این یک تهدید است یا فرصت؟

کابینه ایران باراک اوباما

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۱۱۶۰۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تیم جدید سیاست خارجی و امنیت ملی اوباما یک کابینه ایران است که برای تصمیم گیری بر سر جنگ یا صلح بر سر پرونده هسته ای ایران، ساماندهی شده است. تهران باید آن را هم یک فرصت و هم یک تهدید ارزیابی کند.
کابینه ایران باراک اوباما

دیپلماسی ایرانی: تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی که مانند صور فلکی در دور دوم ریاست جمهوری اوباما حول وی می چرخد یک اولویت مهم دارد و آن ایران است. باید گفت اوباما به نحوی این گروه را ساماندهی کرده که بهترین موقعیت را جهت ارائه پیشنهادی برای توافق با ایران ایجاد کند. از سوی دیگر این چینش گروهی، یک ساختار ایده آل برای افکار عمومی آمریکا به شمار می رود که نشان دهد در صورت شکست مذاکرات، دولت می تواند در خصوص اقدام نظامی تصمیم گیری کند، چرا که گزینه ای دیگر پیش روی سیاستگذاران نخواهد بود.

این گروه به رهبری جان کری، که برای سمت وزیر امور خارجه آمریکا معرفی شده، و چاک هگل، وزیر دفاع پیشنهادی، اداره می شود. هر دو آنها به رویکرد محتاطانه و اجتناب از جنگ آفرینی شهرت دارند. جان برنان نیز کاندیدای ریاست آژانس مرکزی جاسوسی آمریکاست.

چینش نهایی تیم امنیت ملی جدید اوباما هر چه که باشد ( به طور حتم زنانی مانند سوزان رایس در آن مشارکت خواهند داشت) بر مبنای محور کری، هگل، برنان استوار خواهد بود. به این ترتیب پیام ارسالی به تهران نیز روشن است: هر آن چیزی که توسط این گروه به شما پیشنهاد شود، بهترین توافقی خواهد بود که می توانید به دست آورید.

اوباما در دور نخست ریاست جمهوری اش، بارها از موضع گیری  رک و راست در خصوص برنامه های هسته ای ایران خودداری کرد. وی با تلاش های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای حمایت از اقدام نظامی در صورت دستیابی تهران به توانایی تولید سلاح هسته ای مخالف و در مقابل بر موضع آمریکا در خصوص اینکه نباید ایران هسته ای شود، تاکید کرد. به طور خلاصه از تحلیل های نیویورک تایمز می توان اینگونه برداشت کرد که آمریکا یک خط قرمز دارد و آن سلاح هسته ای در ایران است.

اما در تعریف خط قرمز مورد نظر آمریکا حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. اینکه دقیقا آمریکا چه زمانی علیه ایران اقدام خواهد کرد و تولید سلاح هسته ای در ایران چگونه تشریح می شود. این در حالی است که بین خط قرمز آمریکا و نوع اسرائیلی آن نیز تفاوت فاحشی وجود دارد. با این وجود موضع اوباما، ایالات متحده را در شرایطی قرار داده که در صورت عبور تهران از خط قرمزی که واشینگتن کشیده، باید در مورد آن اقدام کند. هر چند که این خط قرمز کاملا مشخص نیست.

از دولت بعدی آمریکا می توان انتظار داشت که تلاش های دیپلماتیکی را به منظور دستیابی به معامله بزرگ با ایران بر سر مسائل باقی مانده ، دنبال کند. اوباما می کوشد به ایران و جهان نشان دهد که این کم خطرترین گروه سیاستگذاران خارجی به لحاظ جنگ طلبی است که در سر و سامان داده شده است. در واقع ایران نیز هم اکنون به طور محتاطانه ای از معرفی چاک هگل به عنوان وزیر دفاع، حمایت کرده است.

پیام برای تهران شفاف است: این گروه به دنبال توافق است و بهترین شرایطی را به شما پیشنهاد می دهد که می توانید انتظار آن را داشته باشید. از این فرصت استفاده کند. اما در عین حال دولت به بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای متعهد است. گفتنی است هگل نیز اخیرا اعلام کرده است گزینه اقدام نظامی علیه ایران از روی میز برداشته نمی شود.  به این ترتیب پیام نهفته در این اظهارات حاکی از آن است که اقدام نظامی احتمالی علیه ایران نه از جانب اسرائیل بلکه به وسیله آمریکا انجام خواهد شد.  در صورتی که چنین گزینه ای اجتناب ناپذیر شود، به مردم آمریکا و جامعه بین الملل گفته خواهد شد که این تصمیم از سوی گروهی اتخاذ شده که چاره دیگری جز آن نداشته است. نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد جنگی که فاخته های قوی تصمیم گیری آن را کرده باشند بهتر از جنگی است که توسط جوجه شاهین ها آغاز شود.

تیم جدید سیاست خارجی و امنیت ملی اوباما یک کابینه ایران است که برای تصمیم گیری بر سر جنگ یا صلح بر سر پرونده هسته ای ایران، ساماندهی شده است. تهران باید آن را هم یک فرصت و هم یک تهدید ارزیابی کند. به بیان دیگر توافق یا مواجه با پیامد های اقدام آمریکا که رهبری آن بر عهده گروهی منتخب و با اعتبار خواهد بود پیش روی ایران است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

کلید واژه ها: آمریکا سلاح هسته ای باراک اوباما


نظر شما :