اسد خودکشی سیاسی نمی کند

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۱۰۷۳۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه در آخرین اظهار نظر خود در باره تحولات منطقه گفت: استقرار سامانه پاتریوت ها در ترکیه برای چند هدف از جمله ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرگئی لاوروف در مصاحبه خود با راشا تودی گفت: اگر شما تجهیزات نظامی بیشتر در یک جا انباشت کنید این تجهیزات روزی استفاده خواهند شد و شما بیشتر در خطر خواهید بود. من شنیدم و خواندم که برخی از متخصصین بر این باورند که اگر این سامانه با هدف ممانعت از تهدیدات از سوی سوریه باشد آنگاه می توانست کمی متفاوت تر مستقر شود.

وی گفت: برخی هم می گویند که این سیستم کاملا برای محافظت از سیستم راداری آمریکا بعنوان بخشی از سامانه پاتریوت از تهدیدات ایران است. اگر موضوع این است آنگاه خطر چند برابر است. می خواهم بگویم این چند هدف برای استقرار این سامانه، می تواند وسوسه های متعددی را ایجاد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به این پرسش که این سامانه بیشتر علیه سوریه است یا ایران گفت: این سؤالی است که برخی ها مطرح می کنند، اما شواهد حکایت از ان دارد این تاسیسات بیشتر علیه ایران است.

وی در باره احتمال دخالت نظامی در سوریه خارج از چارچوب سازمان ملل متحد نیز گفت: البته در گذشته در مورد عراق و یوگسلاوی چنین اتفاقی افتاده و این امکان وجود دارد، اما در عین حال این حس را دارم که کسانی که خواهان دخالت در بحران سوریه هستند به دنبال راه کاری برای مشروعیت بخشیدن به  آن هستند و یا حداقل بر آن هستند تا اقداماتی را در سازمان ملل انجام دهند که این بتواند تا حدودی به اقداماتشان علیه سوریه مشروعیت بخشد.

لاوروف در ادامه این مصاحبه تقسیم تروریستها در سوریه به تروریستهای بد و قابل قبول، را به باد انتقاد گرفت.

وی در عین حال استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی را یک تبلیغات غربی خواند و گفت:  این تبلیغات بارها عنوان می شود و ما بارها چک و کنترل می کنیم. تسلیحات شیمیایی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و من به این گفته اعتقاد دارم زیرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد یک خودکشی سیاسی خواهد بود.

این مقام روسی در ادامه به نقش روسیه در تغییرات احتمالی در قدرت در سوریه و اظهار نظرها در این زمینه اشاره کرد و افزود: تغییر رژیم در سوریه به ما ربطی ندارد و برخی قدرتها در منطقه چنین پیشنهادی را به ما داده اند که از اسد بخواهیم تاکناره گیری کند اما این مسئله ربطی به روسیه ندارد.

لاوروف همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص عضویت دیگر کشورها از جمله هند در شورای امنیت سازمان ملل پیش از سفر خود به هند بار دیگر در این مصاحبه حمایت کشورش از عضویت دائم هند در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد.

کلید واژه ها: سوریه سامانه روسیه


نظر شما :