تاکتیک مخالفان برای تطمیع هواداران اسد

علوی های مدافع بشار در امان هستند

۱۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۱۱۲۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
مخالفان بشار اسد بر اساس طرحی جدید حلقه ای 100 نفره از همراهان تاثیرگذار بشار را انتخاب کرده و به مابقی علوی ها مصونیت قضایی می بخشند
علوی های مدافع بشار در امان هستند

دیپلماسی ایرانی: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را شاید بتوان اصلی ترین چهره سیاسی خواند که از سال 2012 به سال نو میلادی به ارث رسید. بیش از 20 ماه از آغاز بحران در سوریه می گذرد و در حالی که قدرت های عربی ، غربی و ترکیه دست در دست هم تمام قد وارد بحران امنیت داخلی این کشور شده اند باز هم دولت و حلقه نظامیون و سیاستمداران اصلی در این کشور کنار بشار مانده اند. دیوید ایگناتیوس ستون نویس واشنگتن پست که طبیعتا همصدا با سیاست های غرب در قبال سوریه است در تازه ترین نوشتار خود به بررسی طرح جدیدی پرداخته که اپوزیسیون مورد حمایت غرب در سوریه برای جلب حمایت حامیان علوی بشار پس از سقوط احتمالی دولت وی ، ارائه داده اند:

گروهی از اپوزیسیون سوریه برای آنچه که تسریع روند بیرون رانده شدن بشار اسد از قدرت خوانده اند، طرحی را برای سیستم قضایی دولت انتقالی ارائه داده اند. بر اساس این طرح حلقه پیرامونی بشار اسد باید مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند اما حامیان علوی وی که حضورشان در کنار او تبعات سیاسی نداشته از مصونیت قضایی برخوردار خواهند بود. هدف از ارائه این طرح در حقیقت تعیین قالبی است که به علوی ها این اطمینان خاطر را بدهد که قرار نیست تا پای مرگ بایستند و  البته در سوریه پس از بشار اسد هم جایگاه سیاسی خود را خواهند داشت. یکی دیگر از اهداف این طرح هم تعیین قالب قانونی برای دولت انتقالی پس از بشار اسد است. قالبی که بر اساس آن گروه های مخالف یک روز پس از وداع بشار با قدرت به جان یکدیگر و انتقام گیری نیفتند.

دیوید ایگناتیوس در ادامه این نوشتار با مثبت خواندن این طرح اذعان می کند که این طرح می تواند هم مخالفان را به خواست خود یعنی تنبیه نزدیکان به بشار اسد برساند و هم مانع از سقوط سوریه به جنگ داخلی شود. ایگناتیوس در حالی حمایت خود از این طرح را علنی می کند که دولت های امریکا و انگلیس هم از آن حمایت کرده اما فرمول سیاسی خاصی برای سوریه ارائه نداده اند. این طرح را گروه پشتیبانی سوری ارائه داده اند که به نوعی می توان آنها را در میان طیف مخالفان بشار ، میانه رو خواند. این طرح در حال حاضر در اختیار ائتلاف مبی انقلابیون و نیروهای مخالف سوری قرار گرفته است. دولت موازی که گفته می شود رهبری شورشیان و مخالفان اسد را عهده دار است.

این طرح دقیقا شبیه همان طرحی است که به پایان دادن بحران سیاسی در افریقای جنوبی ، روآندا و ایرلند شمالی کمک کرد. مخالفان اعتقاد دارند که با تببین اینچنین طرحی به حامیان بشار اسد به زبان بی زبانی اعلام می کنند که برنده این جنگ مخالفان بشار هستند و دولت جدید قرار است عدالت را در خصوص کسانی که خود قربانی این دولت شدند، اجرا کند. بر اساس این طرح ابتدا 100 نفر از حلقه پیرامونی بشار اسد توسط اپوزیسیون شناسایی می شوند. این 100 نفر مردان و زنانی خواهند بود که اگر در 20 ماه گذشته از دولت بشار جدا می شدند روند خروج اسد را قدرت را تسریع می کردند. برخی از این حلقه می توانند در صورت همکاری با اپوزیسیون از مصونیت موقت قضایی برخوردار شوند.

علوی هایی که در این حلقه گنجانده نشوند از مصونیت کامل برخوردار خواهند بود. ایگناتیوس مانند دیگر نویسندگان غربی که مایل به تعبیر نیت مدافعان بشار اسد هستند به نقل از برخی منابع اطلاعاتی می گوید: برخی علوی ها از ترس کنار بشار اسد ایستاده اند. آنها درکی از سوریه پس از وی و استراتژی مخالفان ندارند و از اعدام های دسته جمعی وحشت دارند.
در شرایطی که ای دغدغه علوی ها به شکل مستقیم مخاطب قرار نگیرد ، این مساله هیچ گاه حتی با خروج اسد از قدرت هم حل نخواهد شد و برای سوریه پس از وی دردسر بزرگی خواهد بود. برای تکمیل این طرح مخالفان جمعی از کارشناسان خبره سوری را جمع آوری کرده اند.ایگناتیوس در این نوشتار ادعا می کند که مخالفان با تجزیه و تحلیل این طرح در حقیقت استراتژی هویج و چماق را پیاده می کنند. هواداران بشار با اتکا به این قانون می توانند از او جدا شوند!

این نویسنده امریکایی در پایان ادعا می کند که وضعیت نابسامان امنیتی سوریه در حقیقت این کشور را به سمت آنارشسیت و شکست کامل سیاسی پیش می برد. مخالفان در برخی مناطق سوریه به راحتی کنترل امور را به دست گرفته و خود را جای قانون جا زده اند. بر همین اساس بود که نماینده جامعه جهانی در سوریه اخضر ابراهیمی هفته گذشته هشدار داد که سوریه با این وضعیت به سمت جهنم پیش می رود.
منبع: واشنگتن پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

کلید واژه ها: بشار اسد سوریه


نظر شما :