گاردین: مشوق‌های جدید به ایران تزئینی است

۲۷ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۹۱۰۵۰۲ سرخط اخبار

روزنامه گاردین نوشت که بسته جدید پیشنهادی 1+5 به ایران شامل مشوق هایی سطحی و تزیینی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ی گاردین نوشت: به نظر می رسد آمریکا بر این باور است که امکان دارد تحریم ها برای واداشتن ایران به محدود کردن غنی سازی اورانیوم بدون نیاز به مصالحه های مهم جدید کافی باشد.

پیش از این واشنگتن پست گزارش کرد که مذاکرات جدید میان 1+5 و ایران ممکن است به زودی و احتمالا در استانبول از سرگرفته شود. نشست های مقدماتی ممکن است اوایل هفته آینده آغاز شود اگرچه احتمال بیش تری وجود دارد که پس از تعطیلات سال نو میلادی آغاز شود.

گاردین افزود: انتظار می رفت دور جدید اواخر نوامبر بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شود اما مادامی به تعویق افتاد که گروه مذا کره کننده متشکل از شش کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان ، روسیه و چین) آن چه را قرار بود روی میز قرار گیرد بررسی می کردند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست (آن چه قرار است روی میزقرار گیرد) خیلی شبیه به چیزی است که در گفت وگوهای ناکام تابستان روی میز قرار گرفت: تحریمی جدید اعمال نمی شود، لغو ممنوعیت فروش قطعات هواپیما به ایران و کمک به تولید انرژی هسته یی صلح آمیز در ازای توقف تولید اورانیوم بیست درصدی یا " اورانیوم با غنای متوسط"، انتقال ذخایر موجود بیست درصدی و تعطیلی تاسیات فردو.

از محتوای مقاله واشنگتن پست می توان فهمید که در این پیشنهاد به روز شده برای ایران قرار است مشوق ها در ازای اقدامات ایران در آینده تقویت شوند. انگیزه های بسیار بزرگ تر نظیر لغو تحریم و پذیرش نهایی حق ایران برای تولید اورانیوم با غنای پایین در انتهای مسیر در ازای مصالحه های بیش تر ایران در دسترس خواهند بود.

در هر حال در کوتاه مدت به ایران چیز کم تری پیشنهاد می شود.

این نقل قول مهم یکی از مقامات عالی رتبه دولتی در مقاله واشنگتن پست است: این بسته همان استخوان بندی را خواهد داشت اما برخی خالکوبی های اندکی متفاوت را نیز همراه خواهد داشت.

گاردین افزود: اگر این درست باشد این رویکرد سخت تری در مقایسه با چیزی است که در ماه اکتبر انتظارش وجو داشت. در آن زمان به نظر می رسید که لغو تحریم ها مهم ترین پیشنهاد می شود. به نظر می رسد واشنگتن معتقد است که تحریم های فشرده و رو به تعمیق علیه ایران برای واداشتن ایران به توقف غنی سازی بیست درصدی و متوقف کردن اقدام نظام اسراییل کافی است. این چیزی است که یک مقام عالی رتبه آمریکایی به واشنگتن پست گفت: ارزیابی ما این است که امکان دارد آن ها آماده معامله باشند. مطمئنا فشار ادامه دارد.

گاردین ادامه داد : اگر معامله ای بر این مبنا انجام شود، دولت های غربی آن را تایید کننده سیاست تحریم های شدید سال گذشته در نظر خواهند گرفت اما این رویکرد از ریسک بالایی برخوردار است و در صورتی که ایران احساس کند تحقیر شده است نتیجه معکوس خواهد داد. در ماه اکتبر مقامات غربی گفتند که تصدیق می کنند برای کارایی معامله، ایران باید قادر باشد به خانه برود و به صورتی حق به جانب مدعی پیروزی شود.

بر عکس به نظر می رسد این خالکوبی ها برای کاری خلاف این طراحی شده اند و بر مشوق هایی سطحی و تزیینی در پیشنهاد جدید تاکید می کند.

این چیزی است که گمان می رود در حال رخ دادن باشد. به دلیل نبود یک وزیر امور خارجه جدید آمریکا تصمیم نهایی درباره یک رویکرد جدید نخواهد داشت. در عین حال علایمی از انعطاف از طرف ایران دیده می شود. مقامات ایران همکاری کافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته اند تا باعث شود آژانس باور کند که به تحقیقات درباره ی فعالیت احتمالی گذشته ایران ادامه خواهد داد.

باید منتظر ماند و دید. ایران در گذشته با نشست هایی موافقت کرد و تحقیقاتی را به عنوان راهی برای کاهش فشار پذیرفت و سپس سعی کرده بدون دادن چیز مهمی توپ را حفظ کند. این چیزی متفاوت با اتخاذ تصمیمات استراتژیک مهم تحت فشار خارجی است.

کلید واژه ها: واشنگتن تحریم واشنگتن پست اورانیوم چیزی است که چیزی است


نظر شما :