ترکیه با اسرائیل آشتی کرد؟

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۱۳۰۰۰ سرخط اخبار

اولین تعامل تسلیحاتی - امنیتی ترکیه و اسرائیل پس از سه سال انجام شد.به گزارش عصر ایران به نقل از یونایتدپرس، اسرائیل تجهیزات نظامی الکترونیکی پیشرفته ای را تحویل ترکیه داده است که می تواند قدرت هشدار دهندگی جنگنده های نیروی هوایی ترکیه را به میزان زیادی افزایش دهد.

این نخستین معامله نظامی میان ترکیه و اسرائیل از زمان حادثه حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی های ترکیه در ناوگان شکست محاصره غزه در ماه می سال 2010 تاکنون است.این حادثه باعث تنش جدی در روابط میان دو طرف شد.
ترکیه پس از این حادثه ازسرگیری روابط عادی با اسرائیل را مشروط به عذرخواهی رسمی اسرائیل دانسته بود که این موضوع تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

با این حال هم اکنون دو طرف برای اولین بار پس از حادثه سال 2010، دست به معامله نظامی زده اند.

ریشه این معامله نیز به چند سال پیش باز می گردد ، هنگامی که شرکت بزرگ تولید هواپیمای بوئینگ آمریکا قراردادی را برای فروش هواپیماهای نظامی به ترکیه امضا کرد.

قرار بود بوئینگ در قراردادی به ارزش 20 میلیون دلار، سامانه های بسیار پیشرفته الکترونیکی را با خرید از شرکت اسرائیلی التا، در این هواپیماها نصب کند اما حادثه سال 2010 مانع از این اتفاق شد. به همین دلیل بوئینگ سه سال پیش، هواپیماها را بدون این سامانه ها در اختیار ترکیه قرار داد.

با این حال، اعمال فشارهای شرکت بوئینگ و مقامات آمریکایی بر مسؤولان ارشد اسرائیلی از جمله وزیر دفاع این رژیم ، تل آویو را در نهایت مجبور کرد تجهیزات پیشرفته وعده داده شده را تسلیم ترکیه کند.

این تجهیزات باعث می شوند قدرت هواپیماهای جنگندهبرای مقابله با سیستم های پدافند هوایی به میزان زیادی افزایش یابد.

اسرائیل قبل از سال 2010 سامانه های نظامی متعددی را به ترکیه داده بود. این سامانه ها باعث افزایش قدرت تانک های پیتون و دهها فروند هواپیمای کوچک بدون سرنشین "هارون" ترکیه شده بود.

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل سامانه سال 2010 بوئینگ


نظر شما :