انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

چالش هایی که یک رئیس جمهور را پیر می کند

چه انتظاری می توانیم از دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما داشته باشیم؟ در این جا نگاهی گذرا به هشت موضوع کلیدی که اوباما با آنها روبه رو است داریم و این که چه چیزی گفته است،چه چیزی انجام داده است و این که احتمالاً چه کاری انجام خواهد داد.
چالش هایی که یک رئیس جمهور را پیر می کند

دیپلماسی ایرانی: چه انتظاری می توانیم از دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما داشته باشیم؟ در این جا نگاهی گذرا به هشت موضوع کلیدی که اوباما با آنها روبه رو است داریم و این که چه چیزی گفته است،چه چیزی انجام داده است و این که احتمالاً چه کاری انجام خواهد داد.

خلع سلاح :

 آنچه گفته است : «من صراحتاً اعلام کرده ام که، آمریکا اعتقادی راسخ، به صلح و امنیت جهان بدون وجود تسلیحات اتمی دارد» 5 آوریل 2009 ،پراگ جمهوری چک.

آنچه انجام داده است : دولت در آوریل 2010، پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را با روسیه منعقد کرد.همچنین با اسرائیل در ساخت استاکس نت،که یک ویروس کامپیوتری بود که برنامه هسته ای ایران را هدف قرار داده بود،همکاری کرد.رئیس جمهور همچنین در آوریل 2010 ،نشست امنیت هسته ای را برگزار کرد.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : تصویب معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای (1996) . مهار برنامه ی هسته ای ایران

تغییرات آب و هوایی :

آنچه گفته است : « این لحظه ای خواهد بود که افزایش سطح اقیانوس ها کند خواهد شد و زخم های سیاره ی ما التیام خواهد یافت» 3 ژوئن 2008 ، بعد از کسب کاندیداتوری حزب دموکرات

آنچه انجام داده است : اوباما استاندارد بازده سوخت را تقویت کرد و بودجه بازده انرژی و پروژه ی انرژی های جایگزین را از طریق بسته ی محرک اقتصادی افزایش داد.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : تصویب قانونی که انرژی های پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را ترویج می کند.همچنین کاهش وابستگی به سوخت خارجی.

کسری بودجه :

آنچه گفته است : « من می دانم که جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره، خواهان رویکرد متوازن برای کاهش کسری بودجه هستند» 13 آوریل 2011، واشینگتن دی سی.

آنچه انجام داده است : قانون کنترل بودجه در 2011 که موجب بحث و تشکیل سوپر کمیته شد که بعد در دستیابی به توافق شکست خورد.کاهش هزینه های نظامی و پرداخت افراد تحت پوشش بیمه درمانی سالمندان که اوایل سال آینده پس زده خواهد شد مگر این که به توافقی رسیده شود.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : دستیابی به توافقی طولانی مدت و فراحزبی که منجر به کاهش چهار تریلیون دلاری کسری، در ده سال از طریق، کاهش مخارج و افزایش درآمدها، خواهد شد.

سیاست خارجی :

آنچه گفته است :  « بله، جهان در حال تغییر است.نه ما نمی توانیم تمام وقایع را کنترل کنیم.اما آمریکا یکی از مهم ترین کشورها در روابط جهانی باقی می ماند وتا زمانی که من رئیس جمهور هستم این مسیر را حفظ خواهم کرد» 24 ژانویه 2012، سخنرانی سالیانه در کنگره.

آنچه انجام داده است : چندین تن از رهبران القاعده از جمله اسامه بن لادن، حذف شدند.ایالات متحده از شورشیان لیبی در مبارزه با حکومت معمر قذافی حمایت کرد.جنگ عراق به طور رسمی در دسامبر 2011 پایان یافت.در افغانستان بعد از افزایش حضور در 2009، تعداد نیروها در 2011 شروع به کاهش یافت.اوباما اتحاد اقتصادی و نظامی با چند کشور از جنوب شرق آسیا را تقویت کرد.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : تلاش مجدد برای برقراری صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها.تمرکز بر روابط در حال گسترش با چین.کمک مالی بیشتر به کشورهای در حال توسعه.

