پیش بینی سیاست خارجی اوباما در قبال تهران

تشدید تحریم ها در سایه تداوم سیاست ها

۱۹ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۹۰۸۸۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
گفتاری از دکتر نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه برای دیپلماسی ایرانی
تشدید تحریم ها در سایه تداوم سیاست ها

دیپلماسی ایرانی: طبیعی است که انتخاب فردی به عنوان رئیس جمهور یک کشور برای بار دوم معانی گوناگونی دارد؛ یکی از معانی این است که مردم در قیاس با رقیب، به او اعتماد بیشتری دارند. معنای دیگر این است که سیاست های او مورد تایید مردم است؛ فلذا انتخاب اوباما برای بار دوم حائز اهمیت است. اما به هر حال آنچه که الان اهمیت دارد این است که سیاست هایی که در گذشته اوباما پیگیری می کرده است در دور دوم چه وضعیتی خواهد داشت؟ به نظر می رسد که اوباما با توجه به این که مطمئن است که بر اساس قانون اساسی آمریکا نمی تواند کاندیدای ریاست جمهور شود، سیاست خارجی را دنبال می کند که مطابق با میل خود باشد. به عبارت دیگر شاید او در چهار سال گذشته بر اساس منویات رای د هندگان عمل کرده است ولی الان دست او در سیاست خارجی بازتر خواهد بود.

بعضی از این حوزه ها مثل افغانستان، به نظر می رسد که اوباما در بحث خروج نیروهای آمریکایی  از افغانستان جدی خواهد بود؛ ولی تلاش می کند از طریق پیمان استراتژیک میان آمریکا و افغانستان پایه های حضور را تحکیم خواهد کرد. علاوه بر این، تمرکز بیشتری بر مسئله انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهد داشت و در این مسیر بعید است که از حامد کرزی حمایت کند. حتما از شخصی به عنوان جایگزین کرزی حمایت خواهند کرد. این شخص احتمالا فردی است که با شرایط جدید افغانستان و با سیاست های کلی باراک اوباما هماهنگی بیشتری خواهد داشت.

در ارتباط با پاکستان به نظر می رسید که سیاست خارجی فعلی اوباما ادامه پیدا خواهند کرد ولی ممکن است سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (آی اس آی) و همینطور گروههای رادیکال در پاکستان را بیشتر تحت فشار قرار دهد و از دولت آقای زرداری به عنوان دولتی که بر ضد جریان های رادیکال عمل می کند حمایت خواهد کرد. البته این نکته را نباید فراموش شود که این حمایت بستگی به این دارد که دولت زرداری تا چه حد بتواند در برخورد با مسائلی که منافع آمریکا را تهدید می کند جدی عمل کند. اگر آقای زرداری نتواند در این مسیر حرکت کند ممکن است حتی تغییر و تحولاتی رخ د هد به نحوی که نیروهای دیگری جایگزین زرداری شود.

در مورد تسلیحات اتمی پاکستان هم اوباما دیدگاهایی دارد. این دیدگاه ها بر این اساس است که تلاش می شود کنترل بیشتری بر تسلیحات اتمی پاکستان صورت گیرد. علاوه بر این دولت پاکستان را تحت فشار قرارخواهد داد تا با دولت هند مسیر های مسالمت آمیز حل اختلاف را در پیش بگیرد. یعنی ممکن است تلاش جدی برای حل بحران کشمیر صورت بگیرد هرچند حل این بحران در آینده نزدیک مقدور نباشد

مسیر سیاست اوباما در ارتباط با ایران تشدید تحریم ها است. این تحریم ها در چهارسال  گذشته در سیاست اوباما بوده است و طی ماههای گذشته به نحو بی سابقه ای تشدید شده است.  آنچه مشخص است این است که در آینده این تحریم ها تشدید خواهد شد؛ چرا که در یکی از مناظراتی که بین آقای اوباما و رامنی صورت گرفت، این مسئله عنوان شد که آمریکا شدیدترین تحریم ها را علیه ایران به کار گرفته است و این تحریم ها تشدید خواهد شد. لذا به نظر رسد که روند فشار ایالات متحده بر ایران حتی با شدت بیشتری تداوم خواهد یافت. البته این با درنظر گرفتن فعلی است وضعیت های سیاسی متغیر است؛ ممکن است شرایط دیگری رخ دهد که به کاهش یا تخفیف تحریم ها منجر شود ولی سناریوی اصلی، بر اساس افزایش فشار و گسترده تر شدن تحریم ایران تصویر می شود.

به طور کلی به نظر می رسد که خط مشی های اوباما در دوره گذشته این بار هم  ادامه خواهد یافت اما با شدت  بیشتری به پیش  خواهد رفت. /12

کلید واژه ها: پاکستان افغانستان آمریکا تحریم ایران


نظر شما :