حسن العلوی، نماینده مجلس عراق در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی:

باید بپذیریم مالکی دموکراتیک رفتار کرد

۲۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۱۱۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در این تظاهرات دست جریان های خارجی به خصوص قطر و ترکیه مشهود بود. این که عزت ابراهیم الدوری از قطر فیلم ضبط می کند و پخش می کند و آقای اردوغان دقیقا در روزهای اول انتقادهای تندی را از آقای مالکی می کند و دوحه از وضعیت پیش آمده در عراق ابراز خرسندی می کند، تصادفی نیست
باید بپذیریم مالکی دموکراتیک رفتار کرد

دیپلماسی ایرانی: عراق یکی از سخت ترین روزهای سیاسی اش را می گذراند. کش مکش بر سر قدرت در این کشور پس از یک دهه سقوط نظام دیکتاتوری صدام حسین، رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. اگر چه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این کش مکش را طبیعی می دانند و آن را به تمرین دموکراسی در این کشور نوپای دموکراتیک تعبیر می کنند اما طایفه ای شدن مطالبات سیاسی از سوی جریان های مختلف، باعث نگرانی آینده سیاسی عراق شده است. در این میان عده ای از سیاستمداران تلاش دارند تا حوادث سیاسی جاری در عراق را نه طایفه ای بلکه تنها متوجه شخص نوری مالکی، نخست وزیر شیعه عراق کنند. تلاشی که با توجه با تظاهرات مردمی ای که در شهرهای سنی نشین عراق انجام شده و شعارهای طایفه ای که در آن جا سر داده شده و همچنین تصاویر و پرچم هایی که در دفاع از طایفه سنی برافراشته شده اند، تا اندازه بسیاری با واقعیت تناقض دارد. در همین رابطه دیپلماسی ایرانی مصاحبه اختصاصی ای را با حسن العلوی، نماینده مستقل پارلمان عراق و رئیس فراکسیون العراقیه سفید که جدا شده از فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی است و از سیاستمداران کارکشته عراقی محسوب می شود، انجام داد که در زیر می خوانید:

بحران سیاسی کنونی در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که شنیده اید و در رسانه ها و شبکه های مختلف دنبال کرده اید، اوضاع در عراق چندان مساعد نیست. بحران کنونی تنگنای دشواری است که دولت نمی تواند به سادگی از آن فرار کند و آن را پشت سر بگذارد. آقای نوری مالکی برای حل این بحران اگر چه قدرت کافی در اختیار دارد اما سختی های بسیاری نیز پیش روی او وجود دارند. مساله ای که اکنون ایشان با آن مواجه است این است که کردها نیز با او همراه نیستند و این مساله باعث شده تا وی نتواند همانند گذشته بحران را پشت سر بگذارد. آقای طالبانی، رئیس جمهور نیز بیمار است و این خود مزید بر علت شده است.

سرنوشت این تظاهرات به کجا ختم خواهد شد. یعنی آیا به نظر شما این تظاهرات مثمر ثمر خواهند بود؟ به خصوص این که فقط در مناطقی خاص جریان دارد و حتی ما دیدیم که در بغداد تظاهراتی به نفع آقای مالکی برپا شد؟

ببینید، تظاهرات حق مردم است. البته منظور من تظاهرات صحیح و مسالمت آمیز است نه تظاهراتی که در آن پرچم رژیم سابق و عکس خونریز عراق بالا برود. چنین تظاهراتی به نظر من تظاهرات سالمی نیست. اما به هر حال نفس برپایی تظاهرات توسط هر جریان سیاسی مشروعی که در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت کند، مشروع و قانونی است. هیچ سیاستمداری نمی تواند در برابر تظاهرات مردم بایستد. مردم مطالباتی دارند که باید به آنها توجه شود. تا کنون هیچ نشانه ای که نشان دهد مردمی که در رمادی و فلوجه و موصل و دیگر شهرها راهپیمایی کرده اند، مطالباتشان بر حق نیست، مشاهده نشده است. منظور من آن تظاهراتی که پرچم ارتش آزادیبخش سوریه و عکس اردوغان و عکس صدام حسین بالا رفت، نیست. منظورم کلیت این تظاهرات است. به هر حال در همه تظاهرات که چنین اتفاقی نیفتاد، در برخی مکان ها اتفاق افتاد. کما این که در تظاهرات بعدی مردم توانستند اشتباهاتی که در روزهای اول پیش آمد را برطرف کنند. علاوه بر آن حضور چهره هایی مثل شیخ عبدالمالک السعدی، از رهبران اهل تسنن نیز به این تظاهرات وجهه ملی داد. دولت باید به این تظاهرات توجه کند. یعنی نمی تواند توجه نکند، شاید اعتراض هایی به آن داشته باشد که دارد ولی قطعا آقای مالکی و دیگر اعضای دولت برای حل مسالمت آمیز این تظاهرات اقداماتی نیز انجام خواهند داد. قطعا در حال حاضر آقای مالکی و دیگر رهبران سیاسی عراق در حال رایزنی و گفت وگو هستند تا این مشکل را به بهترین نحو ممکن حل کنند.

