استفاده مسکو از حربه سوخت برای فشار به دمشق

روسیه سوریه را در برابر اسرائیل تنها رها کرده است

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۱۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
این دیپلمات می گوید که روسیه فشار سنگینی را به دمشق وارد کرده بود تا راضی شود نمایندگانش با اسرائیلی ها جلسه برگزار کنند. از جمله این فشارها استفاده از ابزار فشار سوخت بود که روسیه تهدید کرده بود جلوی صادرات آن به سوریه را خواهد گرفت که می تواند باعث به وجود آمدن بحران سراسری بنزین در سوریه شود. 
روسیه سوریه را در برابر اسرائیل تنها رها کرده است

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک غربی می گویند که نشستی سوری – اسرائیلی در پایگاه حمیمیم روسیه در نزدیکی شهر ساحلی لاذقیه انجام شده است. ادعایی که طرف سوری به قاطعیت رد کرده و گفته می شود ایران نیز به صراحت نسبت به آن اعتراض کرده است در حالی که طرف روسی بر برگزاری آن اصرار دارد.

دیپلمات های غربی می گویند که اسرائیلی ها در حمیمیم به روس ها و سوری ها گفته اند که به هیچ وجه نمی توانند حضور نظامی ایران در خاک سوریه را بپذیرند به ویژه بعد از آن که روشن شد ایران موشک ها و پهپادهای پیشرفته با دقت بسیار بالا در اختیار دارد.  

به گفته این دیپلمات ها، اسرائیلی ها دمشق را در برابر دو راهی یا تداوم حملات هوایی به اهداف مورد نظارشان یا خروج نیروهای ایرانی از سوریه قرار داده اند و گفته اند که البته در این صورت دیگر نمی توانند تضمین کنند که در حملات هوایی نیروهای نظامی سوری هدف قرار نخواهند گرفت. 

یک دیپلمات غربی در این باره گفت که طرف روسی تهدیدهای مستقیم اسرائیل به نمایندگان حکومت سوریه را شنیده اما به طرف سوری گفته است که «نمی تواند جلوی اسرائیل را بگیرد که از خودش در برابر موشک های ایرانی حمایت نکند.»

این دیپلمات می گوید که روسیه فشار سنگینی را به دمشق وارد کرده بود تا راضی شود نمایندگانش با اسرائیلی ها جلسه برگزار کنند. از جمله این فشارها استفاده از ابزار فشار سوخت بود که روسیه تهدید کرده بود جلوی صادرات آن به سوریه را خواهد گرفت که می تواند باعث به وجود آمدن بحران سراسری بنزین در سوریه شود. 

در همین راستا حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه روز یکشنبه گفته بود که «جلوی حرکت هفت نفتکش که در حال انتقال سوخت به سوریه بودند گرفته شده و به دو نفتکش دیگر نیز در آب های دریای سرخ حمله شده است. این مساله سبب شده این نفتکش ها بیش از یک ماه با تاخیر برسند و به پالایشگاه بانیاس برای تولید مشتقات نفتی از جمله گازوئیل و بنزین نرسند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از اسرائیل خواسته بود که اطلاعاتی ارائه دهد که ثابت کند ایران از سوریه تهدیدی علیه اسرائیل محسوب می شود تا به این ترتیب بتواند این موضوع را بررسی کند. وی تاکید کرد، «نمی خواهیم اراضی سوریه به جایی علیه اسرائیل تبدیل شود یا صحنه رویارویی اسرائیل و ایران باشد. ما با اسرائیل به طور نزدیک در تماسیم و از آن دعوت می کنیم که تجاوز به خاک سوریه و لبنان را متوقف کند.»

بسیاری از ناظران بر این اعتقادند تا زمانی که دمشق موضع رسمی خود را نسبت به حضور نیروهای ایرانی و نیروهای وابسته به آن در سوریه اعلام نکند اسرائیل حملات خود به خاک این کشور را متوقف نخواهد کرد. آنها همچنین می گویند که مقامات سوریه در برابر واقعیت های روشنی قرار گرفته اند؛ از یک سو با مساله ایران که اسرائیل همچنان در حال حمله به مواضع آن و متحدان و طرفدارانش در سوریه است و از سوی دیگر موضع بی تفاوت روسیه که با این موضع تلاش دارد روشن کند سیاست های غرب در حال تغییر است و چاره ای ندارد جز خواسته های اسرائیل را بپذیرد. 

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه روسیه اسرائیل دمشق سرگئی لاوروف روسیه و اسرائیل سوریه و اسرائیل روسیه و سوریه ایران و سوریه ایران و اسرائیل ایران جمهوری اسلامی ایران


( ۱۸ )

نظر شما :

خسرو ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۴
به نظر میرسد روسیه از ابزار اسراییل برای اخراج نیروهای طرفدار ایران ( حزب الله و شبه نظامیان لشکرهای فاطمیون و زینبیون ) از سوریه استفاده می کند وگرنه ممکن نیست که روسیه نتواند از حملات اسراییل جلوگیری کند ، و قدم بعدی حاکم کردن بعثی ها که بطور سنتی طرفدار روسها هستند خواهد بود ، حال نیروهای محور مقاومت باید به حفظ مناطق علوی نشین که به ایران نزدیکترند بپردازند و برای پایدار کردن پیروزیهای میدانی با مذاکرات مفید با گروههای اسلامگرا بخصوص اخوان المسلمین سهم مناسبی از حاکمیت آینده را برای شیعیان تضمین کنند
Ali ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۰
همانطور که روسیه با کارت ایران با آمریکا بازی می کند و امتیاز میگیرد ،ایران هم می تواند اینکار را بکند -در خصوص حضور روسیه در سوریه و ...-همانطور که روسیه برایش اسرائیل مهمتر است و بایدم باشد چون مهاجران روسی زیادی به اسرائیل رفتند، ایران هم باید روسیه را در مقابله تهاجم دیگر نیروها مجاهد تنها بگذارد.در کل ایران می تواند با حل تمام مشکلات عمده با آمریکا و تفاهمی در خصوص اسرائیل با آمریکا، روسیه را از سوریه براند.
شاهرخ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴
خسروخان این گروه اسلام گرا اخوان قدرت بگیرند بدتر از داعش هستند هنوز فراموش کردی کشتار و مثله کردن شیعیان مصر شیخ شحاته و همراهان آن در زمان مرسی حال قدرت یا سهمی به شیعیان بدهند ؟؟؟؟؟؟حتی در زمان دیکتاتوری مبارک قدرت این جنایات نداشتن ایران باید مشکلات خود با غرب حل یا کم کند روس‌ها مشکلات آینده بیشتری خواهند داشت :ناتو تا مرز غربی روس‌ها آمده است در جنوب هم ترکیه و ناتو قرار دارند درگیری با گروههای تروریستی چچن ،تاتارستان ،اینگوشیا ،قازان هرساله بیشتر شده در تمام جمهوری‌های شوروی غرب و ترکیه جا پا باز کردند ،علاوه قدرت و نفوذ چین