کاخ سفید مخالفان بشار را عصبانی کرد

تداوم منطق نه برنده نه بازنده از سوی واشنگتن

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۲۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
کشورهای متعددی در کنفرانس استانبول شرکت کرده بودند که خواستار پیش گرفتن منطق "نه برنده و نه بازنده" بودند و می خواستند از گزینه مسلح ساختن مخالفان تنها به عنوان اهرم فشار علیه نظام اسد استفاده کنند تا او بپذیرد که به انتقال مسالمت آمیز قدرت تن دهد
تداوم منطق نه برنده نه بازنده از سوی واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: امریکایی ها کمک های خود به مخالفان سوریه را دو برابر کرده اند و گفته اند که تجهیزات نظامی دفاعی غیر جنگی برای آنها می فرستند. اما این نوع از کمک ها سوال های بسیاری را به وجود آورده است، از جمله این که: آیا این نوع از کمک ها تمهیدات تازه ای برای ارسال کمک های نظامی به مخالفان سوری است یا این که یک حرکت بی طرفانه بخور نمیر است؟

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در نشست "مجموعه دوستان سوریه" در استانبول گفت که اتحادیه اروپا ظرف هفته های آینده درباره کاهش تحریم صادرات اسلحه با هدف ارسال سلاح به مخالفان مسلح سوریه بحث خواهد کرد و در این راستا معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان تعهد داده است که این سلاح ها به دست طرف هایی که او آنها را خطاکار نامید، نرسد.

با این حال مخالفان نسبت به دریافت سلاح از غرب در آینده نزدیک امیدوار نیستند، دلیل بدبینی آنها خودداری کشورهای غربی و عربی از انجام حملات هوایی علیه ارتش سوریه برای ممانعت آن از رسیدن به موشک های اسکادی است که این ارتش از آنها علیه مخالفان استفاده می کند. آنها همچنین خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای تحرک آزادانه پناهندگان در مرزهای شمالی و جنوبی کشور نیز هستند.

در همین رابطه لوی المقداد، هماهنگ کننده سیاسی و رسانه ای ارتش آزادیبخش می گوید: «کشورهای متعددی در کنفرانس استانبول شرکت کرده بودند که خواستار پیش گرفتن منطق "نه برنده و نه بازنده" بودند و می خواستند از گزینه مسلح ساختن مخالفان تنها به عنوان اهرم فشار علیه نظام اسد استفاده کنند تا او بپذیرد که به انتقال مسالمت آمیز قدرت تن دهد. ما به آنها گفتیم که محال است اسد تن به چنین کاری بدهد و به رقم سختی هایی که متحمل شده است از قدرت کنار برود.»

وی همچنین می گوید: «محوری وجود دارد که آن را قطر و عربستان رهبری می کنند که می خواهند از طریق مسلح ساختن مخالفان با سلاح های متنوع جلوی خونریزی های بیشتر گرفته شود! در حالی که طرف مقابل یعنی کشورهای غربی فقط حرف می زنند و شعار می دهند و می گویند که وضعیت سوریه به عنوان یک پرونده روی میز قرار دارد و می توان بر سر آن مذاکره کرد و حتی مانور انجام داد، این جریان مشکلی نمی بیند اگر سوریه ویران هم شود.»

مقداد همچنین می گوید: «کشورهایی در جلسه "دوستان سوریه" شرکت کرده بودند که به گونه ای صحبت می کردند که گویی کسانی که در سوریه کشته می شوند انسان نیستند.»

این در حالی است که سمیر نشار، یکی از اعضای ائتلاف مخالفان اسد می گوید: «نگرانی هایی که در این گونه نشست ها خود را نشان می دهند بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می شود. نشانه های وجود دارد که نشان می دهد مواضع برخی از کشورهای عربی و جهانی در تعامل با پرونده سوریه به خصوص بر سر وضعیت مرزهای اردن و سوریه تغییر کرده است. به ویژه بعد از آن که اسد در اظهارات خود نسبت به مناطق مرزی سوریه و اردن هشدار داد.»

