۹ کشور حمایت خود را آنروا قطع کردند

فشار بر آنروا و اوج گیری بحران غذایی در غزه

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که ۱۱۳ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و آوارگان فلسطینی در این باریکه در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار دارند، برخی کشورهای حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی در توطئه‌ای تازه علیه فلسطینیان، کمک مالی به آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل را متوقف کردند.
فشار بر آنروا و اوج گیری بحران غذایی در غزه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ۱۱۳ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و آوارگان فلسطینی در این باریکه در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار دارند، برخی کشورهای حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی در توطئه‌ای تازه علیه فلسطینیان، کمک مالی به آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل را متوقف کردند. به گزارش ایرنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ادامه فعالیت آژانس کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اکنون در بحبوحه جنگ بیش از هر زمان دیگر ضروری است . این در حالی است که بعد از آمریکا تاکنون هشت کشور دیگر از جمله انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، استرالیا، فنلاند و هلند کمک مالی به این آژانس بین‌المللی را متوقف کردند؛ اقدامی که با خوشحالی و استقبال صهیونیست‌های اشغالگر و اعتراض فلسطینیان همراه بوده است. در همین حال، آنروا نیز تحت فشارهای رژیم صهیونیستی قرارداد و همکاری شماری از کارکنان خود در نوار غزه را فسخ کرده است.

صهیونیست‌ها ادعا کردند که شماری از کارکنان این نهاد بین‌المللی در حوادث مربوط به هفتم اکتبر دست داشتند. کمیسر کل آژانس آنروا از کشورهایی که کمک مالی به این نهاد را متوقف کردند، خواست در تصمیم خود بازنگری کنند. فیلیپ لازارینی اظهار کرد که توقف کمک مالی به آنروا، فعالیت‌های بشردوستانه آن در مناطق خاص به ویژه غزه را با خطر مواجه می‌کند. توقف کمک مالی به آنروا و متعاقبا توقف خدمات رسانی این آژانس بین‌المللی به آوارگان فلسطینی در شرایط سخت جنگ، وضعیت فلسطینیان را که بیش از هر زمانی به کمک نیاز دارند، بسیار سخت‌تر و دشوارتر خواهد کرد. پیشتر هم گزارش شده بود که با قحطی آرد، برخی از مردم نوار غزه اکنون برای تهیه نان خود ناچار به استفاده از علوفه حیوانات شده‌اند. برخی از اهالی می‌گویند از همان هفته‌های اول جنگ تا کنون نتوانسته‌اند هیچ گونه آردی تهیه کنند. اهالی که از گرسنگی ناچار به مصرف این آرد ساخته شده از خوراک دام هستند می‌گویند حتی نانی که با آن می‌پزند مثل بیسکوییت تکه تکه می‌شود.

-    نتانیاهو به دنبال اخراج «آنروا» از غزه است

براساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی کابینه این رژیم به دنبال اخراج آنروا از غزه است. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، گزارش بسیار محرمانه وزارت خارجه شامل پیشنهاداتی برای اخراج آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی(آنروا) از غزه در سه مرحله است. مرحله اول کشف همکاری ادعایی میان آنروا و جنبش حماس، مرحله دوم کاهش عملیات آنروا در نوار غزه و یافتن سازمان‌های متفاوتی برای ارائه خدمات آموزش و خدمات اجتماعی به فلسطینی‌ها در غزه و مرحله سوم روند انتقال تمام مأموریت‌های آنروا به هیاتی است که بعد از پایان جنگ بر غزه حکمرانی خواهد کرد. براساس این گزارش این طرح در آینده نزدیک، به کابینه ارائه خواهد شد. سازمان ملل هفته گذشته "سیگرید کاگ" را به عنوان هماهنگ کننده برای نظارت بر انتقال محموله‌های امدادرسانی به غزه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت برای افزایش کمک‌های بشردوستانه در غزه تعیین کرد. به گفته توماس وایت، مدیر آنروا، ارتش رژیم صهیونیستی جمعه یکی از کاروان‌های حامل کمک‌های آنروا در غزه را هدف قرار داد.

پیش تر هم دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در گزارشی از گوشه دیگری از جنایات وحشیانه تل‌آویو و هدف قرار دادن فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی حتی در صف دریافت کمک‌های بشردوستانه غذایی پرده برداشت. به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه فاش کرد، ارتش رژیم اشغالگر در فصل جدیدی از نسل کشی مداوم علیه ساکنان غزه، عمدا فلسطینی‌ها را در حالی که منتظر دریافت کمک بودند در جنوب شهر غزه هدف قرار داد و باعث شهادت و زخمی شدن آنها شد. طبق گزارش شبکه المسیره، در بیانیه این نهاد حقوق بشری که روز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است: اسرائیل از گلوله‌های توپخانه‌ای برای هدف قرار دادن صدها غیرنظامی که در جاده صلاح‌الدین در جنوب شرقی شهر غزه جمع شده بودند و منتظر کامیون‌های حامل کمک‌های محدود سازمان ملل بودند استفاده کرد که تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت.

