سخن پراکنی اسرائیل از سر گرفته شد

ادعای انفجار در فردو

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۲ کد : ۱۹۱۲۱۲۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
فردو مرکز فعالیت هسته ای ایران است، چرا که 2 هزار و 700 سانتریفوژ با قابلیت غنی سازی 20 درصدی در آن نصب شده است.
ادعای انفجار در فردو

دیپلماسی ایرانی: با به پایان رسیدن انتخابات اسرائیل همانگونه که انتظار می رفت بار دیگر سخن پراکنی مقامات تل آویو علیه ایران از سرگفته شد. بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه مدعی شد گسترده ترین ائتلاف ممکن را علیه تهدید های ناشی از ایران و سوریه تشکیل می دهد. وی در آغاز نشست کابینه مدعی شد ما تحولات منطقه را زیر نظر داریم و توانایی هسته ای تسلیحاتی ایران باید متوقف شود.

از سوی دیگر آوری دیچتر، وزیر دفاع داخلی اسرائیل روز یکشنبه با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه های غربی مبنی بر وقوع انفجار در سایت غنی سازی فوردو، مدعی شد از انفجاری که به انسان ها آسیب نزند، استقبال می کند. روز جمعه دبلیو ان دی با انتشار گزارشی مدعی وقوع یک انفجار در فوردو شده بود که در نزدیکی قم واقع شده است. بنا بر ادعای این گزارش، دو شنبه گذشته انفجاری بزرگ در فوردو رخ داد که 240 نفر از پرسنل فعال در این سایت درگیر آن شدند. حمید رضا ذاکری، که ادعا می شود پیشتر در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران فعال بوده، منبع این خبر معرفی شده است.

بنا بر ادعای این گزارش، امواج ناشی از این انفجار تا 3 مایل آن سو تر پیش رفته و به همین دلیل آزاد راه تهران – قم برای چند ساعت مسدود شده است. همچنین گفته می شود که مقامات آمریکایی نیز در جریان وقوع این انفجار قرار گرفته اند.

این در حالی است که این خبر از سوی منابع مستقل تایید نشده است. دبلیو ان دی در ادامه گزارش خود می نویسد، فوردو مرکز فعالیت هسته ای ایران است، چرا که 2 هزار و 700 سانتریفوژ با قابلیت غنی سازی 20 درصدی در آن نصب شده است. این وب سایت که خود نیز تایید نشدن این خبر را خاطرنشان می کند ، مدعی است  انفجار در ساعت 11:30 دقیقه صبح روز دوشنبه اتفاق افتاده است. سایت غنی سازی فوردو ده ها متر زیر زمین بنا شده و در آن دو آسناتور تعبیه شده است. پله های اضطراری نیز در این سایت به چشم می خورد و به گفته منبع خبری دبلیو ان دی، دسترسی به راه خروج اضطراری جنوب غرب این سایت امکان پذیر نیست.  

در این گزارش ادعا شده که به اعتقاد تهران این انفجار یک عملیات خرابکارانه است.

محمد رضا حیدری، کنسول سابق ایران در اسلو نیز اخیرا در گفت و گو با کانال 2 تلویزیون اسرائیل مدعی شده در صورتی که ایران زمان بیشتری در اخیتار داشته باشد می تواند به دانش مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای دست یابد. وی همچنین مدعی شده در صورتی که ایران به بمب هسته ای دست یابد به طور حتم از آن علیه اسرائیل یا هر کشور دشمن دیگری استفاده خواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: انفجار فوردو اسرائیل


نظر شما :