مسکن :

آنچه گفته است : « ما نیاز داریم که هر کاری که می توانیم برای تعمیر آسیب ها انجام دهیم و ایجاد دوباره خانواده هایی با مسئولیت کامل،ما هر کاری که بتوانیم باید انجام دهیم» 1 فوریه 2012، ویرجینیا.

آنچه انجام داده است : دولت در مارس 2009، برنامه ی سرمایه گذاری مقرون به صرفه در مسکن را اعلام کرد.طرحی 75 میلیارد دلاری برای کمک به مالکین خانه ها همراه با وام مسکن از طرف دولت.درحالی که قیمت ها بالا است به نظر می رسد طرح به اهداف خود نرسیده است و به طور گسترده ای به عنوان یک شکست محسوب می شود.رئیس جمهور در سخنرانی سالیانه اش در کنگره (2012) گفت که طرح جدیدی را برای کمک به مالکین خانه ها ارائه خواهد کرد.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : کاهش 700 میلیاردی سهام منفی مالکین خانه ای که قیمت خانه هایشان کمتر از وامشان است.انجام اصلاحات در فانی می و فردی مک.

مهاجرت :

آنچه گفته است : « وظیفه ی ما این است که قوانینی تعیین کنیم که واقعاً کار کند.برای شکل دادن به سیستمی که که ارزش های ما به عنوان ملت قانون و ملت مهاجرین را منعکس کند» 1 جولای 2010، واشینگتن دی سی.

آنچه انجام داده است : اقدامات بیشتری نسبت به دوران دیگر برای امن تر کردن مرزهای زمینی انجام شده است و دولت به یک رکورد برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی دست یافته است.درحالی که بعضی از ایالات مانند آریزونا،خودشان قوانینی را تصویب کردند، چون اقدامات دولت را کافی نمی دانند.در ژوئن، دولت یک دستور اجرایی را تصویب کرد که اخراج مهاجرین غیرقانونی جوان را متوقف می کند.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : تصویب لایحه اصلاح مهاجرت.توافق با جمهوری خواهان در رابطه با لایحه ای که راهی برای قانونی شدن مهاجرین غیر مجاز در نظر گیرد.

زیرساخت :

آنچه گفته است : « ما چه قدر باید بنشینیم و ببینیم که چین و اروپا بهترین پل ها، قطارهای سریع السیر و فرودگاه های جدید را می سازند و ما هیچ کاری انجام نمی دهیم» 2 نوامبر 2011، واشینگتن دی سی.

آنچه انجام داده است : در بسته محرک اقتصادی 2009، میلیاردها دلار مربوط به پروژه های زیربنایی بود که شامل 27.5 میلیارد دلار برای اتوبان ها و پل ها، 9.3 میلیارد برای قطارهای سریع السیر و شرکت راه آهن ملی و 11 میلیارد برای نوسازی شبکه برق در نظر گرفته شد.اوباما نتوانست در بسته ی محرک برای سد هوور و سیستم اتوبان بین ایالتی بودجه در نظر بگیرد.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : هزینه کردن 150 میلیارد دلار دیگر برای امور زیربنایی مانند اصلاح فرآیند تصویب پروژه ها.

سیاست مالیاتی :

آنچه گفته است : « این فقط درمورد عدالت نیست.این در مورد رشد هم هست.این همچنین درمورد سرمایه گذاری که ما برای موفقیت، به آن احتیاج داریم هم هست» 11 آوریل 2011، واشینگتن دی سی.

آنچه انجام داده است : در بسته ی محرک 2009، میلیاردها دلار برای کاهش مالیات ها و مشوق های مالیاتی برای افراد و کسب و کارهای کوچک اختصاص داده شد. در 2010، اوباما با کنگره درمورد تمدید مالیات های دوره بوش برای دو سال دیگر به توافق رسید.

آنچه احتمالاً انجام خواهد داد : حل کردن معضل مالیات ها،تصویب کردن قانون موسوم به قانون بافت،که بر مبنای آن ثروتمندان باید حداقل 30 درصد از درآمدشان را به دولت فدرال مالیات بدهند.

منبع : نیویورکر

کلید واژه ها: باراک اوباما


نظر شما :