پاسخ جواد لاریجانی به گزارش احمد شهید

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۹۱۳۸۹۳ سرخط اخبار
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به اتهامات مطرح شده از سوی گزارشگر ویژه پاسخ داد و گفت حقوق بشر در حال تبدیل شدن به تهاجم به فرهنگ بشری است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر محمدجواد لاریجانی در پاسخ به گزارش گزارشگر ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران گفت: تهاجم کنونی به فرهنگ بشری بزرگترین جنایتی است که تا به حال در حقوق بشریت صورت گرفته و اجازه دهید صریح و شفاف عرض کنم: ما بعنوان یک کشور مسلمان و بخشی از جامعه بزرگ مسلمان جهان، به طور یکسان این حق خدا دادی را داریم که یک سبک زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی و فرهنگ ارزشمند خود داشته باشیم.
 
وی همچنین چهارمین گزارش احمد شهید به شورای حقوق بشر سازمان ملل را محصول یک اقدام غیرسازنده، مغرضانه و ناسالم دانست که بانیان آن ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن هستند
 
لاریجانی با ابراز تاسف از اینکه آرم سازمان ملل بر روی چنین گزارشی نقش بسته است گفت: اقداماتی از این دست، از لحاظ فنی، تنها ارتقا قابلیت های درون سیستم را نادیده می گیرد و فضا را به سمت قطبی شدن و سیاسی شدن بیشتر حقوق بشر در سازمان ملل هدایت می کند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر که در رأس یک هیئت عالیرتبه حقوق بشری در مقر اروپایی سازمان ملل، ژنو به سر می برد با تاکید بر اینکه قطعنامه هایی از این دست که برخی کشورها را به صورت گزینشی هدف می گیرد مکانیزم های ارزشمند حقوق بشری را تا سطح ابزارهایی برای رقابت سیاسی در دست کشورهای قدرتمند تنزل می دهد.
 
محمدجواد لاریجانی با اشاره به اظهارات کمیسرعالی حقوق بشر در سخنرانی افتتاح بیست و دومین نشست شورا گفت: اینجانب به طور کامل با دیدگاه ایشان در جهانشمول بودن نظارت بر وضعیت حقوق بشر و نفی گزینشی برخورد کردن با کشورها و سوء استفاده از ابزار حقوق بشر سازمان ملل موافقم و بر این باورم که دو رویه گزارش دهی موازی و تکراری در مجمع عمومی و شورای حقوق بشر که مامور ارائه گزارش درباره وضعیت حقوق بشر در کشور اینجانب شده اند برای اثبات بیمار بودن این اقدام کافی است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر خانم ناوی پیلی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی خود گفته بود مکانیزم یوپی آر، مکانیزمی منحصر بفرد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر همه کشورها در سراسر جهان است و حقوق بشر نباید ابزاری برای برخورد گزینشی با کشورهای خاص باشد.
 
لاریجانی با تکیه بر همین استدلال در پاسخ به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل که همچنان تلاش می کند موافقت مسئولان کشورمان برای سفر به ایران را جلب کند اما هنوز موفق نشده است گفت: ما معتقدیم جهانشمولی در توجه به وضعیت حقوق بشر باید یک اصل اساسی باشد که سازمان ملل به آن پایبند باشد. برخورد گزینشی و استاندارد دوگانه به سوء استفاده از کل ابزار حقوق بشر سازمان ملل منتهی خواهد شد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: براساس چنین باور بنیادینی، جمهوری اسلامی ایران صریحا با تعیین گزارشگر ویژه مخالفت کرد و در آینده نیز بر این موضع صحیح خود باقی خواهد ماند. با این همه این نباید به عنوان عدم همکاری ایران با مکانیزم حقوق بشر سازمان ملل تلقی شود. برعکس ما همواره تمایل خود برای برقراری همکاری سازنده با مکانیزم های حقوق بشری سازمان ملل را که قابل درک و شامل همه اعضای سازمان ملل می شود، اعلام کرده ایم.
 
مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه رفتار و کردار گزارشگر ویژه را مغایر با استانداردهای بی طرفی و انصاف دانست و گفت: او به عنوان یک گزارشگر لازم است اصول بی طرفی، صداقت، شفافیت و انصاف را رعایت کند و از تاثیر فشارهای سیاسی برکار خود اجتناب ورزد. گزارشگر با انجام مصاحبه های غیر اصولی با رسانه های جهت دار و پیش داوری نسبت به ادعاها، بر خلاف شرح وظیفه ماموریت داران، سطح خود را در حد یک رقیب سیاسی که علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می کند، پایین آورده است.
 
همکاری احمد شهید با گروه های تروریستی و دشمنان شناخته شده نظام جمهوری اسلامی بخش دیگری از اظهارات جواد لاریجانی در پاسخ به گزارش احمد شهید بود.
 
لاریجانی گفت: گزارشگر به صورت فعال برای تهیه گزارش خود، با گروه های مشخص و بدنام تروریستی که دستشان به خون بیش از 20 هزار شهروند ایرانی بیگناه آلوده است همکاری کرده است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به خاطر اهداف سیاسی خود این بدنام ترین فرقه تروریستی را از لیست گروه های ترویستی خود خارج کرده اند و حالا برای حقوق بشر ایران اشک تمساح می ریزند؛ و این بیش از پیش رویکرد ریاکارانه آنها به موضوع حقوق بشر را نشان می دهد.
 
