انتقاد ولی نصر از دستگاه سیاست خارجه اوباما

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۹۱۳۶۲۴ سرخط اخبار
رئیس موسسه مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز در کتاب جدید خود به بازگویی تجربه حضور دو ساله خود در دستگاه سیاست خارجه دولت اوباما پرداخته است و سیاست خارجه دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، ولی نصر در کتاب خود با نام "ملت زائد" به بررسی سیاست خارجه دولت اوباما پرداخته است. نصر در این کتاب سیاست خارجه آمریکا در دولت اوباما را بیش از حد محتاطانه، گاهی از هم گسیخته و سیاسی توصیف کرده است. نصر چنین رویکردی را عامل کمرنگ شدن تاثیر آمریکا در خارج از خاک آمریکا معرفی کرده است.

نصر که به عنوان مشاور ارشد ریچارد هالبروک، نماینده ویژه باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان در دولت اوباما حضور داشته است از جنگ قدرت پنهان "مخرب" در میان مشاوران کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا بر سر سیاست آمریکا در  قبال افغانستان و پاکستان خبر می دهد.

به نوشته نصر، افرادی که در حلقه اوباما حضور داشتند و بیشتر آن ها از اعضای کمپین انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا بودند نسبت به حضور هیلاری کلینتون بدبین بودند و پس از حضور کلینتون در کابینه اوباما نگران افزایش محبوبیت او در مقایسه با اوباما بودند.

نصر بر اساس حضور دو ساله خود در دستگاه سیاست خارجه دولت اوباما، بر این باور است که سیاست خارجه اوباما در قبال جنگ افغانستان نتیجه جنگ بوروکراتیک در کابینه اوباما است نه تلاش اوباما برای هدایت کردن جنگی اجباری.

نصر تجربه حضور در دستگاه سیاست خارجه آمریکا را "تجربه ای شدیدا ناامیدکننده" خوانده است.

به نوشته نصر، دولت اوباما کار را برای شنیده شدن صدای متخصصین خود سخت کرده است و کلینتون و هالبروک برای بیان نظراتشان باید می جنگیدند و هالبروک در این راه ناموفق بود. اما کلینتون موفق شد و در نهایت دولت اوباما برای حل مشکلات خود مجبور شد به کلینتون روی بیاورد.

نصر در کتاب خود نوشته است، اوباما در زمان کمپین انتخاباتیش بارها اعلام کرد که می خواهد اوضاع خاورمیانه را سر و سامان بخشد و آسیب های تحمیل شده از دولت قبلی در اثر اتکا به منابع اطلاعاتی معیوب به وجود آمده اند را بازسازی کند. اما نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه سیاست خارجه آمریکا با گذر از مجرای باریکی از مشاوران بی تجربه کاخ سفید تعیین می شد.

 

کلید واژه ها: اوباما آمریکا


نظر شما :