روز تلخ و شیرین اخوانی های مصر

مخالفان مرسی متحد شدند

۰۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۹۰۸۱۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
روز جمعه 19 اکتبر اخوانی ها لحظات تلخ و شیرین را هم زمان چشیدند. از یک سو انتخابات درون حزبی حزب عدالت و آزادی، شاخه سیاسی اخوان المسلمین برگزار شد و از سوی دیگر این حزب شاهد اعتراض گسترده ای نسبت به عملکرد سیاسی خود در میدان التحریر بود.
مخالفان مرسی متحد شدند

دیپلماسی ایرانی: هنوز آغاز دوران ریاست جمهوری محمد مرسی به شش ماه نرسیده است که موج اعتراض ها به عملکرد او و هم پیمانانش در مصر در حال افزایش است. اعتراض ها شامل همه چیز می شود، از وضعیت بد معیشتی موجود در مصر گرفته تا برخوردهای سیاسی و تعامل با مخالفان سیاسی. از سویی گسترش اعتراض ها به جریان اخوان المسلمین سبب شده است تا جریانی علیه این حزب شکل بگیرد تا در انتخابات مجلس این کشور که قرار است به زودی برگزار شود، آنها را به زورآزمایی دعوت کند. جریانی که متشکل از 9 حزب سیاسی قدرتمند و صاحب نفوذ در مصر است و گفته می شود که در روزهای اخیر اقبال به آنها در حال افزایش است.

این در حالی است که روز جمعه 19 اکتبر اخوانی ها لحظات تلخ و شیرین را هم زمان چشیدند. از یک سو انتخابات درون حزبی حزب عدالت و آزادی، وابسته به جریان اخوان المسلمین برگزار شد و این حزب مانور دموکراتیک خود را به رخ احزاب رقیب کشید و از سوی دیگر این حزب شاهد اعتراض گسترده ای نسبت به عملکرد سیاسی خود در میدان التحریر بود.

لحظات شیرین

روز گذشته محمد سعد الکتاتنی، رئیس مجلس ملی منحل شده مصر به ریاست حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جریان اخوان المسلمین منصوب شد. به گواه کارشناسان این انتخابات دموکرات ترین انتخابات درون حزبی در مصر محسوب می شود و بدین ترتیب اخوانی ها به الگوی دموکراسی برای دیگر احزاب مصری تبدیل شدند. این نخستین انتخابات درون حزبی این حزب که ژوئن سال گذشته میلادی تاسیس شد، محسوب می شود. حزبی که در انتخابات گذشته مجلس مصر توانست 41 درصد کرسی های پارلمان این مجلس را که نخستین انتخابات آزاد پس از سقوط حسنی مبارک محسوب می شد، تصاحب کند. الکتاتنی جانشین محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر شده است.

الکتاتنی پس از انتخاب به ریاست حزب عدالت و آزادی گفت: «نخستین اولویت ما در مرحله آینده بازسازی چارچوب ملی کلی مصر با همه احزاب و قوای سیاسی آن است.»

حلمی الجزار، یکی از رهبران حزب عدالت و آزادی در تحلیل انتخابات برگزار شده، به شبکه خبری الجزیره گفت: «این انتخابات به معنای واقعی کلمه یک انتخابات رقابتی حقیقی بود. من خودم شاهد بودم که تا چه اندازه توسط اعضای حزب تلاش می شد تا یک انتخابات رقابتی برگزار شود. همچنین می دیدم که هر کدام از نامزدها برای پیروزی خود تلاش می کرد و تبلیغ می کرد تا بتواند رای اکثریت را کسب کند.»

دکتر حسن نافعه، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در این باره گفت: «پیروزی الکتاتنی طبیعی بود. بدین ترتیب حزب عدالت و آزادی دموکراتیک بودن خود را به روشنی به نمایش گذاشت.»

وی پیش بینی کرد که سیاست آتی اخوان المسلمین پس از این انتخابات و انتخاب الکتاتنی ملایم تر و مسالمت آمیزتر باشد و برای جلب حمایت دیگر احزاب و نزدیکی به آنها تلاش کند.

لحظات تلخ

در حالی که اخوانی ها از برگزاری این انتخابات از شادی در پوست خود نمی گنجیدند و خوشحال بودند که توانسته اند دموکراتیک بود خود را به نمایش بگذارند و در عین حال یک گام بلند برای انتخابات پیش روی مجلس این کشور بردارند، میدان التحریر قاهره شاهد تظاهرات اعتراض آمیز صده ها مصری در اعتراض به سیاست های اخوانی ها در اداره امور کشور بود.

پس از آن که یک روزنامه مصری به دلیل توهین به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بسته شد و جنجال گسترده ای در این کشور به راه افتاد، بسیاری از سیاستمداران و جریان های سیاسی نسبت به پیمودن راه مبارک توسط مرسی و اخوان المسلمین هشدار دادند.

در تظاهرات روز جمعه که بیشتر شرکت کنندگان آن را لیبرال ها و چپ ها تشکیل داده بودند و بعد از نماز حمعه برگزار شد، تظاهرکنندگان نسبت به تسلط اخوان المسلمین بر بازنویسی قانون اساسی این کشور اعتراض کردند و رئیس جمهوری مصر را متهم ساختند که با در پیش گرفتن سیاست های یک جانبه و بی توجه به نظرات دیگر احزاب و جریان های سیاسی دستاوردهای انقلاب را نابود کرده و همان راه مبارک را می پیماید. تظاهر کنندگان خطاب به مرسی شعار می دادند "مصر مزرعه نیست، مصر برای همه مصری ها است".

آنها همچنین نسبت به عملکرد اقتصادی دولت جدید مصر اعتراض داشتند و از دولت می خواستند که به حقوق و آزادی های مدنی مردم احترام گذاشته و ضمن عدم زیر پا گذاشتن آزادی ها عدالت را در حق همه شهروندان رعایت کند.

این در حالی است که جریان تازه تاسیس موسوم به کنگره ملی مصر که ریاست آن را عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر عهده دارد، روز به روز بر محبوبیتش افزوده می شود و پیش بینی می شود که در انتخابات پیش روی نمایندگان مجلس به کرسی های قابل توجهی دست یابد و به یک جریان اپوزسیون قدرتمند در پارلمان تبدیل شود.

این حزب که از ادغام 9 حزب دیگر تشکیل شده رهبران مهمی را از جریان های سیاسی مختلف مصر در خود جای داده است که از مهمترین آنها می توان به ایمن نور، دبیر کل حزب سابق الغد و دبیر کل حزب جدید کنگره ملی، دکتر اسامه الغزالی الحرب و شماری از چهره های مسیحی اشاره کرد. این حزب همچنین با محمد البرادعی و حمدین صباحی، دو چهره مطرح سیاسی مصر که اولی خود را از انتخابات مصر کنار کشید و دیگری در انتخابات ریاست جمهوری شگفتی ساز شد، ارتباطات نزدیکی دارد.

آنها چندی پیش بیانیه ای را در انتقاد به سیاست های اخوان المسلمین و این که تلاش می کنند که بر روند سیاسی کشور مسلط شوند، صادر کرده بودند و به اخوانی ها وعده انتخاباتی داغ و رقابتی در راستای شکست هیمنه آنها بر کشور داده بودند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اخوان المسلمین حزب عدالت و آزادی


نظر شما :