صالحی: آماده همکاری برای مشخص شدن سرنوشت مامور سابق FBI هستیم

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۱۳۸۵۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار مهر علی اکبر صالحی وزیرامورخارجه کشورمان ظهر امروز در نشست خبری مشترک ناسیو آریو فاری باگو، وزیرامورخارجه بنین گفت: دو ماه پیش سفری به بنین داشتم و در آنجا پروژ هایی که در حال اجرا بودند بویژه پروژه هایی که باید مقدمات اجرایی آن را فراهم کنیم از نزدیک مشاهده کردم.

وی با اشاره به اینکه بنین کشور مهمی در غرب آفریقا است افزود: تا یک ماه پیش رئیس جمهور بنین ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده داشت و در اجلاس سران عدم تعهد در ایران نیز شرکت کرد و خدمت مقام معظم رهبری نیز رسیدند.

صالحی تاکید کرد: امیدواریم در فروردین ماه در سفر دوره ای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان به آفریقا نیز سفری به بنین داشته باشند، آفریقا قاره ای است که در حال رشد و پیشرفت است و یکی از بالاترین نرخ های رشد را در بین قاره های جهان ، آفریقا دارد.

وی تصریح کرد برخی از کشورها در آفریقا، نرخ رشد دو رقمی دارند. بنین نیز به سرعت در حال پیشرفت است.

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: نمایشگاههایی از کالاهای ایران نیز چند بار در سال در بنین برگزار می شود که مردم بنین از کالاهای ایرانی استقبال زیادی می کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: روابط تجاری مان با کشور بنین چندان قابل توجه نیست و سعی می کنیم سطح روابط را بالا ببریم و از امکانات دو کشور در جهت منافع دو ملت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از کمبودها در بنین کمبود انرژی و نیروی برق است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه در این زمینه با کمک وزارت نیرو که وزیر خارجه بنین با وی ملاقات خواهد کرد سعی می کنیم بتوانیم نیروگاه کوچکی را در بنین دایر کنیم.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه در بنین متعهد به ساخت یک دانشکده کشاورزی شده ایم بیان کرد: سرمایه گذاری های زیادی از جمله زیربنایی و شرکت های فنی مهندسی را  عهده دار شده ایم و امیدوارم از این به بعد شاهد فعالیت های روزافزونشان باشیم.

صالحی گفت: در مسائل بین المللی با وزیرخارجه بنین رایزنی های خوبی داشتیم  به اعتبار اینکه آنها ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده داشته اند و ما هم ریاست عدم تعهد را برعهده داریم قرار بر این شد به عنوان واسط عمل کنیم تا بتوانیم این دو مجموعه را بیشتر به همدیگر وصل کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در خصوص مالی نیز با وزیرخارجه بنین گفتگو داشتیم بیان کرد: در مالی هم اکنون شرایط بحرانی است و درست همان کسانی که در سوریه به عنوان مزدور بر علیه مردم سوریه سلاح به دست گرفته اند و کشتار می کنند کسانی از همان جنس در مالی موجبات آشفتگی را فراهم کرده اند و بسیاری از میراث گرانبهای ملت اسلامی را به یغما برده ، تخریب کرده و به آتش کشیده اند.

وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: ما به عنوان ریاست عدم تعهد به اتحادیه آفریقا اعلام کردیم که آمادگی داریم  به سهم خود در برقراری صلح ، ثبات و آرامش در مالی قدم برداریم ، جمهوری اسلامی ایران کمک هایی را نیز برای آوارگان مالی در نظر گرفته است.

صالحی  افزود: گروه های تروریستی دیگری نیز در آفریقا فعال هستند که بنین در همسایگی کشورهایی است که متاثر از این حملات هستند که در این موارد نیز با وزیرخارجه بنین صحبت کردیم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سئوالی درباره تحولات اخیر در عراق  و ارتباط این تحولات با بحران سوریه گفت: تحولات اخیر در عراق تحولاتی است که نوید خوشی را نمی دهد .

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: البته ما مطمئنیم با توجه به دولت مردمی عراق و اینکه این دولت برآمده از اراده ملت عراق است و همچنین با پیشینه تاریخی عراق به عنوان یک کشور متمدن که دارای ریشه در عمق تاریخ است و مذاهب و ملیت های گوناگون برای قرن  ها و هزاره ها با یکدیگر در شرایط برادرانه و خواهرانه و صلح آمیز زندگی کردند به ویژه با حضور مراجع عظام اجازه نخواهند داد خدایی ناکرده عراق در وادی غیر قابل پیش بینی قدم بگذارد.

صالحی  با تاکید بر اینکه این امر را با اطمینان می گوییم اظهار داشت: به هر حال باید تدبیر شود به گونه ای که نگذارند عراق به این سمت برود.

وی گفت: بویژه در بین مسئولان عراق تاکید داریم که تدبیر بکار گرفته شود و نگذارند فتنه ای که در سوریه آغاز شد و همانطور که قبلا گفته شده کسانی که خیرخواه منطقه نیستند علاقه مندند این فتنه را به سایر کشورهای منطقه سرایت دهند موفق به انجام این کار بشوند.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت:  مردم و دولت عراق باید هوشیار باشند و اجازه ندهند این فتنه ای که به آنها تحمیل می شود در عراق جا باز کند. بی تردید اتفاقات عراق بی تاثیر از بحران سوریه نیست.

وی تاکید کرد: در سفر به عراق این اطمینان را یافتم که دولت و ملت عراق نسبت به این فتنه بزرگ بیدارند و اجازه نخواهند داد فتنه، عراق را در شرایط غیر قابل پیش بینی قرار دهد.

