سایه ایران و سوریه بر نشست داووس

ملک عبدالله: طالبان سوریه را دریابید

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۱۲۰۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس سابق سازمان امنیت عربستان گفت که کشورش باید به مخالفان سوری سلاح های بیشتر و پیشرفته‌تری بدهد و خودداری از چنین کاری را اشتباهی نابخشودنی دانست.
ملک عبدالله: طالبان سوریه را دریابید

دیپلماسی ایرانی: ایران و سوریه دو موضوعی بودند که بر نشست داووس سایه انداخته بودند. دو موضوعی که اولی را بیش از همه کشورهای غربی به ویژه امریکا و اسرائیل انگشت روی آن گذاشته بودند و دومی را به همراه کشورهای غربی کشورهای عربی نیز درباره آن سخن گفتند. درباره پرونده هسته ای ایران طبق معمول دنیای غرب، خط و نشان های سیاسی مطرح بود؛ از تهدید سیاسی گرفته تا تهدید نظامی. درباره دومی بر لزوم سقوط بشار اسد به هر وسیله ممکن و حتی به راه انداختن کشتار وسیع برای رسیدن به این هدف صحبت به میان آمد و در عین حال چهره های معتدل تر نسبت به بروز خشونتی تمام عیار در سوریه هشدار داده و در عین حال پیش بینی می کردند که سرانجام این کشور به دو پارچگی از نوع افغانستان که یک طرف آن "طالبان سوری" باشد و طرف دیگر حکومت بشار اسد، برسد.

ایران

درباره ایران، آن چه بیش از همه در رسانه ها انعکاس یافت اظهارات تند و تیز هنری کسینجر، سیاستمدار مشهور امریکایی، وزیر امور خارجه اسبق و از مشاوران نزدیک جمهوریخوهان امریکا بود. وی هشدار داد که بحران هسته ای ایران در "آینده واقعا نزدیک" به یک بحران جدی تبدیل شود و مدعی شد که طی 15 سال گذشته کشورهای عضو دائم شورای امنیت اظهار می داشتند که رسیدن ایران به سلاح هسته ای غیر ممکن است در حالی که اخیرا ایران دیگر واقعا به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک شده است.

کسینجر تاکید کرد که باید به مذاکره با ایران فرصت حقیقی داد ولی هشدار داد که ممکن است اسرائیل حمله یک جانبه را به عنوان راه حل نهایی علیه ایران انجام دهد.

کسینجر مدعی شد که دستیابی ایران به سلاح هسته ای باعث می شود تا خاورمیانه به سمت سلاح هسته ای حرکت کند و این مساله می تواند "نقطه عطفی در تاریخ بشری باشد."

وی در ادامه اظهاراتی مشابه اظهارات نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل زد و از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خواست که برای برنامه هسته ای ایران خط قرمزی تعیین کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و تنها اهداف صلح آمیز دارد حتی مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که دستیابی به سلاح هسته ای را حرام می دانند اما غرب دائما بدون ارائه هر گونه مدرکی مدعی است که هدف ایران از پیشبرد برنامه هسته ای اش نه اهداف صلح آمیز بلکه در نهایت رسیدن به سلاح هسته ای است.

شیمون پرز، رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی دیگر کسی بود که به ایران هسته ای تاخت و گفت که گزینه نظامی علیه ایران همچنان مطرح است. اگر چه اذعان کرد که مذاکره با ایران باید همچنان ادامه داشته باشد.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که به تازگی اعلام کرد قصد بازنشستگی از دنیای سیاست را دارد نیز گفت که کاملا درک می کند که امریکا به دنبال استفاده از همه گزینه ها قبل از اعمال گزینه نظامی علیه ایران است اما در عین حال مدعی شد که باید آماده حمله به اهدافی مشخص در ایران باشیم.

وی همچنین خواستار اعمال تحریم های بیشتر و زیربنایی علیه جمهوری اسلامی ایران شد.  

