خرید یک میلیون تنی گندم در دو هفته گذشته

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۰۹۶۷۶ سرخط اخبار اقتصاد و انرژی

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می شوند، تجار اعلام کرده اند که ایران تنها در دو هفته گذشته یک میلیون تن گندم وارد کرده که بیشتر این واردات از کشور های اروپایی تحریم کننده جمهوری اسلامی بوده است.

به گزارش رویترز هرچند ایران در گذشته نیز گندم را از کشورهای غربی وارد می کرد اما تحریم ها در کنار شرایط نامساعد برداشت گندم در ایران موجب شد که این کشور به طور پنهانی وارد بازارهای جهانی شود و مقادیر قابل توجهی گندم را برای تغذیه جمعیت خود خریداری کند.

تحریم ها علیه واردات مواد غذایی به ایران اعمال نمی شوند اما دریافت اعتبارنامه برای تجار یا نقل و انتقال های مالی مربوط به قرارداد ها با توجه به تحریم های اعمالی علیه ایران دشوار شده است. تاجران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اروپا جذاب ترین بازار برای ایران برای خرید گندم به شمار می رود پیش بینی می کنند که در آینده میزان خرید گندم بیشتر شود. گفتنی است معمولا واردات گندم به ایران از طریق بخش خصوصی انجام می شد اما اکنون با توجه به مشکلات نقل و انتقال های مالی، دولت نیز به این بخش وارد شده است. در ماه های اکتبر ، نوامبر و دسامبر علاوه بر اروپا از روسیه و استرالیا نیز گندم به ایران وارد شده است.

این درحالی است که جزئیاتی در مورد قیمت گندم و نحوه پرداخت برای این قراردادها منتشر نشده است.

کلید واژه ها: گندم تحریم


نظر شما :