کارت مذاکره با ایران در دوئل اوباما و رامنی

۰۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۹۰۸۲۶۷ سرخط اخبار

مذاکره با ایران و نحوه تعامل دولت آینده واشنگتن با تهران، به یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث برای کسب امتیاز برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش فارس، 16 اکتبر دومین مناظره 2 رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه «هافسترا» در همپستد نیویورک برگزار شد. مناظره ای که در پایان اوباما را در صدر جدول نظر سنجی ها حفظ کرد.

با وجود این که هنوز اوباما پیشتاز جدول است، اما رقیبش رامنی نیز فاصله چندانی با وی ندارد. درست 2 روز پیش از آخرین مناظره باراک اوباما و میت رامنی که فردا به وقت تهران برگزار خواهد شد، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های ناشناس در دولت باراک اوباما، در گزارشی نوشت که مقام های ایرانی و آمریکایی موافقت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران به طور مستقیم گفت وگو کنند.

هر چند که تهران و واشنگتن در واکنش به این خبر دست به تکذیب زدند ،اما انتشار این مطلب فضای رسانه های غربی و زودتر از همه رسانه های روسی را نیز تحت تاثیر قرار داد به طوری که راشاتودی جز اولین رسانه هایی بود که این خبر را تکذیب کرد. هر چند که برخی دیپلمات های غربی از این خبر اظهار خرسندی کردند، اما مقامات ایرانی و آمریکایی صراحتا آن را تکذیب کردند.

در این راستا «تامی ویتور»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای عنوان کرد که «ما به همکاری خود با گروه 1+5 برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک ادامه می دهیم و از ابتدا آمادگی خود را برای دیدارهای دو جانبه اعلام کرده ایم.»

وی اضافه کرده است: «اینکه ایران و آمریکا مواففت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گفتگوی مستقیم و یا هر نوع دیدار دیگر با یکدیگر داشته باشند، صحت ندارد.»

از سوی دیگر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نیز روز گذشته (یکشنبه) در واکنش به انتشار این خبر آن را تکذیب کرد و گفت: «مذاکره ای با آمریکا نداریم.»

شاید بتوان گفت مسئله هسته ای ایران و برخورد دولت آینده آمریکا در خصوص این موضوع به یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث و کسب امتیاز برای رقبای انتخابات این کشور تبدیل شده است.

از طرفی حساسیت لابی صهیونیست ها و نفوذی که این لابی در سیستم حکومتی آمریکا دارد، اوباما و رامنی را بر آن داشته است که هر کدام به شیوه خود حمایت این گروه را به دست آورند.

با وجود اصرار رژیم صهیونیستی بر اقدام نظامی علیه ایران و برپایی جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه که مطمئنا از سوی بسیاری از آمریکایی ها مطلوب نیست، این گزینه بارها از سوی اوباما رد شده است و هنوز توجیهی نیز برای کسب رضایت مردم این کشور به منظور قبول هزینه جنگی دیگر از سوی هیچ کدام از نامزدها ارائه نشده است.

در شرایطی که باراک اوباما همچنان معتقد به ادامه مذاکره گروه 1+5 با ایران و استفاده از اهرم تحریم برای به زانو در آوردن ایران است انتشار چنین گزارشی می تواند این فضا را ایجاد کند که وی به دنبال حل این موضع از طریق مذاکره است آن هم زمانی که رقیبش رامنی وی را بارها متهم به اهمال در برخورد با موضوع ایران کرده است.

به علاوه انتشار چنین گزارشی این امر را تداعی می کند که دولت اوباما نمی خواهد هزینه دیگری را بر مردم کشورش به واسطه آغاز جنگی دیگر تحمیل کند و این امر می تواند بر محبوبیت وی در آستانه آخرین دور مناظره بیفزاید.

از دیگر نتایج انتشار چنین گزارشی می تواند این باشد که موضوع مذاکره با ایران، رامنی را در صورت پیروزی در انتخابات در شرایط سختی قرار خواهد داد، چرا که وی به روشنی اعلام کرده است مخالف غنی سازی در ایران در هر سطحی است.

با این حال برخی کارشناسان آمریکا معتقدند که به عنوان بخشی از توافق هسته ای با تهران باید درباره انجام سطحی از غنی سازی در داخل خاک ایران مصالحه انجام شود.

به هر حال در این شرایط به نظر می رسد مخالفت با ابتکار عمل مذاکره بین ایران و آمریکا برای رامنی یک ریسک به همراه خواهد داشت و آن معرفی وی به عنوان چهره جنگ طلب است، آن هم بدون آزمایش گزینه های دیگر مانند مذاکره.

در این خصوص «نیکلاس برنز» که در زمان دولت بوش به طور نزدیک در جریان روند مذاکرات با ایران قرار داشت گفته است «در صورتی که مذاکره در بوته آزمون قرار نگرفته باشد، ورود به جنگ نابخردانه خواهد بود.»

همچنین دنیس راس که پیش از این نظارت بر امور ایران در کاخ سفید را بر عهده داشت است بر این باور است که «آمریکا می تواند پیشنهاد نهایی را به ایران ارائه کند؛ پیشنهادی که بر اساس آن ایران صنعت هسته ای غیرنظامی خود را حفظ می کند و در چنین مصالحه ای مشکلاتی نظیر غنی سازی اورانیوم نیز حل خواهد شد.»

با این حال شماری از مقامات ایرانی و غربی ابراز امیدواری کرده اند که مذاکرات ایران و 1+5 در ماه نوامبر از سر گرفته شود. در این راستا صالحی وزیر خارجه ایران نیز روز یکشنبه در مقابل تکذیب خبر مذاکره مستقیم با آمریکا، نسبت به ادامه مذاکره با 1+5 درماه نوامبر ابراز امیدواری کرد.

حال باید دید که برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از تکیه زدن بر صندلی کاخ سفید خواستار ادامه مذاکرات خواهد بود یا نه ! آیا مطرح شدن گفت وگوی مستقیم با ایران صرفا به عنوان حربه ای برای پیشی گرفتن در انتخابات به کار رفته است و آیا طرح این موضوع کمکی به اوباما خواهد کرد؟

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :