بررسی تبعات اجتناب ناپذیر تهدیدهای کره شمالی

بازی خطرناکی که کیم به راه انداخت

۲۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۱۴۹۴۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: دیوید ایگناتیوس
لحن ستیزه جویانه کیم جونگ اون در هفته های اخیر به گونه ای بود که متحدان اصلی منطقه ای آن یعنی روسیه و چین را هم به ستوه آورد
بازی خطرناکی که کیم به راه انداخت

دیپلماسی ایرانی: یکی از مزایای بعید بحران کره شمالی این است که احتمالا  دنیا از دست کیم جونگ اون ، رهبر جوان جنگ طلب این کشور خسته شود. به نظر می رسد که وی در سخنان متخاصمانه خود خطوط قرمزی  را رد کرده  که روسیه و چین متحدان سنتی اش و همین طور ایالات متحده و کره جنوبی را ناراحت کرده است.

تحلیلگران امریکایی تردید دارند که کیم قصدی برای حمله داشته باشد. در عوض، پیش بینی آنها است که وی دست به اقدامات وسیعتری مانند آزمایش موشکی دیگری بزند و پس از آن با اعلام پیروزی عقب نشینی کند. اما مقام های خارجی هراس دارند  که از آنجا که  کیم هرگز یکی از چنین موقعیت های تهدید و سپس تنش زدایی را پیش از این تجربه نکرده ، نتواند راه خروج را بیاید.

کیم تعمدا در طی دو ماه گذشته و پس از آزمایش موشکی ماه فوریه کره شمالی، تب جنگ را به راه انداخته است. لغو آتش بس کشورش با کره جنوبی ، قطع خطوط  تلفن  میان دو طرف ، توصیه به دیپلمات ها برای ترک پیونگ یانگ و  درخواست از خارجی ها برای خارج شدن هرچه سریع تر از کره شمالی را می توان از جمله حرکت های آمیخته به تهدید وی خواند. وی ایالات متحده را تهدید به انجام حمله هسته ای کرده است و نقشه کلی را برای حمله موشکی خود نشان داده است؛ موردی که اگر نشانه بی مبالاتی کیم نباشد واقعا خنده اور است.

چیزی که چینی ها و روس ها را ناراحت کرده است این است که زبان ستیزه جویانه کیم پاسخ هایی از کره جنوبی و امریکا را در پی داشت که می تواند بر تعادل امنیتی در شمال شرق آسیا تاثیرگذار باشد.دفاع موشکی یک نمونه است

با این وجود دولت اوباما خونسردی خود را حفظ کرده به خصوص اینکه اقدامات  عملی کره شمالی را  نسبت به پروپاگاندای کیم جونگ اون  کمتر ستیزه جویانه می داند. با این حال امریکا به دنبال برخورد با هرگونه تهدید موشکی است: سیستم دفاع موشکی درجایی نزدیک کره شمالی قرار دارد و امریکا هر موشکی که به سمت پایگاه های خود و یا دوستانش نشانه رود را به این وسیله نابود خواهد کرد.

بزرگترین اشتباه کیم این بود که فکر می کرد پکن و مسکو با جنگ لفظی وی همراهی خواهند کرد. این معمولا اتفاقی بوده است که در مورد کره شمالی رخ داده است. اما به نظر می رسد این بار این "تازه به دوران رسیده کوچک"، لقبی که یکی از مقامات چینی برای توصیف کیم از آن استفاده کرد، خیلی زیاده روی کرده است.

رئیس جمهور جدید چین هفته گذشته هشدار داد که هیچ کشور آسیای حق ندارد برای منافع خودخواهانه هرج و مرج ایجاد کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: " من این مسئله را پنهان نمی کنم که تشدید وخامت اوضاع در شبه جزیره کره باعث نگرانی عمیق ما شده است." سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور نیز گفت که کشورش درباره این موضوع "هیچگونه اختلافی" با ایالات متحده ندارد.

چیزی که چینی ها و روس ها را ناراحت کرده است این است که زبان ستیزه جویانه کیم پاسخ هایی از کره جنوبی و امریکا را در پی داشت که می تواند بر تعادل امنیتی در شمال شرق آسیا تاثیرگذار باشد.دفاع موشکی یک نمونه است، این در حالی است که ایالات متحده همچنان در حال تقویت زیردریایی ها و نیروی هوایی خود در منطقه است.

پنتاگون "نقشه عملیات 5027" را برای شبه جزیره کره به روز رسانی کرده  که  شکست سریع و قاطع کره شمالی را پیش بینی کرده است و باید آن را به اندازه کافی برای حمله بی پروا دانست. فرماندهان امریکایی و کره جنوبی مستقر در "پست فرماندهی تانگو" امید دارند که به سرعت حملات توپخانه ای کره شمالی که سئول را تهدید می کند را خنثی کرده و پدافند هوایی کره شمالی را نابود کنند.

یکی از مقامات سابق معتقد است که امریکا باید فراتر رود و هرگونه پایگاه موشکی جدید کره شمالی را با توجه به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر محکومیت برنامه های موشکی مورد اصابت قرار دهد. دولت اباما چنین برنامه ای را در سر ندارد مگر این که این موشک ها اهداف امریکایی را نشانه روند.

ام.جی. چانگ یکی از اعضای پارلمان کره جنوبی و سهام دار اصلی هیوندای پیشنهاد اقدامات سخت تری را مطرح کرد. وی در کنفرانسی در بنیاد کارنگی در واشنگتن گفت که ایالات متحده باید تسلیحات هسته ای تاکتیکی خود را که در سال 1991 از کره جنوبی خارج کرده بود  دوباره در این کشور مستقر کند و برنامه انتقال کنترل عملیاتی به کره جنوبی را به تاخیر بیاندازد. وی همچنین معتقد است که کره جنوبی هم باید تسلیحات هسته ای خود را به عنوان یک برگ برنده برای خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره و در صورت شکست آن به عنوان یک ابزار بازدارنده گسترش دهد.

چانگ هشدار می دهد: "دیپلماسی، اقناع ، ارائه هویج و مشوق ها همگی شکست خورده اند." وی می گوید که رهبری چین باید گامی بردارد و برای تغییر کنترل ویرانگر خاندان کیم بر کره شمالی اقدام کند. همانطور که چین بعد از شکست مائو زدونگ راه خود را پیدا کرد.

مقامات امریکایی برنامه ای برای معرفی تسلحات تاکتیکی هسته ای ندارند اما به نظر مایل هستند که درباره پیشنهاد کره ای ها برای تاخیر در  برنامه کنترل نظامی بحث و تبادل نظر کنند.آیا واقعا ممکن است که کیم و ارتش کره شمالی کشور خود را به سمت یک خودکشی ملی رهبری کنند؟ تحلیلگران اغلب این کار را به عنوان یک نتیجه غیر منطقی و غیر محتمل رد می کنند. اما این را در نظر بگیرید: کشوری در شمال شرقی آسیا بود که تحت فرمانروایی حکومتش و با کمک نظامی ها کشور خود را به سوی جنگ  ویرانگر علیه ایالات متحده برد. این کشور امپراطوری ژاپن بود.

منبع: واشنگتن پست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیوید ایگناتیوس

نویسنده خبر

"ديويد ايگناتيوس (David Ignatius)" فرزند يك خانواده ارمني است كه در سال 1920 ميلادي به كشور آمريكا مهاجرت كرده و در آنجا ساكن شده است. وي يكي از افراد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کره شمالی کره جنوبی امریکا دیوید ایگناتیوس


نظر شما :