نشست اتحادیه عرب درباره اوضاع انسانی درسوریه

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۹۱۲۴۴۱ سرخط اخبار

در پی تلاش ها برای پایان دادن به اوضاع ناگوار انسانی در سوریه اتحادیه عرب اعلام کرد که 11 فوریه (23 بهمن) نشستی را در سطح نمایندگان دائم این اتحادیه برای بررسی گزارش ها از آوارگان سوری برگزار می کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری کویت (کونا)، احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: این اتحادیه 11 فوریه نشستی فوق العاده را در سطح نمایندگان دائم عضو اتحادیه عرب به ریاست لبنان برگزار می کند.

 

وی افزود: این نشست با هدف بررسی گزارش تهیه شده در خصوص وضعیت آوارگان سوری در اردوگاه های کشورهای همجوار سوریه است.

 

احمد بن حلی همچنین عنوان داشت: گزارش مذکور توسط هیات اعزامی اتحادیه عرب به ریاست فائقه الصالح، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور اجتماعی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در اردن، لبنان و عراق و بنا به تصمیم وزیران خارجه کشورهای عرب تهیه شده است.

 

وی گفت: الصالح در این گزارش خود به وضعیت انسانی و نیازهای ضروری آوارگان سوری در کشورهای همجوار اشاره کرده است.

 

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: گزارش مذکور به کنفرانس کشورهای اهداکننده که میزبانی آن را کویت برعهده داشت، ارائه شد.

 

همچنین دولت سوریه نیز از احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه خواست تا به منظور موفقیت مذاکرات دو طرف به خشونت پایان دهد.

 

وزیر آشتی ملی سوریه در واکنش به پیشنهاد احمد معاذ الخطیب برای مذاکره مشروط با سوریه با اعلام اینکه درهای مذاکره به سوی همه مخالفانی که به مذاکره با دولت تمایل دارند باز است، اعلام کرد: متوقف شدن خشونت ها عامل موفقیت مذاکرات دولت با مخالفان است.

 

وی همچنین از الخطیب خواست تا فهرست تمامی بازداشت شدگان را آماده و به دولت سوریه تحویل دهد.

 

در همین حال یک منبع دیپلماتیک آگاه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد در پیش نویس بیانیه نهایی کنفرانس سران کشورهای اسلامی که پشت درهای بسته و میان مقامات 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در نشستی مقدماتی برگزار شد شرکت کنندگان به شدت حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کردند.

نشست وزیران خارجه عضو سازمان همکاری های اسلامی امروز و فردا و نشست سران نیز روزهای 6 و 7 فوریه (18 و 19 بهمن) در قاهره برگزار خواهد شد.

 

بنا به نوشته روزنامه الیوم السابع تاکنون 26 کشور عضو این سازمان تاکید کرده اند که در این نشست شرکت می کنند.

 

از سوی دیگر حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: حمله اسرائیل به سوریه باعث گسترده تر شدن درگیری ها در سوریه و کشیده شدن آن به تمام منطقه خواهد شد.

وی افزود: این حمله فرصت برای حل و فصل بحران سوریه را به تاخیر می اندازد.

نخست وزیر قطر در ادامه شورای امنیت را مسئول طولانی تر شدن بحران سوریه دانسته و اعلام کرد: حمله اسرائیل به اراضی سوری به احتمال زیاد آتش درگیری های سوریه را دو چندان خواهد کرد.

حمد بن جاسم همچنین به جامعه جهانی نسبت به خطر طولانی تر شدن بحران سوریه و کشیده شدن آن به کشورهای منطقه خاورمیانه هشدار داد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به حمله اخیر اسرائیل به سوریه این اقدام را غیرقابل قبول خوانده و به شدت محکوم کرد.

رژیم صهیونیستی در تاریخ سی ویکم ژانویه یکی از مراکز مطالعات علمی سوریه را هدف حملات نظامی خود قرار داد که در پی آن دو تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه عرب اتحادیه عرب سوری آوارگان


نظر شما :