خالد مشعل هم به نوار غزه می رود

شباهت مرسی و مبارک در مخالفت با حضور ایرانیان در غزه

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۰۹۸۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شاید همین تاکید مقامات ایرانی مانند بر لزوم حمایت نظامی از فلسطین باشد که موجب شده مصر به عنوان میانجی آتش بس به درخواست سفر مقامات تهران به نوار غزه پاسخ مثبت ندهد.
شباهت مرسی و مبارک در مخالفت با حضور ایرانیان در غزه

دیپلماسی ایرانی: هرچند روزها از اعلام آتش بس در نوار غزه می گذرد و با عضویت ناظر غیر عضو فلسطین در سازمان ملل دیگر از درگیری های خونین 3 هفته پیش بین اسرائیل و گروه های فلسطینی در نواز غزه خبری نیست، اما همچنان سفر به غزه یک مانور دیپلماتیک یا ژست سیاسی برای کشور های منطقه و جهان به شمار می رود.

امیر قطر، هیات هایی عالی رتبه از کشور های عربی حوزه خلیج فارس و حتی وزیر امور خارجه تونس از جمله مقاماتی بودند که پیش از بروز درگیری های اخیر در نوار غزه و حتی در حین آن به این منطقه سفر کردند. از آنجایی که گذرگاه رفح، تنها گذرگاهی است که کنترل آن در اختیار مصر است، چراغ سبز مقامات قاهره برای عبور از آن حائز اهمیت بوده و در صورتی که پاسخ منفی باشد، سفر به غزه نیز امکان پذیر نیست.

اما در شرایطی که خالد مشعل ، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز برای نخستین بار به نوار غزه سفر می کند و گزارش ها از سفر هیات اروپایی عالی رتبه و اردوغان، نخست وزیر ترکیه به این منطقه خبر می دهد، هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی به غزه نرفته اند.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می گوید برای سفر به غزه منتظر پاسخ مقامات مصری است. وی خاطرنشان کرده است که با مقامات عالی قاهره در این زمینه به صورت تلفنی گفت و گو کرده اما هنوز پاسخ مثبت دریافت نکرده است. از سوی دیگر علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که برخی گزارش ها از درخواست سفر وی به نوار غزه حکایت داشت، اعلام کرده چنین درخواستی را مطرح نکرده است. هفته گذشته، برخی رسانه ها گزارش دادند درخواست لاریجانی برای سفر به غزه با مخالفت مواجه شده است. اما لاریجانی اعلام کرده اصلا چنین درخواستی در کار نبوده است. باوجود تکذیبیه لاریجانی، فهرستی متشکل از ده  ها نماینده مجلس از زمان بروز ناآرامی ها در نوار غزه برای سفر به این منطقه اعلام آمادگی کرده اند. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چندی پیش از سفر قریب الوقوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نوار غزه خبر دادند اما تا کنون این سفر انجام نشده است.

این در شرایطی است که پس از فرو نشستن بحران در نوار غزه و اعلام آتش بس؛ مقامات فلسطینی و حماس بارها بر حمایت مالی و نظامی ایران در جریان این درگیری تاکید کرده  و از آن قدردانی کردند. از سوی دیگر مقامات در تهران نیز اعلام کرده اند که به حمایت از فلسطین افتخار می کنند. اما با این وجود برخی ادعا می کنند مقامات مصری بر این عقیده اند سفر مقامات تهران به نوار غزه در جهت منافع فلسطین نیست. این نقل قولی است که چندی پیش از محمود مرسی، رئیس جمهور مصر در پایگاه خبری المصری مطرح شد که البته در تهران نیز تایید یا تکذیب نشد. صالحی تا کنون چند بار بدون اینکه سخنی از مخالفت مصر به میان آورد اعلام کرده در انتظار پاسخ قاهره برای سفر به غزه است.

خودداری قاهره از ارائه مجوز سفر به غزه به مقامات ایرانی به گمانه زنی ها در مورد همکاری مصر با قطر و ترکیه در جهت جذب گروه حماس دامن زده است. مصر میانجی آتش بس فلسطین و اسرائیل نیز بود و همچنان برای حفظ آن تلاش می کند.  گروه حماس با شدت گرفتن درگیری ها دفاتر و تجهیزات خود را به خارج از سوریه منتقل کرد و این در حالی بود که تهران بر باقی ماندن پایگاه این گروه در دمشق به منظور استوار نگاهداشتن محور مقاومت تاکید داشت.

این اقدام حماس در محافل سیاسی اینگونه تعبیر شد که این گروه از حامی نظامی و مالی همیشگی خود یعنی ایران فاصله گرفته است. در آن زمان حتی بحث قطع بودجه مالی جمهوری اسلامی به حماس نیز مطرح شد. البته مقامات تهران و حماس می گویند همکاری هایشان ادامه دارد. اما شاید همین تاکید مقامات ایرانی مانند علی لاریجانی بر لزوم حمایت نظامی از فلسطین باشد که موجب شده مصر به عنوان میانجی آتش بس به درخواست سفر مقامات ایرانی به نوار غزه پاسخ مثبت ندهد.

در همین راستا نايب رئيس كميسيون امنيت ملي از شيطنت مصر در صدور رواديد به هيات پارلماني خبر داد و گفت: ابعاد دستاوردهای جنگ 8 روزه که تمام افتخار آن به ملت ایران است سبب شيطنت مصر شده و اين امر برخی را نگران کرده که مصر اجازه سفر ندهد

منصور حقیقت‌پور  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به زمان سفر هئیت پارلمانی به مصر گفت: مصر با کلیات سفر به غزه موافقت کرده است اما ابعاد دستاوردهای جنگ 8 روزه که تمام افتخار آن به ملت ایران است سبب شيطنت مصر در صدور رواديد شده است كه اين امر برخی را نگران کرده که مصر اجازه سفر ندهد
وی در ادامه افزود: در حال حاضر مصر برای صدور ویزا زمان دقیقی را تعیین نکرده و امروز و فردا می‌کند و ما در این زمینه از رفتار مصر گله مند هستیم چرا که اين مهم ادامه رفتار مبارک است

کلید واژه ها: نوار غزه حماس مصر فلسطین لاریجانی قاهره مقامات ایرانی


( ۱ )

نظر شما :