معادله مسکو - تل آویو - تهران پیچیده است

ایران و تله موجود در سوریه

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی از کارشناسان معتقدند که بعید است، نظامیان روسی سوری ها را از خبر وقوع این حمله مطلع نکرده باشند. گفته می شود از طریق برخی از کانال ها، خود اسرائیلی ها نیز خبر وقوع این حمله را از قبل در اختیار نظامیان سوری قرار داده بودند. در اغلب موارد، پدافند ضد هوایی سوریه به این هشدارها بی اعتنایی و در امور مداخله می کند.
ایران و تله موجود در سوریه

نویسنده: ظاهر گلمان

دیپلماسی ایرانی: در پاسخ به شلیک از خاک سوریه به سوی اسرائیل، نیروی هوایی ساخال 40 فروند موشک کروز «دلیله» را به سوی این کشور پرتاب کرد. در نتیجه این حمله، شش دستگاه از سیستم ضد هوایی سوریه منهدم شد و 20 نفر از نظامیان و از جمله، 16 نفر از نظامیان ایرانی کشته شدند.

دولت یهودی با سوریه نمی جنگد. یهودی ها در زمینه نظامی – سیاسی در حال مبارزه با ایرانی هستند که حق حیات اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و فعالانه، از نیروهای مخالف یهودیان صهیونیست (حزب الله و شبه نظامیان فلسطینی) حمایت می کند. گفته می شود که در این حمله، انبارهای تسلیحاتی حزب الله هدف قرار گرفته شده اند. پیش از این حمله، اسرائیل به نظامیان روسی در خصوص زمان و مکان حمله هشدار داده بود.

برخی از کارشناسان معتقدند که بعید است، نظامیان روسی سوری ها را از خبر وقوع این حمله مطلع نکرده باشند. گفته می شود از طریق برخی از کانال ها، خود اسرائیلی ها نیز خبر وقوع این حمله را از قبل در اختیار نظامیان سوری قرار داده بودند. در اغلب موارد، پدافند ضد هوایی سوریه به این هشدارها بی اعتنایی و در امور مداخله می کند.

اسرائیل در آخرین حمله خود علیه تاسیسات نظامی ایران در سوریه از موشک کروز دلیله که دارای امکانات منحصر به فردی است، استفاده کرد. موشک دلیله نوعی موشک کروز است و برای هدف قرار دادن اهداف متحرک و با قابلیت جابه جایی استفاده می شود. خطای اصابت (دایره اصابت احتمالی) این نوع موشک کمتر از 1 متر اعلام شده است. در چنین شرایطی، می توان گفت که دمشق به دام تهران افتاده است. ایران در طرح های راهبردی خود به شدت سرسخت است و تلاش می کند تا به سوری ها ایجاد پایگاه های نظامی خود در بلندی ها جولان را تحمیل کند و از این طریق، پیوسته صهیونیست ها را مورد تهدید قرار دهد. در چنین شرایطی، دمشق باید با این روند توسعه رویدادها مقابله کند، در غیر این صورت، ساخال ناگزیر خواهد شد، نه فقط پایگاه های ایران، بلکه پایگاه های سوریه را نیز بمباران کند.

روسیه علاقه ای ندارد تا سوریه مجددا، وارد جنگ جدیدی شود، زیرا حکومت بشار اسد موفقیت های بزرگی کسب کرده است که نباید آنها را از دست دهد. حضور روسیه در سوریه باعث می شود تا اقدامات خصومت آمیز میان اسرائیل و ائتلاف شیعه به رهبری ایران به حداقل برسد، البته اگر دو طرف قوانین بازی را رعایت کنند و از آغاز مناقشه گسترده دوری کنند. مسکو تلاش می کند، به حضور خود در منطقه تحکیم بخشد و علاقه ای به آغاز چنین مناقشه ای ندارد.

اسرائیل قبل از همه، از طرح حزب الله در راستای افزایش دقت زرادخانه های موشکی اش واهمه دارد. مقامات تهران سخنان تند و خصومت آمیزی را علیه اسرائیلی ها ایراد می کنند. حتی، اگر ایران تجهیزات نظامی خود را از مرز اسرائیل و سوریه نیز خارج کند، باز هم، تسلیحات ارسالی برای حزب الله در خاک سوریه، خطر حمله به سوی اسرائیل را به همراه دارد.

نظامیان اسرائیلی به دمشق تفهیم کرده اند که ائتلافش با تهران و حزب الله برای امنیت دو کشور سوریه و اسرائیل خطر آفرین است. در صورتی که حملات موشکی ایران و متحدان شیعه اش علیه اسرائیل پایان نیابد، احتمال دارد، دولت اسرائیل به آغاز اقدامات گسترده علیه زیر ساخت های دشمن تصمیم بگیرد.

هماهنگی های اسرائیل و روسیه در سوریه بر پایه حفظ منافع مشترک دو کشور است. اسرائیل ضمن مقابله با ایران و یاران این کشور، از یک سو، در چارچوب تامین امنیت خود و از سوی دیگر، به نفع روسیه عمل می کند که خواهان تضعیف نفوذ ایران در سوریه است، زیرا به اعتقاد روسیه، ایران می تواند برای روسیه نیز خطر آفرین شود.

منبع: نزاویسیمایا گازتا /تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل روسیه ایران ایران و روسیه ایران و اسرائیل ایران و سوریه سوریه و اسرائیل سوریه و روسیه


( ۵۳ )

نظر شما :

خسرو ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۵
به نظر میرسد وقتی که مشکلات بشار اسد تمام شود دیگر یار ایران نخواهد بود ، بهتر نیست از همین حالا از مخالفان معتدل دولت سوریه نیز دلجویی کنیم و نزدیکتر شویم ، کسینجر می گفت امریکا همیشه برنده است چون همه جا در هردوطرف منازعه سرمایه گذاری می کند ، با اعتماد به نفس باور کنیم که کشور بزرگ وقدرتمندی هستیم و مخالفان دولت سوریه را قانع کنیم که درهرحال دوست ملت سوریه هستیم
ایرانی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۴
جالبه یک عده در حقیقت برای به دست آوردن دل ترکیه میگن از مخالفین اسد دلجویی کنیم! مخالفین اسد چه کسایی هستن؟ یک عده تکفیری که اصلا بفهمن ما شیعه هستیم کاری با بقیه ماجرا ندارن! شما مثل اینکه با تکفیریها و اربابان ترکشون زیاد نشست و برخاست داشتید برید دلجویی کنید.