عامل سردرگمی واشنگتن در قبال سوریه

امریکا در آینده این کشور جایی ندارد

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۰۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکایی‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که حمایت واشنگتن از انقلاب‌های عربی سودی برای آن در بر نداشته و تنها باعث شده است که دولت‌هایی بر سر کار بیایند که به فکر دشمنی با امریکا باشند.
امریکا در آینده این کشور جایی ندارد

دیپلماسی ایرانی: برخی روزنامه های امریکایی خبر داده اند که امریکا به صورت سری حمایت های مالی و انسانی را از شورشیان سوری آغاز کرده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران امریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خورده می گیرند که به هیچ وجه روشن نیست که چه برنامه ای را در قبال تحولات سوریه در پیش گرفته است و دقیقا سیاست اوباما در برابر سوریه چیست.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، بسیاری از تحلیلگران سوری بر این اعتقادند که کمک های غیر نظامی امریکا که پیش از این گفته می شد تنها در اختیار جریان های غیر رادیکال قرار می گیرد، در نهایت به دست جبهه النصره که امریکا آن را در فهرست جریان های تروریستی قرار داده، رسیده است. به گفته آنها مساله ای که نشان می دهد هدف امریکا از ارسال کمک هایش به سوریه دقیقا نتیجه عکس داشته و به دست عناصر نامطلوب رسیده است.

در همین رابطه روزنامه کریستین ساینس مانیتور در سرمقاله خود نوشته است که دستورالعمل های باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در سوریه به هیچ وجه روشن نیست و بسیاری از مردم دقیقا نمی دانند که وی چه سیاستی را در برابر سوریه دنبال می کند، مثلا به رغم این که اکنون امریکا در میان کشورهای جهان بیشترین کمک را به مخالفان اسد می رساند، بسیاری از این موضوع خبر ندارند. در عین حال به رغم فشارهایی که امریکا به اسد وارد می آورد و حمایت های متعددی که واشنگتن از مخالفان اسد می کند، هنوز بسیاری نمی دانند که آیا واقعا کاخ سفید قصد مداخله نظامی در جنگ سوریه را دارد یا خیر. جنگی که از ماه مارس گذشته تا کنون وارد مرحله تازه ای شده است و همه نشانه ها حاکی از آن است که رویکرد امریکا در قبال تحولات سوریه تغییر کرده است.

به نوشته این روزنامه این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که امریکا در نهایت چاره ای جز دخالت نظامی در سوریه ندارد و در نهایت باید به سوریه لشکرکشی کند. الیزابت جونز، معاون علی البدل وزیر امور خارجه امریکا در این باره می گوید: «جنگ سوریه ویران کننده ترین جنگ در قرن بیست و یکم بوده و باید به طور جدی فکری برای پایان دادن به آن کرد.»

این در حالی است که باراک اوباما تلاش بسیاری می کند که خطاهای عراق یا افغانستان را در سوریه تکرار نکند و به رغم آن چه در رسانه ها بیان می کند، حاضر است در صورتی که مشاهده کند کنگره، هم پیمانان خارجی و ملت امریکا آمادگی دارند حرکتی نظامی علیه نظام بشار اسد که امریکا همیشه آن را دشمنی سمج و پرقدرت تصور می کرده است، انجام دهد.   

گفته می شود باراک اوباما از نیمه های ماه جاری تا ماه آینده میلادی با رهبران چهار کشور جهان که بیشتر از همه درگیر مسائل سوریه بوده اند و تلاش داشته اند که راه حلی برای پایان دادن به بحران های جاری در آن بیابند، یعنی امارات متحده عربی، قطر، اردن و ترکیه دیدار می کند و با آنها وارد شور می شود تا راه حلی اساسی برای بحران سوریه بیابد. کاخ سفید به طور تلویحی گفته است که سال 2013 سال تمرکز امریکا بر سوریه خواهد بود.

به اعتقاد کاخ سفید درگیری ها در سوریه پیچیده، متراکم و چند وجهی است. علاوه بر آن درگیری ها در این کشور تبدیل به جنگ شیعه و سنی شده است و این مساله باعث می شود که ایالات متحده امریکا نتواند به راحتی و به تنهایی راه حلی برای پایان دادن به "منازعات اسلامی داخلی" سوریه بیابد.

اما درباره کمک های غیر نظامی امریکا به سوریه روزنامه واشنگتن پست نوشت که حتی سوری هایی که از وجود این کمک ها خبر دارند اعتقادند ندارند که امریکا بی دلیل و صرفا برای کمک های انسان دوستانه این کمک ها را می فرستد. این در حالی است که مخالفان اسد از صرف ارسال این کمک ها خشنود نیستند و انتظار دارند که در کنار کمک های انسانی کمک های تسلیحاتی نیز از امریکا دریافت کنند. همچنین امریکا از تشکیل منطقه پرواز ممنوع در سوریه حمایت کند تا نیروی هوایی سوریه دیگر نتواند مواضع مخالفان را بمباران کند.

این در حالی است که غالب تحلیلگران به این مساله اعتقاد دارند که ایالات متحده امریکا بر عدم مداخله نظامی در سوریه اصرار دارد از ترس این که مبادا در صورت نبود بشار اسد در راس قدرت دشمنان امریکا قدرت را در این کشور به دست بگیرند. واشنگتن پست در این باره می نویسند که امریکا به شدت از گسترش ناامنی و بی ثباتی در سوریه بیمناک است و اعتقاد دارد که چنین مساله ای سبب خواهد شد تا سوریه به سمت تجزیه حرکت کرده و کل منطقه، اسرائیل و امنیت جهانی در معرض تهدید جدی قرار بگیرد.

از سوی دیگر امریکایی ها به این اعتقاد رسیده اند که حمایت واشنگتن از انقلاب های عربی سودی برای آن در بر نداشته و تنها باعث شده است که دولت هایی بر سر کار بیایند که به فکر دشمنی با امریکا باشند.

به همین دلیل تحلیلگران امریکایی تاکید می کنند که حضور امریکا در آینده سوریه جدید نیز در هر حالتی متزلزل خواهد بود چرا که در هر حالتی هر دولتی که سر کار بیاید باز هم نماینده ملت سوریه خواهد بود، ملتی که عموما امریکا را دشمن ملت های عربی می داند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا سوریه باراک اوباما واشنگتن


نظر شما :