ضعف اعراب تل آویو را زیاده خواه کرد

جبران اشتباهات سوریه در فلسطین

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۱۵۷۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اعراب رسما درگیری خود با اسرائیل را به اولویت دوم خود تبدیل کرده‌اند و درگیری با دمشق را اولویت نخست خود قرار داده‌اند.
جبران اشتباهات سوریه در فلسطین

دیپلماسی ایرانی: تغییرات منطقه ای آغاز شده است و واقعیت خود را در قضیه فلسطینی نشان می دهد. تعدیلی که کمیسیون پیگیری طرح صلح عربی پذیرفته است که اعمال کند و طرح تبادل اراضی کرانه باختری با اراضی دیگری از اسرائیل را بپذیرد، نشان دهنده آغاز معادلاتی جدید بر سر تغییرات منطقه ای است. اعرابی که این روزها با سوریه درگیر هستند، امروز می خواهند به هر قیمتی شده جبهه فلسطینی بسته شده و پرونده اش قفل شود تا بدین ترتیب تمهیدات لازم برای سقوط دمشق فراهم آید برای این که آن را قضیه ای اساسی و اصلی خود و مصالح خود می دانند و این مساله برای آنها جنبه حیثیتی و وجودی پیدا کرده است.

به این ترتیب اعراب رسما درگیری خود با اسرائیل را به اولویت دوم خود تبدیل کرده اند و درگیری با دمشق را اولویت نخست خود قرار داده اند. آنها همچنین آمادگی دارند که حتی با ایران هم در صورتی که بپذیرد دست از حمایت از بشار اسد بردارد، به توافق برسند و حتی روس ها را راضی کنند که در صورتی که به حمایت خود از نظام فعلی در سوریه پایان دهد، مصالحش را تامین کنند فقط به صرف این که دمشق تحت حاکمیت اسد سقوط کند!

در این میان اسرائیل نیز می داند که تنگناهای سیاسی مواضع اعراب چیست برای همین فرصت را مناسب می بیند تا آن جا که می تواند اعراب را وادار کند که از مساله فلسطین کوتاه بیایند و امتیاز بدهند. دلیلی بر این ادعا پاسخ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به امتیازدهی اعراب بر سر تبادل اراضی است که گفت "مشکل ما بر سر تبادل اراضی نیست بلکه اعتراف فلسطینی ها به یهودیت اسرائیل است،" به عبارت دیگر وی به طور غیر مستقیم به تمایلات حکومت اسرائیلی برای دریافت امتیازهای بزرگ تر از اعراب و فلسطینیان به ویژه بر سر بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین هایشان پس از جنگ 1948 اشاره می کند.

رهبران اسرائیلی اطمینان دارند که اگر مسیر کوتاه آمدن اعراب به همین ترتیت ادامه یابد، جنگی که در سوریه جریان دارد نیز به سود آنها تمام خواهد شد، اعراب حتی حاضرند به مطالبات این چنینی اسرائیل پاسخ دهند تا در مقابل امریکا بپذیرد که به همراه آنها در جنگ سوریه بجنگد و برای سرنگونی دمشق کنار آنها بایستد و به حکومت اسد پایان دهد.

با وجود این که در دو سال گذشته دولت های اسلام گرای معارض با نفوذ غرب پس از انقلاب هایی که موسوم به " بهار عربی" شدند، در منطقه به قدرت رسیدند، اسرائیل بهانه دیگری برای پافشاری بر اعتراف فلسطینی ها و اعراب به یهودیتش یافته است. تلاویو مدعی است مادامی که خاورمیانه به سمت تشکیل حکومت های دینی تندرو متمایل می شود، اسرائیل نیز این فرصت تاریخی برایش فراهم است که بتواند به همه مطالبات این چنینی خود برسد و همه آنها را بر اعراب تحمیل کند.  

هر چه درگیری در سوریه شدیدتر می شود، اسرائیل احساس می کند که اعراب بیش از پیش گرفتار در این درگیری می شوند و آن گاه آنها مجبور خواهند شد تا امتیازهای بیشتری را بر سر پرونده فلسطینی به تلاویو بدهند، فقط برای این که بتوانند حمایت امریکا را علیه اسد در این جنگ به دست آورند، امتیازاتی که می تواند معادله فلسطینی را در برابر اسد به سود اسرائیل تغییر دهد و سرنوشتی دیگر را برای آن رقم بزند.

به عبارت دیگر در این معادله اعراب دائما خود را اسیر نزاعی می بینند که در سوریه جریان دارد و هر چه این درگیری گسترش یابد و ضروریت های آن تشدید شود و تهدیدها در این مسیر ادامه یابند، آنها خود را بیش از پیش گرفتار می بینند. و برای این که خود را از این درگیری نجاب دهند حاضرند از جیب فلسطینی ها امتیاز دهند و از درگیری عربی – عربی دائما هزینه بپردازند. با کمال تاسف باید گفت که قضیه فلسطینی در منطقه در طول 65 سال گذشته همواره عامل متغیرهای منطقه بوده و قربانی خواسته های اعراب شده است.  

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اعراب اسرائیل سوریه اراضی دمشق


نظر شما :