تلاویو نگران از تلافی دمشق

حزب الله انتقام اسد را خواهد گرفت؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۹۱۲۴۱۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
ظاهرا سوریه تصمیم ندارد پاسخ اسرائیل را نظامی بدهد. اما سوالی که تلاویو را نگران کرده این است که قرار است پاسخ دمشق به تلاویو چگونه باشد؟
حزب الله انتقام اسد را خواهد گرفت؟

دیپلماسی ایرانی: پس از حمله غیر قابل توجیه اسرائیل به یک مرکز تحقیقاتی در نزدیکی دمشق، رسانه های اسرائیلی تلاش تازه ای را آغاز کرده اند تا به موجب آن از طرف تلاویو این پیام را به دمشق القا کنند که هر گونه تحرک نظامی سوریه علیه این حرکت خصمانه اسرائیل می تواند پاسخی کوبنده از سوی رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته باشد و این رژیم را وادار کند که فورا برای سرنگونی نظام اسد اقدام کند. به رغم این جنجال رسانه ای که صهیونیست ها به راه انداخته اند و همچنین سکوت رسمی تلاویو که البته چیز تازه ای نیست و همواره در تحرکات این چنینی از آن شاهد بوده ایم، تحلیلگران سیاسی و نظامی اسرائیلی از این بیم دارند که حزب الله به جای سوریه علیه رژیم صهیونیستی وارد عمل شده و به طور جدی جنگی واقعی در بگیرد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، عاموس هرئیل، تحلیلگر مسائل نظامی درباره ابعاد حملات اسرائیل به سوریه و عواقب آن در روزنامه عبری هاآرتص می نویسد: تلاویو با این عملیات به روشنی نشان داد که در برابر خطوط قرمز جدی است و حتی حاضر است به رغم مخاطراتی که وجود دارد خود را درگیر جنگ داخلی سوریه کند. البته نمی توانیم نادیده بگیریم که قدرت استراتژیک سوریه نیز بسیار بالا است و به هیچ وجه امکان ندارد که این قدرت را نادیده بگیریم. اما آن چه در این جا اهمیت دارد این است که اسرائیل برای نخستین بار خود را درگیر بحران جنگ داخلی سوریه کرده و این در حالی است که به نظر نمی رسد بتواند ابعاد این درگیری و عواقب آن را پیش بینی کند.

هرئیل در ادامه یادداشت خود می نویسد: رهبران اسرائیلی در حالی پشت شیشه تار و تیره اتاق عملیات جنگی هوایی علیه سوریه ایستاده اند که اسرائیل پیش از این نیز همین تاکتیک را در حمله به تاسیسات هسته ای دیر الزور در سوریه در سال 2007 اتخاذ کرده بود. دقیقا همین تاکتیک در عملیات هوایی چندی پیش اسرائیل در سودان نیز دنبال شد.

هرئیل در ادامه ضمن ابراز نگرانی می نویسد: اسرائیل در حالی آن اقدام نظامی هوایی علیه سوریه را انجام داد که ظاهرا فراموش کرد کمی آن طرف تر از مرزها حزب الله با قدرت ایستاده است. برآوردهای عقلانی نشان می دهد که حزب الله با قدرت هر چه تمام تر آماده پاسخگویی به اسرائیل است و قطعا این بار پاسخ حزب الله با آن چه در نوار غزه حماس به اسرائیل داد بسیار متفاوت خواهد بود.

هرئیل تحلیل می کند که به رغم توانایی هایی که سوریه دارد، پیش بینی می شود که در قبال این حرکت اسرائیل واکنشی از خود نشان ندهد. اما چه تضمینی وجود دارد که حزب الله وارد میدان نشود؟ به خصوص که همه گزارش های بین المللی حاکی از آن است که حزب الله بیش از هر زمانی توانایی تهدید امنیت اسرائیل را دارد. بسیار روشن است که اسرائیل از تحرکات حزب الله به شدت نگران است. به خصوص که در همین ماه اکتبر بود که هواپیمای بدون سرنشین ایوب را بر فراز مناطق حساس اسرائیل فرستاد و توانست مراکز حساس اسرائیل را ردیابی کند و اطلاعات مهم و ذی قیمت آن را به بیروت بفرستد.

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه حزب الله تلاویو دمشق


نظر شما :