شورای سیاست خاورمیانه اعلام کرد

سود بادآورده تحریم ایران برای هند

۱۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۱۰۹۳۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
از آنجایی که ایران سالانه 12 میلیارد دلار نفت به هند صادر می کند، در مقابل باید 12 میلیارد دلار کالا از هند وارد کند که فرصت مغتنی برای هند خواهد بود.
سود بادآورده تحریم ایران برای هند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که خزانه داری آمریکا به دنبال افزایش فشار های اقتصادی بر ایران در سال 2013 است، جمهوری اسلامی به دنبال راه هایی برای ساماندهی دوباره منابع خود به منظور واردات 5 میلیارد دلار گندم، ذرت، سویا، شکر و برنج است.  در نتیجه، این روند ایران کمتر به دوبی به عنوان یک منبع بزرگ برای واردات وابسته خواهد بود و وابستگی ایران به چین و کره جنوبی برای واردات کالا بیشتر می شود.

این در حالی است که به جز هند، دیگر مشتریان نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر نمی کنند و تامین کنندگان سنتی محصولات کشاورزی در ایران نیز ، مشتری نفت ایران نیستند. در صورتی که خزانه داری آمریکا بتواند در هدف خود برای به تله انداختن پول نفت در کشور های وارد کننده نفت ایران موفق شود، آنگاه ایران برای خرید شکر از برزیل، گندم از استرالیا و جو از روسیه دچار مشکل می شود. این چالش های جدید در حالی ایجاد می شود که در آمد نفتی ایران رو به کاهش است. 

تا آوریل مشکلی نیست

این در حالی است که شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران با اشاره به کاهش 50 درصدی درآمد نفتی ایران می گوید، حقوق کارگران تا پایان ماه مارس پرداخت خواهد شد. به گفته وی با مدیریت منابع و درآمد ها، مشکلی در پرداخت حقوق کارمندان در سال جاری وجود ندارد. به گفته وی تحریم ها بیش از ایران دیگر نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

تشریح بخش 504

خزانه داری آمریکا در حال حاضر به دنبال بهره برداری از بخش 504 قانون کاهش تهدید ایران است که اوباما آن را در تاریخ 10 آگوست امضاء کرده است. این قانون از 6 فوریه اجرایی می شود و معافیت از تحریم های آمریکا که شامل برخی از کشور ها شده را بررسی می کند. دیوید کهن در تشریح این بخش می گوید، طبق این قانون هر بانکی در هر کشوری که روابط مالی خود را با بانک مرکزی جمهوری اسلامی کاهش داده باشد، از معافیت تحریمی بهره مند می شود.

اقدامات سخت گیرانه خزانه داری

آمریکا در دسامبر 2012 با سه بانک انگلیسی در زمینه دریافت 3 میلیارد دلار به عنوان جریمه بابت کمک به دور زدن تحریم های ایران به توافق رسید.  این در حالی است که بانک های آمریکایی نیز از پرداخت جریمه همکاری با ایران در امان نماندند. به این ترتیب کنگره عزم راسخ خود را در پیگیری اعمال تحریم ها علیه ایران اثبات کرد.

فرصت های هند

ایران در حال حاضر به دنبال ذخیر تولیدات کشاورزی است و به طور مشخص قصد دارد، واردات از هند را افزایش دهد. از ماه جولای، شرکت های نفتی هند 40 درصد از هزینه خرید نفت از ایران را با روپیه پرداخت می کنند و ایران نیز از این پول برای خرید کالا از هند استفاده می کند. در صورتی که خزانه داری آمریکا در اجرای طرح خود موفق شود، پولی که هند بابت خرید نفت ایران هزینه می کند در بانک های هندی بلوکه می شود و از این پول تنها می توان برای خرید محصولات هندی استفاده کرد. به این ترتیب از آنجایی که ایران سالانه 12 میلیارد دلار نفت به هند صادر می کند، در مقابل باید 12 میلیارد دلار کالا از هند وارد کند که فرصت مغتنی برای هند خواهد بود.

گندم هندی

به طور سنتی، ایران از هند گندم وارد نمی کند ، هر چند که این کشور یکی از صادرکنندگان بزرگ گندم در جهان به شمار می رود. اما گزارش های اخیر حاکی از قرارداد ایران با هند برای خرید یک میلیون تن گندم هندی با قیمتی معادل 325 تا 340 دلار برای هر تن است.

برنج هندی

خرید برنج هندی توسط ایران نیز به یک میلیارد دلار رسیده است. هرچند اوایل ماه جاری میلادی صادر کنندگان برنج باسماتی هند به ایران از اینکه نمی توانستند صورتحساب هایشان را دریافت کنند ، انتقاد داشتند، اما هم اکنون آنها می توانند با مکانیسم پرداخت پول نفت با روپیه این مشکل را حل کنند.

سویا و شکر هندی

همچنین هند چهارمین صادر کننده بزرگ محصولات سویا در جهان پس از آرژانین، برزیل و آمریکا به شمار می رود. هند در فصل جاری یک تا یک و نیم میلیون تن محصولات سویا به ایران می فروشد که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار برآورد می شود. این در حالی است که کمبود دانه سویا در اوایل سال جاری موجب بالا رفتن ناگهانی قیمت مرغ در ایران شد.

از سوی دیگر هند دومین تولید کننده بزرگ شکر در جهان به شمار می رود و در تامین منابع شکر مورد نیاز ایران که سالانه 1 میلیون و 600 هزار تن برآورد می شود، نقش مهمی دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هند آمریکا گندم شکر تحریم سویا بانک


نظر شما :