نشست داووس تا آخر این هفته ادامه دارد و احتمالا اظهار نظرهای بیشتری درباره ایران و برنامه هسته ای آن از سوی مقام های دیگر به خصوص مقام های غربی زده خواهد شد.

سوریه

سوریه دیگر کشوری است که محور گفت وگوهای حاضران در داووس بوده است. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در این نشست نسبت به آینده سوریه هشدار داد و گفت که پیش بینی می کند اسد در قدرت باقی بماند و در بخش های دیگری از سوریه که در دست مخالفان است طالبانی جدید از نوع افغانستان شکل بگیرد.

پادشاه اردن همچنین پیش بینی کرد که حل بحران سوریه با همین وضعیت دست کم سه سال طول بکشد.

وی همچنین خواستار پیگیری طرح دولت انتقالی واقعی در سوریه که ضامن وحدت ملی و ارضی این کشور باشد، شد و گفت که باید دولتی تشکیل شود که ضامن حضور همه سوری ها در ساخت آینده کشورشان باشد.

پادشاه اردن در صحبت هایش نسبت به هر گونه حمله نظامی به سوریه هشدار داد و گفت که اتخاذ چنین سیاستی باعث می شود تا تندروها برای تصاحب قدرت به رقابت برخیزند و این مساله باعث ایجاد درگیری و بی ثباتی بیشتر خواهد شد و می تواند عواقبی وحشتناک برای کل منطقه و جهان داشته باشد.

در همین رابطه امیر ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان و برادر وزیر امور خارجه این کشور به نظام حاکم در سوریه تاخت و خواستار کمک به نیروهای مسلح سوری در مقابله با اسد شد.

وی تاکید کرد که کشورش باید به مخالفان سوری سلاح های بیشتر و پیشرفته تری بدهد و خودداری از چنین کاری اشتباهی نابخشودنی خواهد بود.

ترکی الفیصل همچنین گفت: «بیشتر سلاح هایی که در اختیار نیروهای سوری است سلاح هایی است که از انبارهای اسلحه ارتش سوریه به دست آورده اند و این سلاح ها نمی توانند در برابر سلاح های پیشرفته تر دولت کاری از پیش ببرند. برای همین ما باید سلاح هایی در اختیار مخالفان قرار دهیم که به کمک آنها بتوانند جنگنده های ارتش سوریه را سرنگون کنند و تانک های آنها را از مسافت های دور از بین ببرند، در حالی که این هدف تا کنون تحقق نیافته است.»

غسان سلامه، رئیس دانشکده روابط بین الملل پاریس و وزیر سابق فرهنگ لبنان نیز درباره تحولات جاری در سوریه گفت: «آن چه در روی زمین شاهدیم بیشتر شبیه یک بن بست نظامی است که هیچ پیشرفتی در آن مشاهده نمی شود و این مساله می تواند تا مدت ها ادامه یابد.»

وی هشدار داد: از اهمیت طولانی شدن جنگ کم نکنید چرا که می تواند این مساله سال ها طول بکشد. همان طور که کمتر کسی انتظار داشت که جنگ داخلی لبنان 15 سال طول بکشد.

پیتر موریر، رئیس کمیسیون بین المللی صلیب سرخ جهانی نیز نسبت به تحولات انسانی جاری در سوریه هشدار داد و گفت که وضعیت به گونه ای است که نمی توان به آسانی به نیازمندان کمک کرد. او همچنین خواستار رعایت قوانین بین المللی و مبانی انسانی برای کمک رسانی به مردم سوریه شد.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن نیز خواستار کمک بیشتر جامعه جهانی به پناهندگان سوری شد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز ضمن تقاضا از جامعه جهانی برای کمک بیشتر به پناهندگان سوری گفت که کشورش بیش از 500 میلیون دلار به بیش از 160 هزار پناهنده سوری کمک کرده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار کمک جامعه جهانی برای غلبه بحران جاری در سوریه شد و از همگان خواست که اجازه ندهند سوریه به طور کامل ویران شود.  

دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نشست داووس سوريه ايران


نظر شما :