سفیر ایران: آمریکا پشت نشست باکو بود

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۱۴۵۹۸ سرخط اخبار
سفیر ایران در آذربایجان یکی از اهداف اصولی آمریکا را تخریب روابط ایران با کشورهای همجوار دانست و گفت: در این رابطه محافل تجزیه طلب در جمهوری آذربایجان با همراهی افراد ضد انقلاب ایرانی، با هدف اخلال در مناسبات تهران و باکو فعالیت می کنند و نشست اخیر محافل پان آذریست در باکو نیز با همین هدف برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال نشست ضد ایرانی محافل تجزیه طلب در باکو،سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در یک گفتگوی خبری ابعاد این ماجرا را بازگو کرد.محسن پاک آیین با اشاره به اینکه محافلی که نه دوست ایران و نه دوست جمهوری آذربایجان هستند،در مقاطعی از بعضی زمینه های احساسی، عاطفی و تاریخی سوء استفاده می کنند تا روابط دو کشور دچار اضطراب و تنش شود،افزود: آن ها معمولا با خیال پردازی، مواضع تجزیه طلبانه ای را مطرح می کنند که هرگز محقق نخواهد شد و برگرفته از افکار منحرف است.

وی با تاکید بر اینکه این محافل در میان مردم آذربایجان جایگاهی ندارند و دیدگاه های آنها مورد تائید دولت آذربایجان هم نیست گفت: بارها مقامات آذری در دیدار با ما از فعالیت های این محافل ابراز نارضایتی کرده و در مقاطعی نیز از تجمع آنها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران ممانعت کرده اند.

سفیر کشورمان اغلب محافل تجزیه طلب در جمهوری آذربایجان را وابسته به آمریکا خواند و گفت آنها در چارچوب برنامه های "  روهرا باهر" نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا فعالیت می کنند، روهرا باهر از نومحافظه کاران افراطی عضو حزب جمهوری خواه و لابی صهیونیسم است که با یک برنامه طراحی شده، در سال گذشته به صف تجزیه طلبان پان آذریست پیوسته و در واقع هدایت این جریان را با حمایت مالی آمریکا به عهده گرفته است.

پاک آیین یکی از اهداف اصولی آمریکا  را تخریب  روابط ایران با کشورهای همجوار دانست و گفت: در این رابطه محافل تجزیه طلب در جمهوری آذربایجان با همراهی افراد ضد انقلاب ایرانی، با هدف اخلال در مناسبات تهران و باکو فعالیت می کنند و نشست اخیر محافل پان آذریست  در باکو نیز با همین هدف برگزار شد .

وی گفت: البته ما انتظار داشتیم دولت آذربایجان مجوز برگزاری این نشست که اهداف آن کاملا مشخص بود را صادر نمی کرد و طبیعی بود که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این نشست واکنش جدی نشان دهند و ما در باکو بلافاصله این اقدام را محکوم کردیم و روز بعد نیز یادداشت اعتراض جمهوری اسلامی ایران توسط معاون محترم وزارت امورخارجه تسلیم سفیر آذربایجان شد در همین روز نیز در باکو یادداشت مشابهی از سوی سفارت ،تسلیم وزارت امور خارجه آذربایجان شد.


سفیر کشورمان با تصریح بر اینکه روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران با توجه به وجود مشترکات کم نظیر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ،برای هر دو کشور حائز اهمیت است افزود: اما متاسفانه در مقاطعی این روابط با چالشهائی روبرو می شود که با توجه به وجود اشتراکات فراوان طبعا، انتظار این است که بطور مسئولانه از این روابط مراقبت شود.

وی گفت: علیرغم فضای منفی که بعد از این نشست بر روابط دو کشور سایه انداخته من معتقدم مسئولین دو کشور،با درایت این وضعیت را مدیریت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد کشورهای ثالث و عناصر معلوم الحال بیش از این به مناسبات دو کشور آسیب وارد نمایند ودر این میان، رسانه ها به عنوان نهادی که تأثیرگذاری عام و خاص دارند و محافل غیر رسمی نیز می توانند نقش وی‍ژه ای ایفا کنند.

پاک ایین افزود: در ماه های اخیر که شاهد پیشرفت های خوبی در مناسبات دو کشور بودیم ، محافل مرتبط با امریکا و اسراییل تلاش داشتند با انتشار اخباری مبنی بر همکاری های نظامی رژیم صهیونیستی با آذربایجان یا استفاده ناتو از خاک آذربایجان برعلیه ایران، بین دو کشور اختلاف ایجاد کنند که خوشبختانه مقامات جمهوری آذربایجان به سرعت این اخبار را تکذیب کردند و نشان دادند که دولت آذربایجان به اهمیت داشتن روابط خوب و با ثبات با ایران واقف است.

سفیر کشورمان مهمترین وظیفه مسئولین دیپلماسی دو کشور  را شناخت عواملی که قصد ایجاد اختلاف بین دو ملت دارند و خنثی نمودن ترفندهای آنها دانست و گفت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بدون شک استراتژیک است و باید با دور اندیشی و خویشتن داری ،وضعیت فعلی را مدیریت کرد و اجازه نداد نیروهای مخالف روابط فیمابین، به اهداف خود برسند.

پاک آیین در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به مشترکات دو ملت و اراده مسئولین دوکشور،علیرغم فضای فعلی ،فرازهای روابط در آینده بیش از نشیب های آن باشد تا بتوان به آینده آن خوشبین بود.

 

کلید واژه ها: آذربایجان محافل جمهوری آذربایجان باکو جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی تجزیه در باکو در جمهوری آذربایجان تجزیه طلب در محافل تجزیه طلب تجزیه طلب طلب در در جمهوری محافل تجزیه طلب در آمریکا محافل تجزیه مناسبات


( ۱ )

نظر شما :