حجم مبادلات تجاری هند با ایران به 25 میلیارد دلار می رسد

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۱۴۷۵۰ سرخط اخبار

 نشریه الشرق الاوسط روز سه شنبه نوشت که دهلی نو پیش بینی کرد، حجم مبادلات تجاری اش با ایران در چهار سال آینده به 25 میلیارد دلار برسد.
[حجم مبادلات تجاری هند با ایران به 25 میلیارد دلار می رسد]

ˈمحمد علی صالحˈ نویسنده این گزارش می افزاید، با وجود تحریم هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کرده اند، هند روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت کرده است.

ˈارویند میهتاˈ رییس کمیته تجارت و صنعت هند در این باره گفت که میزان مبادلات تجاری بین دو کشور اکنون 15 میلیارد دلار است و در چهار سال آینده بیش از 25 میلیارد دلار خواهد شد.

بنابراین گزارش، رشد سریع اقتصادی هند موجب شده که این کشور درخواست سوخت از جمله نفت و گاز را افزایش دهد.

به همین دلیل دولت هند برای تامین واردات نفت از ایران به منظور حفظ عرضه کمک های انرژی برنامه ای تدارک دیده به طوری که ˈاس دی راواتˈ وزیر بازرگانی هند گفته که ایران متحد مورد اعتماد و شریک اقتصادی مهمی برای هند به شمار می رود.

این گزارش یادآوری می کند که هند به رویکرد متعادل در روابط خود با ایران که از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد، و همچنین منافع استراتژیک و تجاری دهلی نو با تهران پایبند است.

راوات می گوید که با وجود تحریم های اروپا و آمریکا علیه ایران، همچنان تجارت و سرمایه گذاری در این کشور درخور افزایش است.

برپایه این گزارش، هند اعلام کرده بود که به تعهدات خود در قبال تحریم های تحمیل شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران از طریق کاهش خرید نفت این کشور پایبند است.

این درحالی است که هیات تجاری ایران در سفر اخیر خود به هند پیمان مبادلات کالا از جمله شکر، برنج و سویا را در چارچوب استفاده تهران از این گونه توافق نامه ها به منظور دور زدن تحریم های مالی آمریکا علیه محموله های نفتی، به امضا رساند .

صادرات نفت ایران به درآمد کشورهای صادر کننده برنج هندی به عنوان بخشی از تجارت سودآوری که به منافع رانندگان کامیون ها در سراسر مرز پاکستان ضربه وارد کرد ، کمک نمود.

ˈسوریش مانچانداˈ مدیر بازاریابی شرکت صادر کننده برنج ، گندم و شکر به ایران که مقر آن در دهلی نو است در این باره گفت: اکنون فعالیت ها به صورت مستقیم انجام می گیرد زیرا که به ایران اجازه انجام اعتبارات پولی با روپیه هند به این کشور داده شده است زیرا هند مجبور است در قبال نفت پول پرداخت کند.

دولت ایران تلاش می کند روپیه هند را به راحتی در اختیار وارد کنندگان قرار دهد تا آنان بتوانند فعالیت های تجاری خود را به آسانی در مقابل هر گونه ارز دیگری انجام دهند.

این گزارش می افزاید، هند بزرگترین وارد کننده برنج به تهران بود اما محموله های برنج به ایران در اوایل سال 2012 بعد از کاهش خریداران ایرانی متوقف شد و این روند بعد از مخالفت بازرگانان با فروش اعتباری کاهش یافت .

بر پایه این گزارش ˈویرابا مویلیˈ وزیر نفت و گاز طبیعی هند اخیرا اعلام کرد که هند قصد توقف واردات نفت از ایران را ندارد و برخی مقامات مسوول در وزارت نفت و گاز طبیعی هند نیز گفتند با وجود کاهش واردات نفت از ایران در ابتدای سال گذشته دهلی نو قصد ندارد واردات نفت از ایران را به طور کلی متوقف کند.

هند دومین کشور خریدار نفت ایران بعد از چین به شمار می رود به طوری که یک چهارم صادرات نفتی دهلی نو از تهران نزدیک به دو میلیارد دلار در ماه می رسد.

