سیاست نرم ایران در عراق طرفدار دارد

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۱۱۷۸۰ سرخط اخبار

نماینده ادوار مجلس گفت:اکنون مردم عراق ،ایران را به عنوان یک مداخله گر در کشور خود نمی دانند ولی مثلث ترکیه، قطر و عربستان به شدت به دنبال بی ثباتی و ناآرامی در عراق هستند.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری خانه ملت؛حشمت الله فلاحت پیشه ،کارشناس مسائل عراق درباره ناآرامی ها در عراق به مهرگفت:ناآرامی ها در عراق تحت تأثیر چند عامل است که می تواند برای این کشور خطرناک باشد.

وی با اشاره به اینکه نخبگان سیاسی عراق باید به سمت تعادل پیش بروند، اظهار داشت:موضوع اول در عراق بیماری طالبانی  به عنوان رئیس جمهور عراق است که هم رئیس جمهور و هم شخصیتی بود که تعادل را در عراق ایجاد می کرد  و مانع از اختلافات بین گروه های مختلف می شد.

فلاحت پیشه با تأکید براینکه خلأ طالبانی هم در دولت مرکزی و هم در کردستان عراق مشهود است، تصریح کرد: این مسئله به عنوان یک عامل اصلی به حساب می آید و مسئله دیگر نیز تأثیرپذیری عراق از تحولات منطقه است . مثلث ترکیه، قطر و عربستان به شدت به دنبال بی ثباتی و ناآرامی در عراق هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سه کشور فوق به دو دلیل از حضور مالکی در قدرت و سیاست های وی ناراضی هستند، تصریح کرد: دلیل اول مربوط نزدیکی مالکی به ایران است و این کشورها معتقد هستند که این نزدیکی در سیاست های عراق بیش از اندازه بوده است.

وی افزود: دلیل دیگر مربوط به سیاست های مالکی در قبال سوریه است که آن را همسو با کشورهای عربی نمی دانند و البته این در حالی است که سیاست آقای مالکی درقبال سوریه و ایران مبنی شرایط و موقعیت منطقه است نه بر اساس یکسری از سیاست های مداخله گرانه که توسط مثلث ترکیه ، قطر و عربستان شکل می گیرد.
 
فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه برخی از کشورهای خارج از منطقه نیز در تلاش برای ناآرامی در عراق هستند، خاطرنشان کرد: کشور عراق اکنون طبق گزارش صندوق بین المللی پول در شرایطی قرار دارد که اگر بتواند به همین شکل روند توسعه را ادامه دهد در ۱۲سال آینده می تواند جزو کشورهایی باشد که از رشد ثابتی برخوردارند.
 
وی ادامه داد: بدترین تهدید برای عراق اختلاف نخبگان این کشور است . نسل گذشته نخبگان سیاسی در عراق به دلیل دشمنی مشترک با صدام به نوعی همزیستی مسالمت آمیز دست یافته و تلاش های همسو می کردند، اما اگر این نسل از نخبگان از بین بروند، در اینده نسل جدید نخبگان می توانند عراق را دچار آشوب کنند.

این کارشناس عراق تصریح کرد: شرایط عراق از طرفی برای برخی از بازیگران نیز مانند آمریکا نگران کننده است، مواضع آمریکایی ها مخالف مواضع مثلث مذکور است و آمریکایی ها نگران شکل گیری یک حاکمیت سلفی و نزدیک به القاعده گری در عراق هستند ؛ مانند آنچه که النصره در سوریه دنبال می کند.

وی تأکید کرد: به شکل کم سابقه ای بخشی از مواضع آمریکایی ها و ایرانی ها در عراق به هم نزدیک شده است و هر دو موافقند که در شرایط کنونی نباید عراق دچار بی ثباتی شود.
فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه وضعیت کنونی عراق را ناآرامی می کند ، دخالت نسل تازه ای از مداخله گران منطقه ای است.قطر به نمایندگی از برخی از کشورهای غربی، عربستان سعودی به نمایندگی از وهابی گری درمنطقه و ترکیه به نمایندگی از سکولاریسم این کار را انجام می دهند و اجازه نمی دهند که عراق به ثبات برسد.

وی همچنین درخصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز گفت:سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات عراق از زمانی که صدام روی کار بود و نشست صلاح الدین در سال ۲۰۰۳ میلادی شکل گرفت، پیگیری تحولات به نفع مردم بود و ایران بیشترین احترام را برای رأی مردم در عراق داشت.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: به همین دلیل سیاست نرم ایران در عراق طرفداران زیادی دارد و اکنون مردم عراق ایران را به عنوان یک مداخله گر در کشور خود نمی دانند و عربستان و سایر کشورهای منطقه را به عنوان مداخله گر می شناسند.

وی تأکید کرد:باید همین سیاست نرم را در قبال عراق در پیش گرفت.متأسفانه برخی از کشورها مانند ترکیه با وجود آنکه از عراق  ۱۳ میلیارد دلار سود می برند،تحریک کننده ناآرامی ها در عراق هستند.عربستان و قطر نیز همین سیاست را دنبال می کنند.سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق سیاست متعادلی است و باید این سیاست را پیش برد.

کلید واژه ها: عراق ناآرامی نخبگان پیشه عربستان ترکیه ها در عراق نسل مالکی قطر مثلث


نظر شما :