مفاد نقشه جدید آمریکا برای افغانستان

۲۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۱۱۴۳۶ سرخط اخبار

روسای جمهوری آمریکا و افغانستان بر سر پایان دادن به نقش نظامی کنونی آمریکا در افغانستان تا فصل بهار به توافق رسیدند؛ اقدامی که دورنمای خروج نظامیان آمریکایی از کشور جنگ زده افغانستان را تسریع می بخشد و در آن بخش عمده عملیات رزمی نیروهای آمریکایی در افغانستان پایان می یابد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش خبرگزاری رویترز، حضور حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در کاخ سفید برای انجام مذاکرات با باراک اوباما، همتای آمریکایی اش برای پاسخ دادن به خواسته های دولت واشنگتن در اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند، اقدامی است که به دولت اوباما اجازه می دهد تا حداقل تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در افغانستان باقی بگذارد.


بر اساس توافق بر سر پایان نقش رزمی نیروهای آمریکایی در افغانستان در بهار 2013 و تغییر نقش سربازان آمریکایی به نقش حمایتی، این امر کمی زودتر از آنچه انتظار می رفت، رخ می دهد.


هر دو رئیس جمهوری افغانستان و آمریکا هم چنین حمایت خود را از اقدامات صلح طلبانه میان کابل و شبه نظامیان طالبان اعلام کرده و از ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر با امید انجام مذاکره با این شبه نظامیان حمایت و پشتیبانی کردند.


سفر کرزای به آمریکا در بحبوحه بررسی های دولت واشنگتن درخصوص نحوه و سطح نقش نیروهای آمریکا در افغانستان همزمان با پایان ماموریت نظامی آن ها در پایان سال 2014 در افغانستان صورت گرفته است.


اوباما در یک کنفرانس مشترک خبری با حضور کرزای گفت: در پایان سال 2014 میلادی، انتقال و واگذاری امور امنیتی به نیروهای افغان تکمیل می شود. با آغاز بهار سال 2013 میلادی نیز نیروهای ائتلاف ناتو ماموریت متفاوت دیگری را خواهند داشت. این ماموریت شامل آموزش، مشاوره و کمک به سربازان افغان است.


رئیس جمهوری آمریکا افزود: این یک لحظه تاریخی خواهد بود و گامی دیگر به سمت استقلال و تمامیت ارضی افغانستان.


وی همچنین اعلام کرد که اتخاذ تصمیم نهایی درخصوص کاهش نیروها در سال 2013 و نقش نظامی نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 میلادی اقدامی است که ماه ها به طول می انجامد.


یکی از منابع اعلام کرد، رئیس جمهوری افغانستان رضایت خود را در خصوص موافقت اوباما در خصوص واگذاری کنترل زندان ها و بازداشتگاه ها به نیروهای امنیتی افغان ابراز داشت. البته کاخ سفید جزئیات این مساله را منتشر نکرده است.


اوباما در پاسخ به این سوال که جنگ افغانستان به چه قیمتی صورت گرفت، گفت: ما به هدف اصلی خود دست پیدا کردیم یا برای دستیابی به آن بسیار نزدیک شده ایم. هدف ما خلع سلاح القاعده و از میان بردن توانایی آن ها و اطمینان از این مساله است که آن ها نمی توانند دوباره به ما حمله کنند.


کرزای که ناتو را به دلیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کشتار غیر نظامیان مورد انتقاد قرار داده اعلام کرد که موافقت اوباما با واگذاری کنترل امنیتی بازداشتگاه ها به نیروهای امنیتی افغان و خروج برنامه ریزی شده نیروهای آمریکا از روستاهای افغانستان، به وی این امکان را دهد تا در هنگام بازگشت به کابل درخصوص اعطای مصونیت قضایی برای ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 میلادی این مساله را به صورت دو جانبه با مردم افغانستان به بحث بگذارد.


کرزای در ادامه افزود: یکی از دلایلی که آمریکا باید به حضور محدود خود در افغانستان پس از سال 2014 میلادی ادامه دهد، این است که به همراه نیروهای افغان به مقابله با القاعده بپردازند.


قرار است بخش اعظم ۶۰ هزار سرباز آمریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک کنند.

هم چنین کرزای و اوباما توافق کرده اند که هرچه زودتر توافقنامه امنیتی امضا کنند. فرماندهان آمریکایی پیشنهاد کرده اند 6000 تا ۱۵ هزار سرباز آمریکایی برای مقابله با شورشیان و آموزش نیروهای امنیتی افغان در کشور بمانند.


نیروهای افغان در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات در افغانستان را رهبری می کنند و انتظار می رود تا یک ماه دیگر این میزان به ۹۰ درصد برسد.


کرزای درعین حال تاکید کرد در پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ از این پست کناره خواهد گرفت.


کرزی گفت: "مهمترین دستاورد من در نهایت از نظر مردم افغانستان این خواهد بود که بتوانم انتخاباتی آزاد و بدون دخالت دیگران در کشور برگزار کنم تا مردم بتوانند رییس جمهوری خود را انتخاب کنند. من قطعا رییس جمهوری بازنشسته، و رییس جمهوری بازنشسته خوشحالی خواهم بود."
 

کلید واژه ها: افغانستان آمریکا افغان میلادی سال 2014 2014 اوباما نیروهای آمریکایی 2014 میلادی کرزای پس از سال 2014 آمریکایی در نظامیان از سال 2014 سال 2014 میلادی پس از سال


نظر شما :