این در حالی است که هند نمی تواند در هر بانک خارجی برای واردات نفت خام از ایران به دلیل تحریم ها از سپرده ارزی دلار و یا یورو استفاده کند و تنها می تواند پول رایج هند یعنی روپیه در قبال نفت به ایران بدهد و تهران نیز ناچار است با این پول کالاهای هندی بخرد.

این در حالی است که ارزش واردات ایران از هند بسیار کمتر از صادرات نفت خام ایران به این کشور آسیای جنوبی است.

ˈیاش سینهاˈ یکی از معاونان وزارت امور خارجه هند در این باره گفت که وزارت خانه های نفت و دارایی مشورت هایی را در باره ایجاد صندوقی به منظور تضمین واردات نفت از ایران به مبلغ 200 میلیارد روپیه انجام دادند و شرکت های بیمه هند به همتایان اروپایی خود برای پوشش بیمه ای در قبال خطرات تکیه دارند زیرادر صورت وارد شدن خسارت های بزرگ ، آنان دچار مشکلات عمیق اقتصادی خواهند شد.

این درحالی است که شرکت های بیمه خارجی تمایلی به پوشش دادن به هرگونه فعالیتی که به تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران مرتبط باشد ندارند و این مساله پالایشگاه های هند را مورد تهدید قرار خواهد داد.

یک مقام عالی رتبه در وزارت بازرگانی هند گفت: بعید است تردد محموله های نفتی از ایران در این مرحله کاهش یابد و جدای از نفت روابط تجاری بین ایران و هند نیز در حال افزایش است و ایرانی ها توجه خاصی در واردات کالاهای تجاری مختلف از جمله تولیدات کشاوری دارند واتخاذ هر گونه تصمیم منفی در این باره ، این فرصت بزرگ را با خطر مواجه می کند.

این گزارش می افزاید، چندین هیات تجاری و پیمانکاری از جمله اتحادیه صادر کنندگان هندی(FIEO) سفرهای کاری به ایران داشته و با موفقیت به هند بازگشتند .

این گزارش می افزاید که وزارت تجارت هند نیز نمایشگاهی در سال 2013در ایران برگزار خواهد کرد.

برپایه این گزارش، یک منبع در وزارت خارجه آمریکا در باره توسعه روابط اقتصادی بین هند و ایران گفت که ایالات متحده با هند در این باره مقابله نمی کند ولی انتظار دارند که این کشور به تحریم های نفتی علیه ایران بیشتر پایبند باشد.

این منبع آمریکایی که نام وی ذکر نشده گفت که این مشکل روابط بین هند و آمریکا را تهدید نمی کند و واشنگتن از وابستگی هند به نفت ایران با خبر است و به دهلی نو در سال گذشته زمانی که تحریم های افزایشی آمریکا علیه ایران شروع شد، توصیه کرد در پی جایگزینی برای نفت ایران باشد.

این منبع گفت که یک هیات هندی در فوریه گذشته به واشنگتن سفر کرد و در باره موضوع واردات نفت ایران به هند بحث و تبادل نظر نمود و طرف آمریکایی نیز بر اهمیت تعهدات هند نسبت به تحریم ها تاکید کرد.

منابع آمریکایی گفته اند که هند از همان ابتدا از جمله کشورهایی بود که با افزایش تحریم های غرب علیه ایران به خصوص در زمینه نفت مخالفت کرد زیرا که هند بخشی از نیازهای نفتی خود را از خاورمیانه به دست می آورد و این کشور نه تنها از نظر واردات نفت از ایران بلکه از نظر بحرانی شدن اوضاع نظامی و سیاسی با این کشور نیز نگران است .

منابع آمریکایی می گویند قبل از تحریم آمریکا علیه ایران ، دهلی نو 20 درصد از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می کرد و بعد از آنکه واردات نفت خود را از کشورهای عربستان ، عراق و امارات آغاز کرد این نسبت به 10 درصد کاهش یافت.

کلید واژه ها: هند واردات تحریم آمریکا واردات نفت تجاری دهلی دلار میلیارد میلیارد دلار برنج هند به که هند اقتصادی اتحادیه تجارت اروپا گزارش می می افزاید گزارش می افزاید آمریکا علیه روپیه افزاید


نظر شما :