نشار همچنین قطر و ترکیه و عربستان را سوار بر قطار مسلح ساختن مخالفان سوری می داند و می گوید: «عربستان دقیقا آن چه وزیر امور خارجه عربستان در واشنگتن گفت را اجرا می کند. برای همین از مسلح ساختن مخالفان حمایت می کند و از اعطای کرسی اتحادیه عرب به آنها نیز حمایت کرد.»

وی نشست استانبول را آغاز تحرکی تازه به ویژه از سوی واشنگتن در ابعاد دیپلماتیک می داند و می گوید: «جبهه النصره به رغم این که با اعلام بیعتش ضرر بسیاری به مخالفان زد اما در جاهای دیگر به آنها بسیار کمک کرد! برای همین است که غرب احساس خطر می کند و می گوید که راه تازه ای را برای مسلح ساختن مخالفان معتدل می پیماید.»

در این میان عصام خلیل، نویسنده سوری می گوید که غرب مدت ها است که تروریست های جنگجو را مسلح می کند و به آنها کمک می کند که شهرودان بی گناه را به کشتن دهند و امنیت و ثبات و نهادهای سوریه را هدف قرار دهند، اعلام توجه تازه واشنگتن و لندن در این زمینه چیز تازه ای را بیان نمی کند بلکه تاییدی بر چیزی که تایید شده، است.

خلیل همچنین می گوید: «واشنگتن بر روی تروریسم جهانی سرمایه گذاری می کند، از آن حمایت می کند و هر وقت که مصالحش ایجاب کند با مسلح کردن آنها موافقت می کند و هر وقت که ببیند با استراتژی و طرح هایش مخالف است با آنها به مبارزه بر می خیزد. غرب از این سرمایه گذاری پشیمان خواهد شد چرا که ثابت شده آنها منافع غرب را نیز نابود خواهند کرد. آنها اکنون اگر ببینند که بحران در سوریه پایان یافت تلاش خواهند کرد که امنیت و اقتصاد و جامعه آنها را هدف قرار دهند.»

وی درباره خواسته مخالفان برای حمله به پایگاه های موشک های اسکاد حکومت سوریه و تقاضای آنها برای اعمال منطقه پرواز ممنوع نیز می گوید: «آنها کاری به خواسته مخالفان ندارند، هر وقت هوس کنند کار خودشان را می کنند. نابودی پایگاه های موشکی اسکاد سوریه به نفع اسرائیل تمام خواهد شد و اعمال منطقه پرواز ممنوع با هدف تجزیه این کشور صورت خواهد گرفت. به ویژه که سوریه در راس کشورهای مبارز با غرب قرار داشت.»

در این میان غسان شبانه، استاد روابط بین الملل در دانشگاه ماریمونت در امریکا می گوید: «این یک تغییر استراتژیک است اما تغییر تاکتیکی زمان می برد. سه کشور امریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار تغییر وضعیت سیاسی و میدانی در سوریه هستند، برای همین همه تلاش خود را برای رصد و آموزش و دادن اطلاعات به مخالفان به کار بسته اند. راه اندازی اردوگاه هایی در اردن توسط امریکایی ها با هدف آموزش دادن نیروهای ارتش آزادیبخش نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.»

وی در ادامه می گوید: «نمی توان چگونگی تعامل امریکا با پرونده سوریه را بدون درک اشتباهات امریکا در عراق فهمید، به ویژه بر سر مبارزه با حزب بعث و ویران کردن تاسیسات زیربنایی و نهادهای دولتی و منحل کردن ارتش که واشنگتن را واقعا زمین گیر کرد. برای همین است که در حال حاضر در هدف قرار دادن ارتش وفادار به نظام و وزارت دفاع و نهادهای دولتی مماشات می کند و حساسیت به خرج می دهد تا سناریوی عراق در سوریه تکرار نشود.»

کلید واژه ها: سوریه مسلح ساختن مخالفان واشنگتن امریکا


نظر شما :