واکنش خزاعی به قطعنامه حقوق بشری علیه ایران

۰۱ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۹۱۰۶۳۵ سرخط اخبار

 

نماینده ایران در سازمان ملل از مجمع عمومی این سازمان به خاطر تصویب قطعنامه ای درباره موضوع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و گفت که این قطعنامه حقایق را نشان نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل در بیانیه ای که روز پنج شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد از اقدامات خصمانه برخی کشورها علیه وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و هشدار داد که سیاسی کردن این مساله می تواند به مفهوم آن لطمه بزند.

متن بیانیه خزاعی به این شرح است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

در آغاز مایلم از جناب رییس به خاطر دادن این فرصت به من به منظور بیان خلاصه ای از موضع هیاتم در زمینه قطعنامه "وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران" تشکر کنم.

جناب رییس، نمایندگان محترم

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بهترین رویکرد برای ارتقاء و محافظت از حقوق بشر در سراسر جهان تعامل معنا دار و همکاری صادقانه است. ما همیشه تاکید کرده ایم که همکاری، درک متقابل و احترام باید در محوریت تعاملات درباره حقوق بشر قرار گیرد. ما حق داریم که درباره پیشبرد ارتقاء و محافظت از حقوق بشر از طریق تعاملات جدی و یا عقب راندن آن از طریق قطعنامه های سیاسی شده و نامتوازن تصمیم گیری کنیم.

همه نمایندگان محترم حاضر در این جا به خوبی آگاهند که قطعنامه L.51 ربطی به حقوق بشر ندارد، درک نقض اعتبار و رویه های این نهاد بزرگ به منظور اهداف سیاسی است. هدف از این قطعنامه ارتقاء و محافظت از حقوق بشر در کشور من نیست. جای تاسف دارد که این قطعنامه اشاره ای به سیاست های حقوق بشر در کشور من و دستاورد های قابل توجه ایران در حوزه ارتقاء و محافظت از حقوق بشر نمی کند. به همین دلیل ما متقاعد شده ایم که این قطعنامه L.51 مرجع قابل قبولی برای وضعیت واقعی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیست.

جای تاسف دارد که به رغم وجود مکانیزم UPR (گزارش دوره یی جهانی) در شورای حقوق بشر سازمان ملل، برخی از کشورها که خود را حامی حقوق بشر می دانند هم چنان به نقض مکانیزیم های حقوق بشر سازمان ملل برای اهداف سیاسی کوتاه مدت ادامه می دهند و با تهیه و تنظیم قطعنامه های برخی کشورهای خاص در شورای حقوق بشر سازمان ملل و مجمع عمومی اهداف سیاسی شان را تحقق می بخشند. این رویکرد مخرب و انتخابی مفهوم بسیار با ارزش حقوق بشر را لکه دار کرده و آن را به یک ابزار سیاست خارجی برای برخی کشورهای خاص تبدیل می کند.

جای سوال دارد که آیا هر یک از اعضای این نهاد جهانی می تواند وضعیت حقوق بشر در کشورش را بی نقص اعلام کند یا خیر و آن را خارج ازحوزه بازرسی های بین المللی می داند یا خیر. جای تاسف دارد سیستم فعلی نظارت بر حقوق بشر در را برای رفتار های انتخابی، تبعیض آمیز، مستبدانه و بی نتیجه باز می گذارد. به همین دلیل جای تعجب ندارد تحت چنین سیستمی کانادا که خود سابقه حقوق بشر بسیار سوال برانگیزی به ویژه در زمینه حقوق مهاجرت کنندگان، کانادایی های آفریقایی و مردم بومی دارد و علاوه بر آن یکی از حامیان سرسخت جنایت های رژیم اسراییل علیه فلسطین است سیاست قدیمی و نخ نمای معرفی قطعنامه حقوق بشر را برای کشور من دنبال می کند.

ارائه این قطعنامه به مجمع عمومی تغییری برای حقایق مربوط به نقض مداوم و سیستماتیک اصول بنیادی حقوق بشر درکانادا که بانی قطعنامه فعلی است ایجاد نمی کند. علاوه بر آن نباید فراموش کرد که همین چند ماه پیش کمیسیونر عالی حقوق بشر نام کانادا را در فهرست بدترین های حقوق بشر در جهان ذکر کرد واز دولت کانادا به خاطر محدود کردن حق اجتماعات انتقاد کرد.

جناب رییس، جمهوری اسلامی ایران یک کشور پویا و پیشرفته است که رویکردی واقعی را برای تضمین حقوق بشر از طریق پیروی کامل از تعهدات ملی و بین المللی مربوطه اتخاذ کرده است و در عین حال به ارتقاء اصول مطرح شده در قانون اساسی ما ادامه می دهد. کاملا مشخص است که این قطعنامه حقایق موجود را نشان نمی دهد.

من یک پیام ساده برای کسانی که امروز در این جا جمع شده اند، دارم، هیچ قطعنامه هدفمند غیرمنصفانه ای نمی تواند دولت من را از تعهدش به ارتقاء و محافظت از حقوق بشر همه ایرانیان باز دارد.

در زمینه بانیان این قطعنامه به ویژه کانادا، آمریکا و همتاهای اروپایی شان نیز باید به خاطر داشته باشیم که همه سیاست های افتراء و تحریف حقایق علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتیجه ای نداشته است. سال های سال اتخاذ این سیاست باید درس هایی را به پیشگامان و حامیان آن داده باشد، این که ایران و هیچ کشور دیگری در برابر فشار، ارعاب، بدگویی و ریاکاری تسلیم نخواهند شد.

با توجه به این مطالب امیدوارم که نمایندگان برجسته کشورهای عضو سازمان ملل با دادن رای مخالف به قطعنامه L.51 مسیر درست را انتخاب کند.

کلید واژه ها: حقوق بشر قطعنامه حقوق بشر در بشر در ارتقاء از حقوق بشر محافظت از حقوق از حقوق ارتقاء و محافظت محافظت از سیاسی و محافظت ارتقاء و و محافظت از محافظت ارتقاء و محافظت از و محافظت از حقوق محافظت از حقوق بشر به خاطر کانادا که این قطعنامه حقایق جمهوری اسلامی


نظر شما :