طبق این بیانیه، تیم‌های میدانی دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه ادامه شلیک گلوله‌ها و توپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی و استفاده از پهپادها برای هدف قرار دادن و کشتن صدها غیرنظامی را که با وجود خطر شدید به امید دریافت سهمیه‌های محدود کمک تجمع کرده بودند، مستند کرده‌اند. در ادامه این بیانیه گزارش شده است: ارتش اسرائیل نه تنها از گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ علیه فلسطینی‌ها استفاده کرده است، بلکه همچنان به کشتار و هدف قرار دادن آنها ادامه می‌دهد. در همین حال شهرک‌نشینان صهیونیست باز هم مانع ورود کمک‌ها به غزه شدند شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست برای چهارمین روز متوالی در گذرگاه کرم ابو سالم دست به تظاهرات زده و مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شدند.

-    درخواست گوترش برای تضمین ادامه فعالیت آنروا در غزه

درپی تعلیق کمک‌های مالی به آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) توسط چند کشور، دبیرکل سازمان ملل خواستار تداوم حمایت از این آژانس شد. به گزارش ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در این باره از کشورهای اهدا کننده مالی به آنروا خواست که ادامه فعالیت این آژانس در نوار غزه را تضمین کنند.  گوترش در این باره اعلام کرد که از ۱۲ کارمند متهم شده توسط کشورهای مذکور ۹ نفر از آنها کنار گذاشته شده‌اند. وی در این باره تصریح کرد: سازمان ملل در حال انجام اقدامات سریع است. از ۱۲ نفر درگیر در این پرونده، ۹ نفر بلافاصله توسط «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا شناسایی و برکنار شدند، مرگ یکی از افراد مذکور نیز تایید شده‌است، هویت دو نفر دیگر در حال مشخص شدن است.

گوترش گفت: «هر کارمند سازمان ملل که در اقدامات "خشونت‌آمیز" دخیل باشد از طریق پیگرد کیفری، پاسخگو خواهد بود.» دبیرکل سازمان ملل در ادامه هشدار داد پس از اینکه آمریکا و سایر کشورها حمایت خود را در پی این اتهامات قطع کردند، بودجه آنروا برای ادامه کار خود در غزه درحال تمام شدن است. گوترش افزود ۲ میلیون غیرنظامی در غزه برای بقا به کمک‌های آنروا وابسته هستند، اما بودجه فعلی این آژانس به آن اجازه نخواهد داد که همه الزامات برای حمایت از فلسطینی‌ها را فراهم کند. وی همچنین تاکید کرد: «در حالی که نگرانی‌های آنها (کشورهای قطع کننده کمک‌ها) را درک می‌کنم، اما از این اتهامات وحشت زده‌ام و از دولت‌هایی که کمک‌های خود را به حالت تعلیق درآورند می‌خواهم تا دست‌کم تداوم عملیات آنروا را تضمین کنند.»

کمیسر آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) شامگاه شنبه اقدام تعدادی از کشورها برای تعلیق کمک مالی به این سازمان را شوک‌آور خواند. به گزارش ایسنا، «فیلیپ لازارینی» کمیسر آنروا گفت: تعلیق کمک مالی این سازمان آور تکان دهنده است. این کار فعالیت بشردوستانه آن را در منطقه به ویژه در نوار غزه تهدید می‌کند. وی از کشورهایی که تامین بودجه آنروا را تعلیق کرده‌اند، خواست در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

هم چنین مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت که مردم غزه از وحشت و محرومیت غیرقابل تصوری رنج می‌برند و اکنون زمان ناامید شدن آنها نیست. این اظهار نظر در مورد تصمیم آلمان برای توقف کمک مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است و بدین ترتیب به تعدادی از کشورهای غربی در توقف کمک مالی می‌پیوندد. محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری اسبق مصر هم در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «تصمیم شماری از کشورهای غربی مبنی بر تعلیق کمک مالی آنروا که مسؤول کمک‌های انسانی به بیش از ۵۰ میلیون آواره فلسطینی است به دلیل مشارکت ۱۲ تن از کارکنان آنروا در نوار غزه در عملیات هفتم اکتبر مقاومت فلسطین، تصمیمی غیراخلاقی است.»

کلید واژه ها: آنروا فلسطین نوار غزه اسرائیل آمریکا کانادا بنیامین نتانیاهو آنتونیو گوترس سازمان ملل متحد


( ۴ )

نظر شما :