شلیک شوند و حمله هوایی جنگنده‌های امریکایی از پایگاه‌ها و ناوهای مستقر در آب‌های خلیج فارس صورت بگیرد یا این که زمام امور را خود به دست می‌گیرند و خود حمله پیش دستانه انجام می‌دهند؟
ایران لیبی نیست آقایان

 

دیپلماسی ایرانی: هر چه به موعد انتخابات ریاست جمهوری امریکا که قرار است در حدود بیست روز دیگر برگزار شود، نزدیک می شویم، بحران های داغ در منطقه ما نیز ملتهب تر می شوند. در این جا نه می خواهیم صحبت از جنگ سوریه و تحولات آن کنیم و نه می خواهیم به قضیه فراموش شده و غایب قضیه فلسطینی بپردازیم، بلکه می خواهیم از "بحران مادر" صحبت کنیم، تلاش های هسته ای ایران و طرح های امریکایی و اسرائیلی اعلام شده برای ویران کردن آن.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام (در ماه ژانویه آینده) شده است، و پارلمان (کنیست) را نیز به همان شکلی که دیدیم منحل کرد، با این هدف که بتواند حلقه گسترده تری برای رفتن به سمت جنگ، اگر به تنهایی یا با هماهنگی ایالات متحده تصمیم به اتخاذ آن گرفت ، تشکیل دهد.

ایرانی ها این تحولات را به دقت و با جدیت زیر نظر دارند، و حتی بدترین احتمالات را هم می دهند، برای همین خود را آماده مواجه ای کرده اند که ممکن است در پی تغییر کلی منطقه شاید هم دنیا حاصل شود، هیچ بعید نیست کسانی که از همان ابتدا تصمیم به تندروی گرفته اند بخواهند تصمیم خود را عملی کنند و امور را به سمت دیگری بکشانند، همان طور که مسئولان ایرانی نیز بارها نسبت به وجود آنها در هفته های اخیر هشدار داده اند.  

تحریمی که ایالات متحده امریکا و اروپا بر ایران تحمیل کرده اند، نتیجه های تلخ خود را نشان می دهند، دیدیم که ریال ایرانی چگونه ظرف چند روز بیش از 46 درصد از ارزش خود را از دست داد و صادرات نفتی ایران نیز در حدود 17 درصد کاهش یافت و به زیر یک میلیون بشکه رسید و نزدیک به نصف صادرات گذشته ایران شد.

بازار تهران برآشفت و اوضاع داخلی ایران کمی متشنج شد و عده ای خواب و خیال هایی برای خود دیدند، اما به سرعت همه این خواب و خیال ها نقش بر آب شد و آرامش بازگشت و روند فروپاشی ریال ایران حتی برای موقت متوقف شد.

***

سوالی که در این جا مطرح است این است که آیا مسئولان ایرانی که ناآرامی های بازار را زنگ خطری دیدند، آن قدر منتظر می مانند تا موشک های اسرائیلی شلیک شوند و حمله هوایی جنگنده های امریکایی از پایگاه ها و ناوهای سه گانه مستقر در آب های خلیج فارس و نزدیک به سواحل کشورهای عربی صورت بگیرد یا این که زمام امور را خود به دست می گیرند و خود حمله پیش دستانه انجام می دهند؟

جنگ فریب است، و عنصر حرکت ناگهانی همیشه وجود داشته است، اما اکنون نشانه های روشنی وجود دارد که نشان می دهد صبرها در برابر دستاوردهای ایران لبریز شده است و امریکا و اسرائیل تحریک های خصمانه خود را هم زمان با یکدیگر آغاز کرده اند، در این جا چند نشانه در این رابطه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

اولا، اظهارات لئون پانه تا، وزیر دفاع امریکا که هفته پیش ایراد کرد و ایران را متهم کرد که حملات الکترونیکی برای ویران کردن اطلاعات ذخیره شده بسیار مهم و خطرناک به 30 هزار رایانه شرکت آرامکوی عربستان انجام داده است، و به ایران نسبت به آغاز جنگ الکترونیک (Syber War) هشدار داد.

