آغاز فاز جدید سناریوی توطئه‌آمیز عراق

ترورها کار کیست؟

۰۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۳۰۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد العلوانی، یکی از نمایندگان فهرست العراقیه در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «در هفته آخر از ماه ژانویه دست کم 13 جوان از اهالی سیدیه ترور شدند.»
ترورها کار کیست؟

دیپلماسی ایرانی: عراق همچنان در ناآرامی های سیاسی داخلی اش به سر می برد. از یک سو تظاهرات اهل تسنن در استان ها و شهرهای سنی نشین در اعتراض به عملکرد دولت همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر تروریست ها به ویژه القاعده و حزب بعث در حال سوء استفاده از این وضعیت هستند و عملیات تروریستی را در مناطق مختلف عراق رقم می زنند که تا کنون صدها کشته و زخمی در پی داشته است، در این میان ترورهای فردی تازه ای نیز در عراق آغاز شده که نگرانی های بسیاری را برای دولت این کشور ایجاد کرده است. عموم این ترورها در میان رهبران سنی عراق در جریان است که این مساله وجود توطئه ای مغرضانه را القا می کند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، اهالی منطقه سیدیه در جنوب غربی بغداد از مقام های امنیتی خواسته اند که مانع از ادامه ترورها در کشور شوند. در این میان آن چه پرسش برانگیز شده این است که این ترورها چگونه در سایه تدابیر شدید امنیتی در مناطق سنی نشین به وقوع می پیوندند.

احمد العلوانی، یکی از نمایندگان فهرست العراقیه در گفت وگو با الجزیره گفت: «در هفته آخر از ماه ژانویه دست کم 13 جوان از اهالی سیدیه ترور شدند.»

وی همچنین گفت: «به رغم این که دولت برای تامین امنیت تلاش می کند اما با این حال ترورهای تازه ای در میان گروه های سنی در حال انجام است که این مساله نگرانی های بسیاری را موجب شده است. اهالی سیدیه با من تماس گرفته اند و از من خواسته اند که از دولت بخواهم راهی برای پایان دادن به این ترورها بیابد و اجازه ندهد که خون های بیشتری ریخته شوند.»

عده ای تلاش دارند که با انجام این ترورها مسئولیت آن را به گردن جریان های طرفدار ایران بیندازند که عموم این افراد از اعضای جریان العراقیه هستند. این مساله سبب شده تا وجود توطئه ای داخلی و منطقه ای برای رویارویی با ایران، به عنوان مهمترین حامیان شیعی جهان از جمله عراق به اذهان متبادر شود.

در همین رابطه غانم العابد، یکی از فعالان تظاهرات استان موصل نیز در این باره گفت: «محمد طاهر العبد ربه، شیخ عشیره الجبور که یکی از سرلیست های فهرست انتخاباتی استان نینوا در انتخابات استانداری بود و یکی از مهم ترین حامیان تظاهرات در عراق بود و بر آزادی زندانیان سیاسی و لغو قانون مبارزه با تروریسم تاکید داشت نیز چندی پیش توسط افراد ناشناس ترور شد.»

وی همچنین گفت: «ترور در استان نینوا تبدیل به یک کار روزمره شده و هر روز انجام می شود. بیشتر کسانی که در تظاهرات شرکت می کنند یا از آن حمایت می کنند توسط افراد ناشناس ترور می شوند.»

در شهر سامرا نیز وضع بر همین منوال است. شیخ صابر احمد العباسی، یکی از شیوخ حامی تظاهرات علیه دولت مالکی نیز هفته گذشته در منطقه البوخدو در جنوب الدور، منطقه ای در اطراف سامرا در شمال بغداد توسط افراد ناشناس ترور شد.

در کرکوک نیز چندی پیش شیخ خالد احمد حسن، رهبر عشیره البو شاهر، وابسته به قبیله العبید توسط افراد ناشناس و توسط تفنگ حامل صدا خفه کن ترور شد.

شیخ زیدان الجمیلی، یکی از شیوخ قبیله جمیله در فلوجه نیز در جلسه ای در روز شنبه گذشته گفت که تعدادی از جوانان قبیله اش در مناطق السیدیه و العامریه با سلاح های حامل صدا خفه کن ترور شدند.

وی همچنین گفت: «اجازه نمی دهیم سکوت در برابر این ترورها بیش از این ادامه داشته باشد. اگر دولت بخواهد به سکوت خود در برابر آنها ادامه دهد و کاری از پیش نبرد، ما ساکت نخواهیم نشست.»

عدنان السراج، نماینده ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق در پاسخ به این اظهارات و در تحلیل این ترورها گفت: «یک توطئه خارجی وجود دارد که می خواهد با این کارها فتنه طایفه ای در عراق راه بیندازد.»

وی در ادامه افزود: «این ترورها با هدف پیچیده تر کردن بحران فعلی است و عاملان می خواهند وضعیت تظاهراتی که در استان های انبار، نینوا، کرکوک و صلاح الدین در جریان است را بیش از پیش بغرنج کنند.»

سراج همچنین گفت: «عاملان این ترورها همان کسانی هستند که هفته گذشته مناطق شیعه نشین را هدف قرار دادند و باعث کشته و زخمی شدن ده ها نفر شدند.»

نماینده ائتلاف دولت قانون همچنین گفت که جریان های سیاسی باید پشت میز مذاکره بنشینند و از طریق گفت وگو راه حلی برای برون رفت از این بحران بیابند. بحرانی که از سال 2003 تا کنون از یکی خطرناک ترین بحران هایی است که تا کنون دامنگیر عراق شده است.    

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق تظاهرات عراق


( ۱ )

نظر شما :