چشم‌انداز نزدیکی دو همسایه

پیروزی ترودو چه تاثیری بر روابط کانادا و آمریکا خواهد داشت؟

۰۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۳۱۹۶ اخبار اصلی آمریکا
نباید فراموش کنیم که دیوید اکسلرود، مغر متفکر کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، مشاور کمپین ترودو بوده است.
پیروزی ترودو چه تاثیری بر روابط کانادا و آمریکا خواهد داشت؟

نویسنده: پیتر وبر

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه گذشته کانادایی نسخه خودشان از امید و تغییر را نشان دادند. جاستین ترودو 43 ساله که رهبری خوش چهره است توانست حزب لیبرال را که تا هفته پیش وضعیت خوبی در نظرسنجی ها نداشت، موفق به کسب پیروزی غیرمنتظره در انتخابات کند. وی توانست کمپین مثبتی را راه اندازی کند و در سخنرانی پیروزی اش در دوشنبه شب گفت: «راه های روشن دوستان من، راه های روشن، این چیزی است که سیاست مثبت انجام می دهد.» نباید فراموش کنیم که دیوید اکسلرود، مغر متفکر کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2008، مشاور کمپین ترودو بوده است.

اما ترودو که پیش از این معلم بوده است، اشتراکاتی با سلف محافظه کار اوباما یعنی جورج دبلیو بوش دارد: خاندان. ترودو همانند پدرش پیر ترودو وارد خانه نخست وزیر می شود، خانه ای که جاستین در آن به دنیا آمد و در طول 15 سالی که پدرش نخست وزیر بود، دوران کودکی اش را در آن گذراند. همانند بوش، مخالفان ترودو هم سعی داشتند تا وی را از لحاظ فکری سبک وزن نشان دهند و این که رای دهندگان به وی اهمیتی نمی دهند.

اما جاستین ترودو، بوش یا اوباما نیست و کانادا، ایالات متحده نیست. کانادا نزدیکترین همسایه و بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده است، بنابراین هر اتفاقی که در اتاوا می افتد بر واشینگتن هم تاثیرگذار است. خروج استیون هارپر محافظه کار از نخست وزیری چه تاثیری بر همسایه جنوبی خواهد داشت؟ در اینجا به چهار تاثیر احتمالی پرداخته می شود:

1- روابط ایالات متحده-کانادا گرم تر می شود، حداقل به مدت یک سال.

ترودو در جریان کمپین انتخاباتی اش وعده بهبود روابط با ایالات متحده را داده بود، روابطی که میان اوباما و دولت هارپر بر سر مسائل تغییرات آب و هوایی و محیط زیست به سردی گراییده بود. می توانیم امید داشته باشیم که این بهبود روابط حداقل تا پایان دولت اوباما ادامه داشته باشد. اما فکر کنید در ژانویه 2017 دونالد ترامپ به قدرت برسد، آن وقت چه بر سر روابط دو کشور می آید؟

2- اوباما با فشار کمتری در رابطه با پروژه کی استون ایکس ال روبه رو خواهد شد.

یکی از مهمترین اختلافات بین اوباما و هارپر بر سر خط لوله کی استون ایکس ال بود که نفت کانادا را از طریق خط لوله به پالایشگاه های ایالات متحده می رساند. اوباما با این خط لوله موافق نبود، در حالی که هارپر در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته بود هیچ آدم عاقلی آن را رد نمی کند. ترودو هم از این پروژه حمایت می کند اما معتقد است که این مسئله ارزشش را ندارد که روابط دو کشور دچار تنش شود.

3- هزینه های زیرساختی کانادا به نفع اقتصاد ایالات متحده خواهد بود.

در دولت هارپر، کانادا بیشتر وابسته به معادن و اکتشاف نفت شده بود و این درحالی بود که بخش صنعت افول داشت. همین مسئله به اقتصاد کانادا ضربه زد چون وقتی که قیمت نفت کاهش پیدا کرد، اقتصاد هم تحت تاثیر قرار گرفت و این یکی از عوامل شکست هارپر محسوب می شود. اما ترودو برنامه هایی برای احیای اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش صنعت دارد و همچنین وعده کاهش مالیات طبقه متوسط و افزایش مالیات های یک درصد ثروتمند کشور را داده است.

4- جنبش قانونی شدن ماری جوانا در آمریکا یک طرفدار پیدا کرد.

هارپر مخالف جدی استفاده درمانی از ماری جوانا در کانادا بود، در حالی که ترودو وعده قانونی شدن استفاده از ماری جوانا در سراسر کشور را داده است. چهار ایالت واشینگتن، کلرادو، آلاسکا و اورگن آمریکا استفاده از ماریجوانا را قانونی کرده اند. جمعیت این چهار ایالت 17 میلیون نفر است و با اضافه شدن جمعیت 35 میلیونی کانادا به این میزان، بازار مهمی در این رابطه بین دو کشور شکل خواهد گرفت.

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کانادا هارپر اوباما آمریکا جاستین ترودو


( ۱ )

نظر شما :