به نظر شما آقای مالکی چه حرکتی می تواند انجام دهد تا رضایت تظاهرکنندگان را جلب کند و مساله پیش آمده حل شود؟

ببینید آقای مالکی دوست من است. من به قدرت و اراده ایشان در چنین وضعیت بحرانی عراق احترام خاصی می گذارم. من از او می خواهم که در این شرایط از یک رئیس دولت مسلط به همه چیز به یک رئیس دولت مدیر و مدبر و کارکشته ای که همه امور را زیر نظر دارد، تبدیل شود. آقای مالکی این قابلیت را دارد. ایشان ثابت کرده است که در سخت ترین شرایط مدیر مدبر کارکشته ای است. مطالبات مردم نه تنها مشروع بلکه به اعتقاد من آسان هم است و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان آنها را اجرا و مشکلاتشان را حل و فصل کرد. باید به این نکته توجه داشت که بی توجهی به این مطالبات باعث می شود تا سقف مطالبات مردمی بالا رفته و کار به جایی برسد که نتوان آن را حل کرد. باید با حکمت و هوشیاری با این مطالبات و تظاهرات برخورد کرد. هر چقدر هم که این مطالبات به راستی اندک و ساده باشد.

آقای مالکی خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده است، در حالی که برخی جریان های سیاسی مثل جریان صدر با آن مخالفت کرده اند و آن را فرافکنی ایشان قلمداد کرده اند، نظر شما درباره برگزاری انتخابات زودهنگام چیست؟

به نظر من آقای مالکی بهترین پیشنهاد را داده است. آقای صدر نمی خواهد بپذیرد که آقای مالکی در راه درست گام برداشته است. او با آقای مالکی مشکل شخصی دارد و می خواهد همیشه مالکی را مقصر قلمداد کند. در حالی که این طور نیست. آقای مالکی در چنین شرایطی دموکراتیک ترین کار ممکن را انجام داد و گفت که حاضر به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است. حقیقت این است که آنها از قدرت آقای مالکی در این شرایط می ترسند و نه تنها جریان صدر بلکه العراقیه و دیگر جریان های مخالف نیز از این که آقای مالکی در این شرایط از اوضاع به بهترین شکل ممکن و مشروع به نفع خود بهره برداری کند و مجددا پیروز انتخابات شود، می ترسند. به نظر من انتخابات زودهنگام تکلیف همه را یک سره می کند حتی اگر به گمان من، آقای مالکی پیروز مجدد انتخابات باشد.

نقش کشورهای خارجی در تحولات اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟ کشورهایی مثل قطر و ترکیه که اتهام هایی از سوی بغداد متوجه آنان است؟

به رغم این که مخالف شدید نظریه توطئه هستم ولی متاسفانه باید بگویم که در این تظاهرات دست جریان های خارجی به خصوص قطر و ترکیه مشهود بود. این که عزت ابراهیم الدوری از قطر فیلم ضبط می کند و پخش می کند و آقای اردوغان دقیقا در روزهای اول انتقادهای تندی را از آقای مالکی می کند و دوحه از وضعیت پیش آمده در عراق ابراز خرسندی می کند، چیز تصادفی ای نیست. قطعا هر دوی آنها تاثیری منفی بر تحولات عراق گذاشته اند. آنها به جای آن که با تدبیر به حل مشکل ما کمک کنند بر عکس بر مشکلات دامن می زنند. به هر حال این هم مساله ای است که عراق جدید با آن دست به گریبان است.

کلید واژه ها: نوری مالکی تظاهرات عراق حسن العلوی


نظر شما :