پانه تا گفت که "ویروس ایرانی" واقعا پیشرفته بوده و تمامی رایانه هایی که هدف قرار داده را ناکارآمد و بی فایده کرده و باعث شده است تا اقدام به تعویض آنها کنند. همچنین خبر از حمله مشابهی به رایانه های شرکت قطری "راس گاز" داد و گفت که به بانک و موسسه های مالی بزرگ امریکا نیز حملات مشابهی انجام شده است. جیمز لویس، کارشناس وزارت دفاع امریکا در این رابطه گفت: «"ویروس شمعون" قدرت ویرانگری بی سابقه ای داشته است.»

نتانیاهو نیز در نشست هیئت وزیران گفت که اسرائیل شاهد تعداد در حال افزایشی از حملات الکترونیکی است و تلاش های بسیاری برای از بین بردن سامانه های رایانه ای اسرائیل در جریان است.

ثانیا، موفقیت شاخه نظامی حزب الله است که باعث شده ایران بتواند به سواحل دریای مدیترانه دسترسی یابد. بدین ترتیب که هواپیمای بدون سرنشینی را به عمق اسرائیل فرستاده و توانسته قبل از سقوطش تا تاسیسات هسته ای دیمونا برسد، مساله ای که جنجال گسترده ای را در میان نهادهای نظامی اسرائیلی ایجاد کرده، چرا که این هواپیما توانسته است مناطق حساس را عکس برداری کند و برای نخستین بار از آغاز درگیری های عربی – اسرائیلی فضای دفاعی اسرائیل را بشکافد، از این مهم تر این است که ایران هواپیمایی هایی از این نوع در اختیار دارد که می توانند مجهز به موشک و بمب شوند.

ثالثا، تهدیدهای مکرر ایران مبنی بر رویارویی با امریکا و هم پیمانانش در خلیج فارس و این که می تواند مقادیر بسیاری نفت خام را برای بستن تنگه هرمز صرف کند و همچنین اظهارات ژنرال مهدی فرحی، معاون وزیر دفاع که گفت ایران توانسته است قایق های تندروی خود را مجهز به موشک های ضد کشتی کروز کند.

 ***

پرزیدنت اوباما شاید در این که تحریم های اعمال شده علیه ایران توانسته اند اقتصادش را با چالش مواجه کنند، راست گفته باشد اما هیچ نشانه ای مبنی بر این که ایران بخواهد پرچم سفید بلند کند، وجود ندارد، ایران از برنامه هسته ای اش عقب نشینی نخواهد کرد و همانند معمر قذافی هیچ کدام از تجهیزات هسته ای اش را تحویل نخواهد داد، ایران لیبی نیست، و رهبران با کفایت و محبوب ایران نیز معمر قذافی نیستند.

تحریم های سخت و خفه کننده همگی نتایج عکس خواهند داد، اگر طرف مقابل به طور جدی به فکر برافروختن آتش جنگ است و می خواهد ایران را از مرحله انتظار خارج کرده و وارد مرحله تحریک و سپس هجوم کند باید بداند که نخستین اقدام عواقب سخت مادی، بشری و قانونی در پی خواهد داشت که مسئولیت آن به طور کامل متوجه خودش خواهد بود.

جنگ سوریه و استمرار 20 ماهه آن برای خاموش کردن آتش جنگ با اهمیت تر و بزرگ تر است، و آمادگی های موجود قطعا بسیار بیشتر از جنگ سوریه خواهد بود و هیچ کس نمی تواند خود را از نتایج جنگ و عواقب ویران گر آن در امان بداند.

نویسنده: عبدالباری عطوان

منبع: القدس العربی

کلید واژه ها: ايران و اسرائيل ايران و امريكا پرونده هسته‌اي ايران


نظر شما :