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توصیه به 1+5 برای مذاکرات آتی در آلماتی گفت: در نشست آلماتی یک قدم خوبی برداشته شد به نظر من 1+5 برای ایران تصمیم گرفتند توأمان در جهت درستی حرکت کنند و این گفتگو را در ذیل صحیحی قرار بدهند که این چنین شده و ما به آلماتی 2 بسیار خوشبین هستیم.

وی افزود: این خوشبینی را از باب برخی از داده ها مطرح می کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران، سوریه و عراق درباره تبادل گاز و اینکه این قرارداد به نوعی دور زدن تحریم ها است و تا چه اندازه به عملی بودن نزدیک است، بیان کرد: خوشبختانه در چند ماهه اخیر شاهد تحولات چشم گیری در بخش انرژی هستیم.

وی با اشاره به قرارداد پاکستان و اینکه شاهد کلنگ زنی و لوله گذاری در پاکستان خواهیم بود، بیان کرد: لوله گاز ما تا چند ماه آینده به مرزهای پاکستان می رسد و شرکت های ایرانی عهده دار لوله گذاری در پاکستان شده اند.

وی افزود: با عراق نیز صحبت خوبی شده و یادداشت تفاهم به امضا رسیده که هم گاز را به عراق صادر کنیم و هم عراق معبری باشد برای صدور گاز به کشورهای دیگر و این در شرایطی است که کشورهای غربی تلاش می کنند ایران را در انزوا قرار دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ابتکارات و نشاط سیاسی و توانمندی خود توانسته تحریم ها را تا جایی که امکان داشته دور بزند و در بخش های قابل توجهی بلااثر کند.

وی با تاکید بر اینکه ما ساکت ننشسته ایم که آنها کار کنند، بیان کرد: امیدواریم با چشم انداز پیش رو شاهد رفع تدریجی این شرایط باشیم.

بار قبل نیز که در این باره صحبت کرده ام بر اساس اطلاعاتی که دارم این مطلب را بیان کردم که اکنون قابل بیان نیست.

صالحی تاکید کرد: سال آینده در این خصوص سال نویدبخشی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با قدرت و عزت جلو می رود و به عنوان پیشتاز در خط مقدم جبهه در این چالش بزرگ که شکل اقتصادی گرفته آرام آرام سربلند بیرون می آید.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: فرض را بر این گذاشتیم که طرفین علاقه مند به حل و فصل موضوع هسته ای هستند و اگر زمانی را برای حل و فصل موضوع در نظر بگیریم اکنون بهترین زمان است.

وی تصریح کرد: اگر مواضعی را که غرب اخیرا بخصوص درباره علاقه مندی به همکاری با ایران مطرح کرده حمل بر صحت بگذاریم ما هم آمادگی خود را اعلام کردیم خوشبختانه غرب در آلماتی یک نشانه هایی از صحت خود نشان داد و امیدواریم این بار استوار باشد.

صالحی گفت: بارها گفته ایم ما آماده گفتگو هستیم هیچ گاه به دنبال تقابل نیستیم اما با اقتدار از استقلال و حاکمیت ملی و ارضی خود دفاع می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: با گذشت زمان غرب باید به این باور رسیده باشد که جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که تسلیم خواسته های غیرمنطقی، ظالمانه و تحمیلی باشد. جمهوری اسلامی ایران، کشوری بزرگ با ملتی افتخارآفرین است که با قدرت و حکمت از منافع خود دفاع می کند. انشاءالله در آینده شاهد برون رفت از بحران ها خواهیم بود.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جزئیات بیانیه 1+5 چندان خوشبینانه نیست و بحث به رسمیت شناختن حق ایران مطرح نبوده است، بیان کرد: یک سری موارد هست که بنده باید برای رسانه های داخلی و خارجی روشن کنم من یا مطلبی را نمی گویم یا اگر می گویم براساس داده ها است.

وی افزود: برای نمونه درباره آزادی زندانیان در لیبی زمانی مساله را مطرح کردم که محقق شد. درباره 48 زندانی ایرانی در سوریه نیز که در دهان گرگ بودند و توانستیم آنها را آزاد کنیم قبل از آزادی گفتم خبرهای خوش می شنویم.

وی تاکید کرد: الان نمی توانم مسائل را بازگو کنم آنچه در رسانه ها گفته می شود دقیق نیست مجموعه معلومات دقیق ما را امیدوار به روند جدید می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در این باره که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص تعهدات ایران درباره مامور سابق FBI صحبت کرده است، گفت: این مطلب بارها مطرح شده یکبار هم در زمان وزیر امور خارجه قبلی آمریکا به زبان ایشان به صراحت مطرح شد که این مامور FBI در ایران نیست و در جای دیگری است.

وی افزود: ما بارها اعلام کرده ایم آماده همکاری برای اینکه سرنوشت این فرد مشخص شود و اینکه معلوم شود کجا و چگونه ناپدید شده آمادگی داریم که از طریق نهادهای اطلاعاتی همکاری کنیم این قضیه روشن شود.

صالحی تصریح کرد: یکبار اعلام کردیم که این فرد در ایران نیست آنها هم گفتند که در ایران نیست و در جای دیگر است اما از باب انسان دوستانه آمادگی داریم برای روشن شدن شرایط این فرد در بعد اطلاعاتی کمک کنیم.

 

کلید واژه ها: بنین عراق آفریقا سوریه جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی بیان کرد: فتنه تاکید کرد: مالی تحولات پاکستان گاز آلماتی بیان کرد: و اینکه در بنین نیست و بیان ریاست


نظر شما :