لیست هدایای دریافتی مقامات آمریکا اعلام شد؛از قلیان 1500 دلاری تا...

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۶ کد : ۱۹۱۵۴۶۲ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا طبق سنتی مرسوم لیستی از هدایای مقامات ارشد دولتی را که از سال 2011 از مقامات و طرف های خارجی دریافت کرده اند منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از واشنگتن پست در این لیست نیکو لا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه و کارلا برونی همسر ایتالیایی او با دادن هدایایی به ارزش  بیش از 41 هزار دلار به اوباما و خانواده اش در صدر جدول قرار گرفته اند.

در لیست هدایایی که زوج سارکوزی داده اند یک کیف لوازم گلف به ارزش بیش از 7750 دلار ، مجسمه های کریستال ، ست حمام، و ادوکلن به چشم می خورند . سارکوزی و همسرش در سال 2011 بیشترین هدیه را به اوباما و خانواده رییس جمهوری آمریکا داده اند. ارزش کل هدایایی که سارکوزی و برونی به خانواده اوباما داده اند بیش از 41 هزار دلار برآورد شده است.

سارکوزی همچنین به اوباما یک مجسمه کریستال از اسکندر، یک تی شرت با مارک " لاگوست" و نیز یک خودنویس هدیه داده است.

طبق قانون آمریکا همه هدایای اهدایی به رییس جمهور و دیگر مقامات ارشد دولتی نخست باید در وزارت خزانه داری آمریکا ارزش گذاری شود. هدایای فاسد  شدنی یا مصرفی که قابل نگهداری نیست از سوی هدیه گیرنده دولتی مصرف می شود اما هدایای فاسد نشدنی و ماندگار تا زمانی که آن مقام دولتی در سمت خود باقی است مورد استفاده قرار می گیرد ولی پس از ترک سمت باید برای نگهداری به موزه منتقل شود.

در لیست اعلام شده ژنرال مایک مولن رییس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال 2011 از امیرکویت یک "پکیج" هدیه ای به ارزش 29450 دلار دریافت کرده است.

یکی از جالب ترین هدایای این مجموعه اهدای یک قلیان نقره به ارزش 1500 دلار به مایکل مورل معاون سازمان سیا است که نام هدیه دهنده بنا به مصالح امنیتی فاش نشده است.

در این لیست هدایای هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به چشم می خورد . در میان هدایایی که کلینتون دریافت کرده یک کاسه نقره به ارزش 3400 دلار ، یک سکه بزرگ طلا به ارزش 7425 دلار و یک روسری تمام ابریشم که از سوی سلطان قابوس به خانم کلینتون هدیه داده شده است، به چشم می خورد.

خانم کلینتون همچنین یک سرویس مروارید به ارزش 3200 دلار از مقامات چینی و نیز یک اثر هنری به ارزش 2850 دلار از رییس جمهور  تاجیکستان دریافت کرده است.

گرانبها ترین هدیه داده شده به خانم کلینتون از سوی بانوی اول کشور آفریقایی زامبیا اهدا شده است. این هدیه یک گردنبند زمرد و الماس به ارزش 7834 دلار است.

کلید واژه ها: دلار هدیه هدایای آمریکا کلینتون سارکوزی اوباما دریافت کرده لیست هدایایی


( ۱ )

نظر شما :