چین و هند برگه‌های برنده ایران در تعامل با غرب

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۲:۲۰ کد : ۱۹۱۲۳۶۴ سرخط اخبار پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
بنا به گزارش وزارت نفت و سازمان های گمرک و کشتیرانی ایران، صادرات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی به 4/1 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل رشدی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد و بازگوکننده آن است که تحریم‌ها اثر خود را از دست داده‌اند.
چین و هند برگه‌های برنده ایران در تعامل با غرب

دیپلماسی ایرانی: ایران موفقیت تازه ای را در معادلات خود با غرب به دست آورده است، میزان صادرات نفتش در ماه دسامبر به بیشترین مقدار از زمان اعمال تحریم ها علیه آن تا کنون رسیده است.

به رغم تلاش های غرب برای کاهش تجارت نفتی ایران، جنگ تحریم ها و ضد تحریم های ایران و غرب بیشتر شبیه کارتون تام و جری است که هر کدام از دو طرف موفقیت کوچکی به دست می آورد ولی در آخر هیچ کس برنده نهایی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا به گزارش وزارت نفت و سازمان های گمرک و کشتیرانی ایران، صادرات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی به 4/1 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل رشدی قابل ملاحظه را نشان می دهد و بازگوکننده آن است که تحریم ها اثر خود را از دست داده اند.

با این حال باز هم صادرات نفت ایران کمتر از میزان خود از سال 2011 تا کنون بوده است، تا قبل از آن، این رقم 2.2 میلیون بشکه در روز بود که رقم فعلی هنوز 900 هزار بشکه با میزان صادرات قبلی فاصله دارد. پیش بینی می شود ایران به این ترتیب بتواند بیش از پیش فشارهای ناشی از تحریم های بین المللی امریکا و اروپا را پشت سر بگذارد و با قدرت بیشتری بر سر پرونده هسته ای اش با غرب تعامل کند.

در این میان تجربه به ما نشان داده است که همیشه ایران کوتاه ترین زمان ممکن را برای حل بحران هایش انتخاب می کند. ایران در حال حاضر ترجیح می دهد بیشتر مشتری های خود را در میان آسیایی ها، چین و هند، بیابد و موفقیت های خود را توسط آنها دنبال کند.  

واردات هند از ایران در ماه دسامبر با 29 درصد افزایش نسبت به ماه نوامبر به 276 هزار بشکه در روز رسید اگر چه این رقم پیش از این 315 هزار بشکه در روز بود. البته این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2011 تنها 1.7 درصد کاهش را نشان می دهد. بیشترین میزان خرید نفتی هند از ایران 320 هزار بشکه در روز بوده است.   

در عین حال این مساله نشان می دهد که ایالات متحده امریکا و اروپا نتوانسته اند متحدان آسیایی خود را قانع کنند که از ایران نفت نخرند. در حالی که به طور کلی واردات نفت کشورهای مذکور از ایران در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی 19 درصد کاهش یافته است، پیش بینی می شود که در ماه آوریل قراردادهای تازه ای میان ایران با کشورهای آسیایی برای ادامه صادرات نفتی به آنها منعقد شود. شرکت های هندی تا ماه دسامبر ضمن حفظ قرارداد خود با طرف های ایرانی به معاهدات مالی خود در قبال ایران نیز پایبند بوده اند. پیش بینی می شود میزان واردات نفت هند در سال آینده به طور کلی کاهش یابد اما میزان واردات نفتش از ایران افزایش یابد.

واردات نفتی چین از ایران نیز که پیش از این 539 هزار بشکه در روز بود در ماه دسامبر به رقم 400 هزار بشکه در روز رسید که به رغم این کاهش چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود.

در سال 2012 میزان واردات چین از ایران با 21 درصد کاهش به 438 هزار و 448 بشکه در روز رسید اما این کاهش هیچ تاثیری در جایگاه چین در خرید نفت خود از ایران نگذاشت.

برخی منابع مطلع از صنایع چین می گویند که احتمالا میزان واردات نفتی چین به طور کل از کشورهای نفت خیز جهان در سال 2013 در حدود 40 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

با این حال بسیاری بر این اعتقادند که چین و هند هیچ توجهی به تحریم های بین المللی علیه ایران ندارند و همچنان به خرید نفت خود از ایران ادامه خواهند داد و چه بسا میزان خرید نفتی خود را از ایران افزایش هم بدهند. مساله ای که می تواند به ایران برای غلبه بر تحریم های بین المللی کمک بیشتری کند.

این در حالی است که از شش فوریه مطابق با قانون جدید امریکا هر کشوری که در قبال خرید نفت از ایران بخواهد به آن کشور پول بپردازد، حساب های بانکی اش بلوکه خواهد شد. بر اساس این قانون کشورها در قبال خرید نفت از ایران تنها مجاز هستند که به آن کشور کالا بدهند. مطابق با این قانون هر بانکی که با بانک های ایرانی در قبال خرید نفت از ایران معامله کند، مورد تحریم قرار خواهد گرفت. شاید از لحاظ نظری این قانون سختی های تازه ای را بر ایران تحمیل کند اما قطعا دستیابی ایران به دلارهای نفتی را غیرممکن نخواهد کرد.

تحریم های غرب علیه ایران ماهانه 3.4 میلیارد دلار خسارت متحمل ایران می کند. این رقم بر اساس کاهش واردات حدود یک میلیون بشکه ای نفت ایران بر اساس دلار بشکه ای 115 دلار محاسبه شده است. این خسارت شاید ضربه های سختی را به اقتصاد ایران وارد کرده باشد اما آن اندازه نیست که باعث شود ایران در استراتژی هسته ای اش تجدید نظر کند. برای همین می توان گفت که بازی موش و گربه ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای اش همچنان ادامه خواهد داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ايران هسته اي تحريم هاي ايران


نظر شما :