آمریکا از خاورمیانه بی نیاز می شود؟

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۱۱۷۲۸ سرخط اخبار

نتیجه بررسی های محرمانه سازمان های اطلاعات خارجی آلمان نشان می دهد که واشنگتن به خاطر کشف ذخایر جدید نفت و گاز در آمریکا، علاقه نفتی به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را از دست خواهد داد.

 

به گزارش ایرنا، نشریه آلمانی افزود: با کشف این ذخایر نفتی و گازی جدید، آمریکا تا سال 2020 از بزرگترین واردکننده انرژی در جهان،به یک صادرکننده تبدیل خواهد شد.

به نوشته اشپیگل، به این ترتیب ساختارهای قدرت میان این ابرقدرت و چین دستخوش تغییر خواهد شد و دلیل آن نیز استفاده از فناوری جدیدی racking است که با استفاده از آن می توان تولید نفت و گاز در ایالات متحده آمریکا، به طور مثال در داکوتای شمالی یا تکزاس را شدت بخشید.

در ادامه این مطلب آمده است: برای انجام این کار، از طریق حفاری های افقی و با استفاده از فشار زیاد مواد شیمیایی و آب، نفت و گاز از صخره ها جدا می شود.

طبق برآورد اداره بین المللی انرژی، این یافته ها آن قدر زیاد است که ایالات متحده می تواند تا سال 2020 به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت حتی از روسیه و عربستان سعودی نیز پیشی گیرد.

این مطلب می افزاید: کارشناسان مدت ها است به واسطه این یافته ها در آمریکا انتظار بروز تغییراتی در بازارهای انرژی در سراسر جهان را دارند.

به نوشته اشپیگل، مؤلفان این مطالعه سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان هم اکنون پیامدهای شدید اقتصادی، مالی و ژئواستراتژیکی را نیز تجزیه و تحلیل کرده اند که براساس آن، این مسأله بویژه برای روابط بین المللی و ساختارهای قدرت میان ایالات متحده و چین پیامدهای زیادی خواهد داشت.

آمریکا تاکنون از این رو به این شدت خود را از نظر سیاسی و نظامی در خاورمیانه متعهد کرده، زیرا به صادرات انرژی از آن جا وابسته بوده است.

براساس مطالعه سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان، اما ایالات متحده احتمالا بزودی به طور کامل از صادرات انرژی از این منطقه چشم پوشی خواهد کرد و بدین ترتیب آزادی عمل در سیاست خارجی و امنیتی برای دولت این کشور به شدت افزایش خواهد یافت.

مطابق پیش بینی های این مطالعه، پکن بازنده اصلی این تحول خواهد بود، زیرا با نیاز رو به رشد و نامحدود به مواد خام، در آینده نیمی از نفت کشورهای عربی را خریداری خواهد کرد، اما از این طریق وابستگی به منطقه خلیج فارس زمانی شدت می گیرد که چین هنوز به اندازه کافی ابزار نظامی برای حفاظت از راههای مهم حمل و نقل در اختیار ندارد.

کارشناسان این مطالعه نوشته اند، تاکنون بویژه سرمایه گذاری های میلیاردی ایالات متحده در ناوگان کشتی های جنگی خود که در سراسر جهان وارد عمل می شوند، امنیت و آزادی مورد نظر واشنگتن در راههای تجاری را تأمین کرده که چین از این مسأله سود ویژه ای برده است. اما با کاهش علاقه به امنیت صادرات مواد خام برای نمونه از عربستان سعودی، احتمالاً آمادگی واشنگتن به اختصاص مبالغ میلیاردی جدید به ظرفیت های نظامی این منطقه کاهش خواهد یافت.

براساس نتایج حاصل از این مطالعات، در این شرایط آسیب پذیری راههای تأمین انرژی چین شدت خواهد گرفت و دامنه عمل آمریکا در برابر این رقیب بالقوه افزایش خواهد یافت.

این مطالعه همچنین نتیجه گیری کرده که افزون بر چین، کشورهای عضو اوپک و همچنین روسیه بگونه ویژه، از دیگر ضررکنندگان این تحول و استخراج ذخایر جدید نفت در آمریکا خواهند بود و بر این اساس، قدرت کشورهای اوپک در بازار کاهش خواهد یافت، زیرا ایالات متحده می تواند تا سال 2020 بزرگترین استخراج کننده نفت در جهان شود.

به توصیه مولفان مطالعه، روسیه باید به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی مواد نفتی به اروپا، روی رقیب جدیدی حساب کند، زیرا برای نمونه، آلمان می تواند نیاز خود به مواد خام فسیلی را از کشورهایی مانند نیجریه تأمین کند که تاکنون به ایالات متحده آمریکا صادر می کرده اند.

این مطلب می افزاید: کاهش تقاضاهای نفتی آمریکا از هم اکنون باعث افزایش بیش از حد عرضه نفت و گاز در بازارهای جهانی و کاهش شدید قیمت شده است.

از دیگر سو، آلمان در شمار برندگان قرار خواهد داشت و احتمالاً خواهد توانست، امنیت تأمین انرژی خود را به شدت افزایش دهد.

به نوشته اشپیگل، سرویس اطلاعاتی خارجی آلمان همچنین انتظار دارد، به عنوان پیامدی برای تولید نفت و گاز در ایالات متحده، توانایی رقابت اقتصاد آمریکا دوباره بهبود یابد بگونه ای که تا سال 2020 پایه ایجاد سه میلیون فرصت شغلی جدید در این کشور گذاشته می شود.

براساس این مطلب، همچنین با توجه به اینکه قیمت برق در آمریکا هم بسیار مناسب تر از به طور مثال در آلمان خواهد بود.به همین دلیل، ایالات متحده به عنوان یک پایگاه برای کارخانجاتی که انرژی زیادی مصرف می کنند،جذاب خواهد شد و به گفته کارشناسان، قیمت گاز با شدت بیشتری کاهش خواهد یافت.

براساس نتایج حاصل از این مطالعه، ایالات متحده حتی برای اولین بار به خاطر کاهش شدید واردات و افزایش صادرات مواد خام فسیلی این شانس را خواهد داشت که دوباره کسری عظیم تجاری و کسری حساب جاری خود را مهار کند. نویسندگان مطالعه نتیجه گیری کرده اند که تا سال 2020 این کسری نصف و سبب خواهد شد که نقش دلار در بازارهای بین المللی تحکیم شود.
 

کلید واژه ها: آمریکا انرژی مطالعه آلمان چین مواد گاز خارجی نفت و گاز 2020 تا سال 2020 تا سال زیرا نفت و گاز در خارجی آلمان مواد خام گاز در و گاز در صادرات در آمریکا این مطالعه


نظر شما :