سرمایه‌گذاری‌های جنجالی قطری‌ها در اروپا

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۹۱۰۸۱۰ سرخط اخبار
پس از سرمایه گذاری های کلان قطر در کشور فرانسه به نظر می رسد که هم اکنون انگیس به مقصد دوم سرمایه گذاری های قطری تبدیل شده است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری القوه الثالثه، بسیار سخت است که فهرست کامل شرکت ها و موسسات فرانسوی را به دست آورد که قطر طی سال های اخیر در آن سرمایه گذاری کرده است.
 
اما گر بخواهیم به برخی از این شرکت ها و موسسات اشاره کنیم، به عنوان مثال می توانیم از شرکت «وینچی»، بزرگترین شرکت سازختمان سازی جهان (با دراختیار داشتن نیمی از سهام آن) یا مجموعه «لاگارد» که حوزه های رسانه ای، ورزشی و دفاعی فعالیت دارد (با دراختیار داشتن 12.8 درصد از سهام آن)، مجموعه «ویولیا» که بزرگترین شرکت بازیافت و استفاده از پس مانده ها در جهان به شمار می آید (با دراختیار داشتن 5 درصد از سهام آن)، شرکت نفتی «توتال» (با دراختیار داشتن 2 درصد از سهام آن)، مجموعه «ویوندی» فعال در عرصه تبلیغات و رسانه، روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» و بسیاری از شرکت های دیگر فرانسوی یاد کنیم.
 
و این صرف نظر از سرمایه گذاری قطر در بخش هتل داری و ورزش فرانسه، به خصوص خرید باشگاه های فرانسوی است.
 
اما گویی به نظر می رسد که اشتهای قطر این کشور کوچک قرار گرفته در حاشیه جنوبی خلیج فارس پایان ندارد، چون منابع خبری از قصد این کشور جهت سرمایه گذاری در انگلیس خبر می دهند.
 
بنابر اخبار انتشار یافته هم اکنون قطر در بخش املاک به خصوص خرید مراکز تجاری و بازرگانی و بورس انگیس سرمایه گذاری های کلانی کرده است.
 
اما این سرمایه های قطری تنها به این دو کشور اروپایی محدود نمی شود، بلکه آلمان و اسپانیا و لوکزامبورک نیز از دلارهای نفتی شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» در امان نبوده اند.
بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری قطر در کشورهای اروپایی را نفوذ نرم و آرام این کشور در قاره سبز دانسته اند که به دلیل تلاقی آن با بحران اقتصادی حاکم بر اروپا با استقبال بسیار شرکت های اروپایی به ویژه شرکت هایی که درحال ورشکستگی هستند، مواجه شده است.
 
سرمایه گذاری های قطر ابتدا از فرانسه آغاز شد و تا زمان اعلام طرح 150 میلیون یوروی قطر برای سرمایه گذاری در مناطق پیرامونی شهر پاریس که اکثر ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می دهند، با هیچ مخالفت اروپایی مواجه نشد.
 
کارشناسان براین باورند این اقدام قطر به دلیل بیم از دو قدرت منطقه ای در خاورمیانه یعنی ایران و عربستان سعودی صورت می گیرد تا این کشور کوچک در صورت در معرض تهدید و خطر قرار گرفتن از سوی این دو کشور جای دیگری برای ادامه حیات داشته باشد.

 

کلید واژه ها: سرمایه قطر سرمایه گذاری دراختیار سهام (با آن) فرانسوی (با دراختیار داشتن از سهام آن) (با دراختیار اروپایی دراختیار داشتن از سهام سهام آن)


نظر شما :