یکی از بارزترین نقایص گزارش احمد شهید بی توجهی کامل او به تحریم های یک جانبه و سنگین کشورهای غربی علیه مردم ایران بود.
 
جواد لاریجانی با اشاره به این بخش گفت: مایه تاسف است که در این گزارش هیچ اشاره ای به تحریم های یکجانبه و ضد حقوق بشری کشورهای غربی علیه ایران نشده است. تاسف بار تر اینکه گزارشگر ویژه به جای اینکه از تحمیل کنندگان تحریم ها انتقاد کند و آنها را ناقض حقوق بشر شهروندان ایرانی بنامد، کشور مورد هدف تحریم ها را نقد می کند. آنچه حتی شرم اور تر است اینکه در سراسر این گزارش طولانی، گزارشگر ویزه حتی یک بار به تحریم های یکجانبه تحمیل شده علیه ایرانی ها توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا اشاره نکرده، چه رسد به اینکه آنها را محکوم نماید.
 
چنین تحریم هایی در تعارض آشکار با اصول قانون بین المللی و نیز روح و پیام منشور سازمان مللل است. امکان ندارد که او از تحمیل تحریم های یکجانبه علیه مردم و شهروندان ایرانی آگاه نباشد یا از تاثیر چنین تحریم هایی بر حقوق بشر آنها بی خبر باشد. آیا نباید این سکوت حساب شده گزارشگر ویژه را همسویی با نقض حقوق بشر همه مردم ایران تفسیر کرد؟
 
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه به نا آشنایی گزارشگر ویژه از فرهنگ و مذهب حاکم بر ایران اشاره کرده و گفت: واضح است که گزارشگر نه از پیشینه مذهبی و فرهنگی ایران و تعهداتش با خبر است و نه حتی با زبان و ادبیات مرسوم بین المللی. به طور مثال او ایران را محکوم می کند که حقوق همجنسگرایان را به رسمیت نمی شناسد.
 
هیچ یک از تعهدات حقوق بشری ما را ملزم به انجام این کار نمی کند. ارجاعات ایشان به اصطلاحاتی مانند زنای محصنه یکی دیگر از این موارد است. نکته خطرناک، تحمیل یک " سبک زندگی " خاص توسط برخی جوامع غربی به سایر ملل جهان فارغ از تفاوت های فرهنگی و تجربیات بشری ارزشمند آنها است. عجیب اینکه این تهاجم و ظلم فرهنگی خشن با نام حقوق بشر و جهان شمولی آن دنبال می شود.
 
جواد لاریجانی با بیان اینکه ایران قدرتمندترین دموکراسی منطقه و یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه از نظر علم و فناوری است گفت: ما معتقدیم که تهاجم کنونی به فرهنگ بشری بزرگترین جنایتی است که تا به حال در حقوق بشریت صورت گرفته و اجازه دهید صریح و شفاف عرض کنم: ما بعنوان یک کشور مسلمان و بخشی از جامعه بزرگ مسلمان جهان، به طور یکسان این حق خدا دادی را داریم که یک سبک زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی و فرهنگ ارزشمند خود داشته باشیم.
 
جهانشمولی حقوق بشر نباید بعنوان توجیهی برای نابود کردن و ریشه کن کردن ارزشمند ترین تجربیات بشری در ایجاد مدل های متفاوت زندگی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه باید سکویی برای ارتقاء احترام برای دیگران و تعامل معنی دار باشد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در پایان سخنرانی خود گفت: ارائه اتهامات بی پایه و گسترده درباره وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با استفاده و اتکاء به منابع جهت دار سندی در اثبات موضع ما است که تعیین گزارشگر کشوری به خودی خود نتیجه یک فرایند ناقص است که متاثر از دخالت و سوء استفاده از مکانیزم های حقوق بشری است.
 
جمهوری اسلامی ایران با توجه به این موضوع همچنان اصرار دارد که تعیین گزارشگر ویژه یک تصمیم نامناسب بود که منتهی به تضعیف اعتبار شورای حقوق بشر به عنوان نهادی که باید فعالیت های خود را در چارچوب مقررات قانون بین المللی انجام دهد، می شود. جای تاسف است که این گزارش مانند گزارش های قبلی در ارائه هرگونه نکته مثبتی که بتواند باعث ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و نیز ارتقاء اعتبار مکانیزم های حقوق بشری سازمان ملل شود بسیار ناتوان است.

 

کلید واژه ها: حقوق بشر گزارشگر بشری گزارشگر ویژه تحریم حقوق بشری بشر در جمهوری اسلامی حقوق بشر سازمان ملل حقوق بشر سازمان ستاد حقوق بشر بشر سازمان ملل حقوق بشر در بشر سازمان ستاد حقوق مکانیزم جمهوری اسلامی ایران وضعیت حقوق بشر وضعیت حقوق فرهنگ احمد شهید لاریجانی ارزشمند سیاسی شهید تاسف شورای حقوق مکانیزم های زندگی شورای حقوق بشر تهاجم گزینشی گزارش احمد شهید گزارش احمد مسلمان تحمیل


نظر شما :