یک سفر و هزار تفسیر برای ایران

۳۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۲ کد : ۱۹۱۵۱۲۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان برای نخستین بار به اسرائیل سفر می کند.

به گزارش عصر ایران، این سفر چهار روزه وزیر خارجه آذربایجان به اسرائیل، شنبه آغاز می شود  و او در این مدت با مقامات ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این سفر به معنی تقویت روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل است. موضوعی که قطعا به افزایش شکاف میان تهران و باکو منجر می شود.

خبرگزاری رسمی آذربایجان (ای پی ای) هم در این باره نوشت: "ایلمار محمد یاروف" وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این سفر با شماری از مقامات اسرائیلی دیدار و درباره روابط دوجانبه و موضوعات مورد اهمیت برای دو طرف از جمله مسائل ترکیه و ایران گفتگو خواهد کرد.

او همچنین با سفر به رام الله با مقامات فلسطینی از جمله محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین نیز دیدار و مذاکره می کند.

محمد یاروف روز شنبه و یکشنبه آینده به ترتیب با افیگیدور لیبرمن رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان، شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل و زئیف الکین معاون وزیر خارجه اسرائیل و هیأت رئیسه شورای روابط اسرائیل و آذربایجان دیدار و گفتگو می کند.

او در روز دوشنبه و سه شنبه آینده هم به ترتیب با  مدیران شماری از شرکت های اسرائیلی،  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وموشه یعلنون وزیر دفاع این رژیم ملاقات خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان در کنار ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان تنها همسایگان ایران هستند که با اسرائیل رابطه رسمی دیپلماتیک دارند.
چند روز پیش از این هم وزارت خارجه اسرائیل از انتصاب اولین سفیر این رژیم در ترکمنستان خبر داد. در ابتدای ماه جاری نیز با عذرخواهی نخست وزیر اسرائیل از همتای ترکیه ای خود بر سر ماجرای کشتی مرمره، روابط تعلیق شده میان دو طرف از سرگرفته شد.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل دارای روابط گسترده نظامی و امنیتی نیز هستند. تل آویو یکی از مهمترین تامین کنندگان تسلیحات و تجهیزات نظامی باکو است.

قبل از این رسانه ها بارها به رایزنی ها و همکاری های دو طرف درباره ایران و کمک جمهوری اذربایجان به سازمان های جاسوس اسرائیل برای کسب اطلاعات از ایران اشاره کرده بودند.

روابط خوب باکو - تل آویو همیشه یکی از نگرانی های ایران در رابطه با جمهوری آذربایجان بوده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان هم در چند ماه اخیر با تنش هایی روبه رو شده است. باکو چند هفته پیش میزبان نشست شماری از تجزیه طلبان آذربایجان ایران بود. همین موضوع انتقادات گسترده ای را از طرف ایران برانگیخت و برخی از مقامات رسانه ای و پارلمانی ایران خواهان الحاق دوباره جمهوری آذربایجان به خاک ایران شدند.

کلید واژه ها: اسرائیل آذربایجان جمهوری آذربایجان دیدار باکو دیدار و


نظر شما :